Forbes Israel Logo

שלא יעבדו עליכם: המתיחות הגדולות ביותר של תאגידי הענק ברחבי העולם

אם גם אתם שמעתם היום דיווח מדהים במיוחד מפי גופי החדשות או מכרים – והאמנתם לו, בהחלט ייתכן כי גם אתם נפלתם קורבן למתיחת "1 באפריל". התאריך אשר צוין היום ברחבי העולם נודע כבר לאורך מאות השנים האחרונות כ"יום השוטים" הבינן לאומי, במהלכו נוהגים רבים לבצע מתיחות שונות ומשונות על חבריהם – וגם על הציבור כולו.

לאורך השנים, גם כמה מהחברות הגדולות והמוכרות בעולם החליטו להשתתף ברוח המאורע, וביצעו מתיחות שונות ומשונות באמצעות הודעות הזויות אשר פרסמו בפומבי. וההמונים, בתורם, "בלעו" את הפיתיון כמעט ללא חשד – שכן הם התקשו להאמין כי אפילו חברות עסקיות מכובדות ובעלות שם יעזו לקחת חלק במנהג המשעשע, ולמתוח את קהל לקוחותיהם.

צילום: thinkstockphotos

אז רגע לפני סיומו של "יום המתיחות", משעשע להיזכר בכמה מהמתיחות הגדולות וההזויות ביותר שביצעו התאגידים והחברות המובילים בעולם.

2013: כשטוויטר הפכה את אותיות האהו"י למוצר פרימיום. ב-1 באפריל לפני שנתיים, הודיעה רשת המיקרו-בלוגים הענקית כי היא החליטה להציע ללקוחותיה שני שירותים שונים. האחד יינתן בחינם, ויקרא Twttr (כמו טוויטר, מבלי אותיות אהו"י), ובו לא יתאפשר לעשות שימוש באותיות אהו"י בפוסטים השונים. השני יהיה שירות Twitter רגיל, ובו תתאפשר כתיבה בכל האותיות הקיימות. השירות הרגיל, כך על פי הודעת החברה, יעלה למשתמש 5 דולר בחודש. "אנחנו מאמינים שבאמצעות העלמת אותיות האהו"י, נוכל ליצור סגנון חדש ויעיל יותר של תקשורת, וכמובן שאנחנו רואים את ההזדמנות העסקית להגדלת הרווחים", נאמר בהודעה.

2011: כשהמיליארדר ריצ'ארד ברנסון הודיע על רכישת כוכב פלוטו. סר ריצ'ארד ברנסון הוא אחד האנשים העשירים והצבעוניים ביותר בארה"ב, אשר באמצעות חברת "וירג'ין גלקטיק" שבבעלותו פועל כבר שנים להפעלת טיסות תיירות סדירות אל מחוץ לאטמוספירה. לכן, רבים האמינו בלב שלם להודעה שהפיץ לפני 4 שנים, לפיה החליט לרכוש את כוכב פלוטו (לימים פלוטו הורד מדרגת כוכב לכת, ומכונה כיום "גוף טרנס נפטוני") עבור סכום כסף לא ידוע. על פי ההודעה שפרסם, בחברה פועלים לתכנון חללית מיוחדת שתגיע לגוף המרוחק, ותסייע להביא אליו בני אדם. "וירג'ין גלקטיק התרחבה למספר תחומים במהלך השנים, אבל מעולם לא היה לנו כוכב משלנו", צוטט באותה הודעת כזב. "המהלך הנוכחי יסלול את הדרך לעידן התיירות בחלל".

2011: כשגרופון "רשמה פטנט" על ה-1 באפריל. חברת גרופון החליטה ללכת צעד אחד קדימה – ולעשות מתיחה שנוגעת ל-1 באפריל, ממש באותו היום. בשנת 2011 החברה הודיעה באופן רישמי כי היא רכשה את זכויות הקניין הרוחני של התאריך – וכי היא לא תהסס לתבוע כל אדם פרטי או גוף מסחרי אשר יבצע מתיחות באופן פומבי ללא רשותה. היא אפילו השיקה אתר אינטרנט מיוחד שהציע ללקוחות לרכוש אביזרים למתיחות "מאושרות", ואיימה כי כל מי שיכין מתיחה על דעת עצמו צפוי לקבל כתב תביעה.

ריצ'ארד ברנסון מכריז על רכישת פלוטו | מתוך אתר החברה

2009: כשאקספדיה ו-Hotels.com הציעו חדרי מלון על פני הירח. שניים מאתרי התיירות המובילים בעולם, אשר החלו לצבור פופולריות אדירה באותן שנים, פרסמו הודעה לפיה הגיעו לסיכום רשמי עם ממשלת ארה"ב על זכות ראשונית להקמת בתי מלון וחדרי אירוח על הירח. בחברה גם הבטיחו לגולשים כי מכירן של חבילות האירוח המדוברות לא יעלה על 99 דולר.

1998: כשבורגר קינג המציאה "המבורגר לשמאליים". ענקית המזון המהיר האמריקאית התעלתה על כל היתר בשנת 1998, כשהודיעה על השקת מוצר חדש – ה"וופר" המסורתי, אך לשמאליים בלבד. על פי ההודעה שפרסמה החברה, במסעדות הרשת מקפידים על סדר מסוים של התוספות השונות (עגבניות, בצל, חסה, מלפפונים חמוצים), ולכן "אין זה הוגן שגם שמאליים אוכלים על פי הסדר אשר יועד לבעלי יד ימנית חזקה יותר". לכן, הם הכריזו כי שמאליים יוכלו להזמין המבורגר מסוים אשר יורכב במיוחד בשבילם.

1996: כשוירג'ין קולה הזהירה מפני פחיות פפסי. חברת וירג'ין קולה ניצלה את ה-1 באפריל בשנת 1996 כדי לנסות ולפגוע באחת ממתחרותיה העיקריות – חברת "פפסי קולה". בוירג'ין פרסמו הודעה כוזבת ברוח החג, לפיה כדי להגן על קהל הלקוחות, כשפג תוקפו של משקה הקולה בפחיות החברה, הנוזל מתערבב עם המתכת והופך אותה לכחולה. באופן לא מאוד מקרי, כמה שבועות לאחר מכן השיקה פפסי את פחיות הקולה שלה – אשר היו מעוצבות בצבע כחול.

1996: שכטאקו בל רכשה את פעמון החירות האמריקאי. באחת המתיחות המוכרות ביותר בשנים האחרונות, רשת המזון המהיר האמריקאית "טאקו בל" ("פעמון הטאקו") הודיעה כי היא רכשה מהמשל האמריקאי את פעמון החירות המפורסם, אשר נחשב לאחד מסמליה המובהקים של ארה"ב. "בניסיון לסייע למולדת לכיסוי החוב הלאומי, הסכמנו לרכוש את פעמון החירות", כתבו בהודעה המיוחדת. "אנו נשאיר את הפעמון נגיש למבקרים אמריקאים שירצו לבקר בו".

"ברוכים הבאים לשיקגו" – בלוס אנג'לס | מתוך אתר החברה

1992: כנמל התעופה בלוס אנג'לס הפך לשיקגו. הנהלת שדה התעופה הבינלאומי של לוס אנג'לס הוכיחה כי גם במקום רציני כל כך, אפשר לשמור על בדיחות דעת. הנהלת השדה הציבה שלט ענק אשר קיבל את פני כל הנוסעים אשר נחתו בשדה התעופה, עליו התנוסס בגדול הכיתוב "ברוכים הבאים לשיקגו". רבים מהנוסעים פנו בבהלה לסדרנים אשר הוצבו במקום כדי לברר את פשר העניין, בטרם אלה הרגיעו אותם וחשפו בפניהם כי גם הם נפלו למתיחה של הנהלת השדה.

1957: כשהחקלאים השוויצרים קצרו ספגטי. אחד הגופים אשר לא חשש לבצע מתיחות מופרכות למדי כבר לפני עשרות שנים הוא ערוץ ה-BBC הבריטי, אשר עם השנים נודע בזכות הידיעות התמוהות והכתבות המושקעות אשר שידר במהלך ה-1 באפריל. באחת המתיחות הזכורות והמפתיעות ביותר, שידר הערוץ כתבה מיוחדת ומושקעת במיוחד אודות היבול הרב של הספגטי אשר צמח ב"שדות הספגטי" בשוויץ באותה שנה, בזכות חורף גשום במיוחד אשר פקד את האזור. בערוץ אפילו שידרו קטעי וידאו של חקלאים בהרי שוויץ כשהם קוצרים את יבול הספגטי מהעצים ועורמים אותם בחבילות גדולות. לאחר שמאות צופים התקשרו למשרדי הערוץ וביקשו לדעת כיצד יוכלו לגדל ספגטי באופן פרטי, פרסם הערוץ הודעת הבהרה והתנצל על המתיחה.

2004: כשגוגל באמת השיקה את ג'ימייל. לסיום, משעשע להיזכר כי לפעמים דווקא הכרזות אמיתיות אינן נתפסות ברצינות הראויה להן – כשהן משוחררות דווקא בתאריך ה-1 לאפריל. כך היה המצב בשנת 2004, כשגוגל השיקה את שירות ג'ימייל המהפכני שלה. ההודעה על השקת השירות חשפה גם את הנתונים הטכניים אשר תכלול תיבת המייל החדשה (דוגמת נפח איחסון של 1 ג'יגה בייט, כמות אדירה ביחס למקובל באותה תקופה), ורבים מהגולשים והכתבים גרסו כי מדובר במתיחה לרגל ה-1 באפריל. למרבה הפתעתם, ההודעה כלל לא הייתה מתיחה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.