Forbes Israel Logo

תושבי חוץ ממשיכים לממש מק"מים: פדו 1.2 מיליארד דולר באפריל

בנק ישראל פירסם היום (א') דו"ח השקעות תושבי חוץ בישראל. על פי הדוח עולה תמונה בה המשקיעים הזרים ממשיכים לממש מק"מים. הזרים פדו 1.2 מיליארד דולר באפריל במקמים – בעיקר באמצעות בנק זר אחד, זאת לאחר מימושים מצטברים בהיקף של כ-2.8 מיליארד דולר מתחילת השנה. למעשה, יתרת תיק המק"ם של תושבי החוץ חזרה לרמתה בסוף 2009 ועומדת כיום על כ-1.2 מיליארדי דולרים.

נתון בולט נוסף היה משקלם של זרים במסחר במניות בבורסה בת"א, ההופך ונהיה שולי. השקעת זרים במניות בישראל צנחה באפריל ועמדה על 60 מיליון דולר בלבד, זאת בזמן שממוצע ההשקעות מאז תחילת השנה עומד על 110 מיליון.

באג"חים ממשלתיות, רשמו המשקיעים פעילות מאוזנת יחסית, זאת לאחר מימושים מצטברים מתחילת השנה של כ-0.6 מיליארד, בעוד שבאג"ח של ממשלת ישראל הנסחרות בחו"ל, נרשמו באפריל מימושים נטו בהיקף של כ-200 מיליון דולר.

זהו למעשה החודש העשירי ברציפות בו פעילות הזרים בשוק המק"מים מתסתכמת בסכום נטו שלילי. מצב זה הוא למעשה תוצאה ישירה של ביטול הפטור ממס על מק"מים ואג"ח ממשלתיות קצרות, שהיה נהוג בישראל עד סוף 2011. משקיעים זרים היו פטורים בשנים האחרונות מתשלום מס בשיעור של 15% על רווחי מק"מ. משרד האוצר הגיע אז למסקנה כי הפטור ממס מנוצל על ידי שחקני מט"ח, לעשיית רווחים בטווח קצר – ובתמורה מהלך השקעתי שכזה יצר לחץ כלפי מטה על שער הדולר.

בנוסף, על פי נתוני בנק ישראל, בעוד שמשקי בית ישראלים השקיעו במניות בחו"ל כ-30 מיליון דולר, הגופים המוסדיים מימשו 100 מיליון דולר במניות בחו"ל. סך ההשקעות הישירות של ישראלים בחו"ל עמדו על 20 מיליון שקלים והתרכזו בעיקר בענפי התעשייה והכימיה.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.