Forbes Israel Logo

תגידו שלום לבוס, הגיע הזמן להקים עסק משלכם

אם תמיד הרגשתם שאתם לא בנויים לעבוד כשכירים, אם אתם מסתכלים על המנהלים שלכם וחושבים שאתם הייתם עושים את זה טוב יותר, אולי הגיע הזמן לעזוב. ואם אתם מתכוונים לעזוב, אל תטרחו לעבור לחברה פתטית אחרת. היפרדו יפה מהבוס, והקימו עסק משלכם. הכסף שהרווחתם עבור אחרים עכשיו יעבור להיות שלכם. קחו את הרעיון הזה שהיה לכם בראש חודשים, והפכו אותו לחברה רווחית. אם אתם מהנדסים, מתכנתים, אנשי מכירות, מורים, מנהלי חשבונות, או כל דבר אחר, התחילו לתכנן היום את הבריחה שלכם מהכלא.

אני בטוח שאתם דומים ליזמים ואנשי העסקים שאני מבלה איתם מדי יום. כמשקיע, אני שם כסף בעיקר על חברות מתפתחות אשר הוקמו על ידי מישהו שעבד בחברה חסרת מושג. הם עזבו כי חיפשו את המקום שלהם ואת ההגשמה העצמית, וקיוו כי החיים יהיו פשוטים בהרבה לבד. אני יודע את היסטוריית ההעסקה שלהם, את המצב הנפשי שלהם ואת תהליך קבלת ההחלטות שהם עברו לפני שעזבו את מקום העבודה.

בחודשים האחרונים ביליתי זמן רב במתן עצות לאדם אשר עובד בחברה גדולה, ומחזיק ברעיון עסקי מצוין. הוא היה נחוש להבין את הצעדים שהוא צריך לעשות כדי לתכנן כהלכה את החברה שלו. אם אתם מוכנים לנסוק, הנה כמה טיפים שיוכלו לעזור לכם:

שלב א'

1. שמרו על העבודה הרגילה שלכם עד שיגיע הזמן הנכון לעזוב. למעשה, יש לכם שתי אופצית: האחת, אתם יכולים לעזוב מחר אם יש לכם את המשאבים להחזיק עסק משלכם עד שיגיע לנקודת רווחיות. תנו לעצמכם לפחות שנה של מרווח תמרון. אם אתם לא מצליחים להגיע למטרה בתוך שנה, חפשו דרכים אחרים לשגשג. האפשרות השנייה היא לתכנן, לארגן, ולבצע תוכנית בסופי שבוע או בערבים תוך שאתם ממשיכים לעבוד בעבודה הרגילה שלכם, עד שאתם מוכנים לצאת לדרך.

2. אם חתמתם על סעיף "אי תחרות" בחוזה מול המעסיק שלכם, כבדו אותו. חכו עד שתוכלו לנצל את ההזדמנות שלכם בצורה חוקית.

3. קבעו מטרות, חזון ואסטרטגיה. מדוע אתם בעסק הזה? מה אתם מקווים להשיג? מה תהיו חייבים לעשות כדי להצליח? האם התשובות לשאלות הללו נשמעות ריאליות?

4. בחנו את הנחות המוצא שלכם: קבעו מי הלקוחות המושלמים מבחינתכם, דעו הכל עליהם, דברו איתם, הקשיבו לתגובות שלהם, והגיבו בעצמכם. דעו כמה לקוחות פוטנציאליים יש לכם. למדו את הצרכים שלהם, את הבעיות שלהם ואת הפיתרון לבעיות. קבעו את המחיר הנכון ואת המקום שבו הלקוחות מצפים למצוא את המוצר שלכם, הבינו במה הם צופים, שומעים וקוראים. דעו איך לקדם את המוצרים שלכם. הכירו את התחרות. דעו מה המתחרים מציעים, ומדוע אנשים קונים את המוצרים שלהם.

5. העריכו את יכולת השרידות של המוצר שלכם. שימו לב לעיצוב, לפיתוח ולייצור הפיתרון המושלם בעלות הטובה ביותר מבחינתכם ומבחינת הלקוחות.

6. החליטו כיצד אתם מתכוונים לשווק את המוצר. האם תמכרו ישירות ללקוחות באמצעות האינטרנט, תקימו צוות מכירות, או תשתמשו במפיצים אחרים כדי להביא את המוצר לשווקים? האם תמכרו את המוצר ללקוחות פרטיים, לחברות או לגופים ממשלתיים?

7. הבינו אם ניתן להרוויח מהעסק. הכירו את העלויות ואת ההוצאות. דעו כמה כסף תצטרכו כדי להחזיק בעסק ולהגדיל אותו. בדקו היכן תוכלו למצוא עוד כסף אם המשאבים הבסיסיים יאזלו.

שלב ב'

אם עניתם על כל השאלות בצורה חיובית, והחלטתם להמשיך, אלה הצעדים שתצטרכו לבצע:

  • בחרו מיקום לעסק שלכם – רחוב ועיר.
  • תנו לחברה שם. החליטו איך היא תיקרא על ידי הלקוחות, הספקים והעובדים. הבטיחו את הרשיונות שנחוצים לפתיחת העסק שלכם.
  • קבעו פגישה עם עורך דין כדי לייסד ישות משפטית. עורך הדין ייתן לכם מספר אופציות, כמו פתיחת עוסק זעיר, עוסק מורשה או חברה בע"מ. הם יסבירו לכם את האחריות, העלויות, המסים והחובות בכל אחת מהיישויות. אני ממליץ גם להשקיע בהבנת היישויות הללו.
  • פגשו רואה חשבון. הוא או היא יעזרו לכם להבין מה האחריות שלכם מול רשויות המס – מסים הקשורים לחברה, מסים אישיים וכיוצ"ב. הם גם יעזרו לכם עם הדיווח לרשויות.

עכשיו כשאתם מוכנים, עם אלפי לקוחות שמעוניינים במוצר המשובח שלכם במחיר הנכון וברווחים הנכונים, הגיע הזמן לפעול. בהצלחה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן