Forbes Israel Logo

תורים ארוכים בבנקים בקפריסין: "אי הוודאות היא כמו מוות איטי"

מסודרים בתורות ארוכים ממתינים הבוקר אלפי אזרחי קפריסין בסבלנות לבנקים שנפתחו היום מחדש לאחר קרוב לשבועיים. פיקוח הדוק מוטל על כל העסקאות על מנת למנוע הסתערות של המשקיעים במטרה למשוך את פיקדונותיהם לאחר שהממשלה נאלצה להסכים לכמה מתנאי חבילת החילוץ של האיחוד אירופי כדי למנוע פשיטת רגל.

הבנקים נסגרו לפני כמעט שבועיים במהלך המשא ומתן בין ממשלת קפריסין לאיחוד האירופי לגבי חבילת חילוץ של 10 מיליארד יורו (13 מיליארד דולר) לאי, הראשונה שבמסגרתה הוטלו הגבלות על פיקדונות הבנקים.

צוותי הבנקים הופיעו הבוקר בשעה מוקדמת לעבודה לאחר שכסף מזומן רב הועבר הלילה על גבי משאיות משוריינות, מלוות במסוקי משטרה, מהאיחוד לאי. תורים של לפחות אלף איש נוצרו בחלק מהסניפים בבירה ניקוסיה. אולם החשש מהפרה של הסדר התבדה כאמור. הבורסה בקפריסין לעומת זאת תישאר היום סגורה. 

לטענת הרשויות יהיו כללי החירום שהוטלו כדי להגביל את הנסיגות ולמנוע מהבנק מליפול זמניים – בתחילה 7 ימים; אולם כלכלנים טוענים כי קשה יהיה להסירם כל עוד המשק נמצא במשבר. צווי ההגבלות הודבקו לחלונות סניפי הבנק והצוותים חלקו עותקים ללקוחות. 

צילום: רויטרס

"אני מרגיש תחושה של פחד ואכזבה שאני צריך לעמוד בתור כזה", אמר פרוסו קוקיקו, פנסיונר בן 64. "זה מרגיש כמו במדינת עולם שלישי, אבל מה כבר אפשר לעשות? זה מה שהם כפו עלינו, ואנחנו צריכים לחיות עם זה".

קוסטס ניקולאו, פנסיונר בן 60, אמר כי חוסר הוודאות של השבועות האחרונים היה "כמו מוות איטי. איך הם יכולים להגיד לך שאתה לא יכול לגשת לכסף שלך בבנק? זה הכסף שלנו, אנחנו הרי זכאים לו".

כמו בכל המדינות המשתמשות ביורו, גם הבנק המרכזי של קפריסין מקבל אספקת מזומנים מהבנק המרכזי של אירופה בפרנקפורט. הפקידים הבטיחו כי הכספים יספיקו כדי לענות על הביקוש. הבנק המרכזי של אירופה לא הגיב לדיווחים כי שלח כמויות נוספות מעבר לרגיל של מזומנים לאי.

החל מהבוקר הוטלה הגבלה על משיכת מזומנים מכספומטים, על משיכת כספים מפקדונות ועל הוצאת כספים מהמדינה. לא ניתנת אפשרות למשוך יותר מ-300 יורו, ולא ניתן לפדות המחאות, אלא אם כן הן הונפקו על ידי בנק במדינה אחרת.

עסקאות מסחריות מ-5,001 יורו ועד 200 אלף יורו חייבות תהיינה להיות מאושרות על ידי הבנק המרכזי, אשר ייקח בחשבון את הנזילות של הבנק המעורב. תשלומים מעל 200 אלף יורו ייקבעו על בסיס אישי. כל זאת על מנת למנוע מהבנקים במדינה לקרוס.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בשוקי אסיה נרשמו הבוקר ירידות חדות: בורסת שנחאי נפלה ב-2.8%, בורסת טוקיו רשמה ירידה של 1.3% ובורסת הונג קונג איבדה 0.7% מערכה. באירופה לעומת זאת מתנהל המסחר בעליות: בורסת לונדון מתחזקת ב-0.8%, בורסת פאריס רושמת עלייה של 0.7%, ובורסת פרנקפורט רושמת עלייה של 0.4%.

אזרחים ממתינים כבר מאתמול מחוץ לבנק בקפריסין | צילום: רויטרס

על פי ההנחיות החדשות, שנועדו כאמור להגן על המערכת הבנקאית בקפריסין מקריסה, יוכלו בעלי עסקים במדינה לחרוג מן המגבלות רק לאחר הצגת מסמכים מתאימים לרשויות. בנוסף, גם השימוש בכרטיסי אשראי מחוץ לקפריסין הוגבל. כל אזרח קפריסאי שייסע לחו"ל יוכל לקחת עימו רק 3,000 יורו.

מוקדם יותר אתמול פיטר הבנק המרכזי של קפריסין את מנכ"ל הבנק הגדול במדינה – בנק אוף סייפרס. המהלך הגיע בהמשך להתפטרותו שלשום של יו"ר הבנק, ועל רקע דיווחים באי לפיהם דרש הבנק המרכזי מכל שדרת הניהול לעזוב את תפקידה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.