Forbes Israel Logo

תוכנית האנרגיה החדשה של איראן: המרת אורניום מועשר לדלק

האם נמצאה הדרך למנוע משבר עולמי סביב תוכנית הגרעין האיראנית? מקורות דיפלומטים מעריכים כי תוכנית אנרגיה חדשה, במסגרתה יומר האורניום המועשר לדלק, עשויה "לקנות" לוושינגטון קצת זמן ולמנוע את המשבר. 

על פי ההערכות, אמורה תוכנית הגרעין האיראנית להגיע ל"קו האדום" ששרטט נתניהו ביוני השנה. במצב זה, החשש הוא כי ישראל עלולה לתקוף את איראן בניסיון למנוע את השלמת התוכנית הגרעינית. יתרה מכך, אין הרבה תקוות לכך שעד הקיץ הקרוב תושג התקדמות משמעותית במשא ומתן בין טהרן לוושינגטון בנושא. 

דיפלומטים מטעם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מדווחים כי במסגרת התוכנית הגרעינית של איראן מתברר כי חלק קטן של האורניום המועשר ברמה גבוהה שהיא מייצרת, מומר לדלק. בכך למעשה מפחיתה איראן את כמות האורניום המשמש לייצור נשק גרעיני. אולם, לטענת הדיפלומטים, אין מספיק מידע על התוכנית החדשה.

צילום: רויטרס

בחודש ספטמבר האחרון, אמר ראש הממשלה נתניהו בנאום בעצרת הבטחון של האו"ם כי על העולם לעצור את תוכנית הגרעין האיראנית באופן מיידי. בנוסף אמר נתניהו כי ישראל לא תיתן לאיראן להשלים את תוכנית יצירת הפצצה הגרעינית, אשר לטענתו תגיע לנקודת האל חזור בקיץ הקרוב. 

על פי ההערכות בישראל, על מנת לייצר פצצה גרעינית זקוקה איראן ל-240 ק"ג אורניום מועשר ב-20%. בהתאם להערכות אלה, איראן ככל הנראה השלימה תשע עשיריות של תוכנית הגרעין שלה. 

בשנה שעברה כבר הצליחה התוכנית של איראן לשימוש באורניום מועשר כמקור להפקת דלק למנוע משבר. המדינה המירה כ-100 ק"ג של אורניום מועשר לדלק ובכך נתנה את התחושה כי העשרת האורניום לא מתבצע לצורכי מלחמה. עם זאת, במקביל המשיכו באיראן לשכלל גם את הטכנולוגיות הגרעיניות. 

המדענים מעריכים כי מדי חודש מועברים כ-15-16 ק"ג של אורניום מועשר ב-20% לדלק. לטענתם מדובר בכמות קטנה מדי שחייבת לגדול באופןו משמעותי על מנת להוכיח לעולם כי היא אינה מייצרת פצצה גרעינית. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.