Forbes Israel Logo

שיוויון מגדרי פיננסי: המגפה היא הזדמנות ממשית לגשר על הפער הזה

גם בעידן שבו שיוויון מגדרי הוא עניין מובן מאליו, אחוז גבוה של נשים עדיין נמנע מעיסוק בנושאים פיננסיים, ומעדיפות כי בני זוגן יובילו את ההחלטות הכלכליות

לקראת דוח שהכנו לאחרונה, ערכנו סקר בקרב כמעט 3,000 נשים וגברים ברחבי ארה"ב. אחד הממצאים העיקריים שעלו: מחצית מהנשים הנשואות עדיין נותנות לבני זוגן להוביל את רוב ההחלטות הפיננסיות ארוכות הטווח. אין סיבה להאמין שהממצאים הללו שונים משמעותית באזורים אחרים בעולם המערבי.
ההתנהגות הזאת נמשכת למרות שרוב הנשים – והגברים – מאמינים כי כדי להגיע לשוויון מגדרי של ממש, נשים וגברים צריכים להיות שותפים מלאים בנושאים כספיים. לדעתם, ההשתתפות של שני הצדדים מהווה בסיס לעתיד בטוח וסוללת לנשים את הדרך להימנעות מפני הפתעות כלכליות שליליות הפוקדות כל כך הרבה אלמנים, אלמנות, גרושים וגרושות. גברים בעיקר מאמינים כי השתתפות כלכלית שווה יכולה לשחרר אמהות, אחיות ובנות ממערכות יחסים גרועות.

למרות זאת, האמת היא שגם הנשים המשכילות ביותר, בעלות השכר הגבוה ביותר ובעלות ההישגים הגבוהים ביותר אינן שותפות מלאות בניהול הנושאים הכספיים. לדוגמה, כמחצית מהנשים בעלות תארים אקדמיים גבוהים נותנות לבן הזוג לקבל את ההחלטות הכלכליות, כמו גם 41% מהנשים שהינן המפרנסות העיקריות. אין ספק שיש כאן הזדמנות לשינוי.

בזכות החשש

מפתה לחשוב שמדובר רק בבנות דור מסוים, ושכל מה שצריך הוא שהדורות החדשים ינקטו גישה מאוזנת יותר בכל הנוגע לקבלת החלטות כלכליות. אלא שנשים צעירות לא פורצות את הדרך בהקשר הזה. למרבה ההפתעה, חלק קטן יותר מבני דור המילניום רואים בהשתתפות כלכלית שוויונית תנאי הכרחי לשוויון. יותר ממחצית מבנות דור המילניום (54%) נותנות לבני זוגן להתמודד עם ההחלטות הכלכליות ארוכות הטווח, לעומת 39% מבנות דור הבייבי בום. הדבר עומד בניגוד מוחלט לחזון של בני דור המילניום – ערב חתונתם, בני דור המילניום דווקא מתכוונים להשתתף בהחלטות פיננסיות באופן שווה.

אז איפה כן יש שינוי? רוב בנות דור המילניום שמאפשרות לבני הזוג להחליט אומרות שבן הזוג מבין יותר בתחום, שאין להן מושג איפה להתחיל ושהן ממוקדות במשימות אחרות. אחוז גבוה מאוד (58%) מודות שהן פשוט רוצות שיטפלו בהן – ולשמור על מערכת יחסים רגועה.

אלא שעכשיו, יותר מאי פעם, יש סיכוי להתקדמות. הקורונה הגבירה את הנטל של פרנסת המשפחה על משקי בית. נשים אמרו לנו שכתוצאה מהמגפה, הן מטפלות יותר בילדים, בבישול ובניקיון מאשר הגברים. הסגרים יצרו תחומי אחריות חדשים, למשל – חינוך ביתי.

אולם המגפה – ובעקבותיה המשבר הכלכלי – הגבירו גם את החששות הכלכליים של נשים. שמונה מתוך עשר נשים רוצות להגן על עצמן ועל בני משפחותיהן יותר מאשר בעבר. כתוצאה מכך, נשים רבות החליטו לעשות מעשה. שני שלישים מהן מתכוונות לנהל עם בן הזוג שיחות בנושאים פיננסיים. כמעט ארבע מכל עשר נשים שוקלות לבחון את המצב הכלכלי, לדון בהרכב תיק ההשקעות ואף לעדכן את צוואותיהן.

החלטות השקעה מכוונות

האם נשים יממשו את הכוונות הללו? או שמא הן ישמרו את הסטטוס קוו? הרבה תלוי לא רק ברצונן של הנשים, אלא גם ברצונם של הגברים. אם גברים יעודדו נשים שחשובות להם, יעצימו אותן ויקבלו בברכה את ההשתתפות שלהן – ונשים יתחייבו ליטול חלק – שני הצדדים יוכלו לקבל החלטות נבונות.

כבר הוכח שלנשים יש כישרון בתחום ההשקעות. מחקר שנערך על ידי Boston consulting group
הראה שנשים מקבלות יותר החלטות השקעה מכוונות, מחליטות על סמך עובדות, מפזרות סיכונים בהשקעות, סוחרות בניירות ערך בתדירות נמוכה יותר ומשקיעות לטווח הארוך. דומה שהגישה הזו משתלמת: מחקר אחר שנערך לאחרונה על ידי Warwick business school הראה כי התשואות שמשיגות נשים גבוהות בכ־2% בהשוואה לתשואה הכוללת שהשיגו גברים בהשקעות. למעשה אין שום סיבה שנשים יאצילו החלטות כספיות למישהו אחר.

בשנים האחרונות התחוללה צמיחה ניכרת ביזמות נשית ברחבי העולם, דבר המצביע על כך שפני הדברים משתנים. למרות זאת, עדיין קיים פוטנציאל עצום שאינו מנוצל. אם נשים ייטלו חלק שווה גם כיזמיות, התוצר העולמי יוכל לעלות בעד 5 טריליון דולר.
אבל דיבורים לחוד ומעשים לחוד. נשים כבר הפיקו את הלקחים מהמגפה. עכשיו הגיע הזמן לפעול.

צילומים: Kristopher Roller Unsplash


הכותבת היא מנהלת אזור מרכז ומזרח אירופה, יוון וישראל ב־UBS Global Wealth Management,
מובהר כי אין באמור בכתבה זו משום המלצה או חוות דעת בקשר לרכישה ו/או מכירה ו/או שיווק של ניירות ערך מכל סוג שהוא, ו/או ביצוע פעולות השקעה אחרות, והם אינם מהווים בשום אופן תחליף לייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות על-ידי מי שמורשה לעסוק בכך, בהתחשב בנתוניו ובצרכיו המיוחדים של כל אדם. אין באמור בכתבה זו משום הצעה לרכישה של ני"ע. 
מובהר כי ייתכן ולכותב ו/או ל- UBS Switzerland AG ול־UBS Wealth Management Israel קיים עניין אישי בנושא, ו/או שברשותם ני"ע המוזכרים בכתבה, בהתאם להוראות חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה־1995.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן