חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

תחרותיות? ישראל במקום מאכזב בדירוג המדינות התחרותיות בעולם

ארצות הברית הודחה מהמקום הראשון ברשימה המדרגת את המדינות התחרותיות ביותר בעולם לשנה זו, אחרי ששהתה במקום זה מאז שנת 2013.

כך לפי ההערכה השנתית שעורך המוסד הבינלאומי לניהול ופיתוח (IMD), בית ספר פרטי למנהל עסקים שמטהו בשווייץ. בבית הספר פועלת קבוצת מחקר במסגרת המרכז לתחרות עולמית, קבוצה שמדרגת את מדינות העולם לפי מידת התחרותיות שלהן על במת העסקים העולמית מאז 1989.

ארצות הברית הידרדרה בשני מקומות בדירוג השנתי, כשעוקפות אותה הונג קונג (ראשונה) ושווייץ (שנייה). תפקידה של הונג קונג כשער הראשי אל העוצמה הכלכלית של סין (שדורגה ברשימה במקום ה-25), כשם שהיא משמשת שער לשאר מדינות אסיה, הוא שמעניק לה את הדלק שמניע את המכונה הכלכלית שלה. במקביל לכך, הונג קונג היא עיר רב גונית ולכן היא בטוחה יותר מפני זעזועים כלכליים באזור. אבל ישנם גם משתנים אחרים במשחק, אומר פרופ' ארתורו בריס, מנהל ה-IMD.

Fotolia :השוק התחרותי בעולם – הונג קונג, השער למזרח | צילום

"להונג קונג יש מערכת רגולטורית מדהימה", מספר בריס. "היא ידידותית לעסקים, מקדמת תחרות, ובה בעת גם משקיעה בחינוך ציבורי. היא בנתה מגזר ציבורי מדהים – דבר שכמובן קל לעשות בתוך כלכלה קטנה – אבל הונק קונג היא יעילה ביותר".

אבל יתר מדינות אסיה, ככלל, לא התקדמו במיוחד בדירוג של 2016, כשמדינות כמו טיוואן (14), מלזיה (19), קוריאה (29) ואינדונזיה (48) ירדו בו השנה. מדינות אלו, אומר בריס, כרכו את כלכלותיהן סביב מדינת האם סין, והן ספגו מכה חזקה השנה. כמו-כן, חלק מהמדינות באזור רגישות לתנודות במחירי סחורות ועלות הנפט.

שווייץ, שהתקדמה בשני מקומות והתמקמה במקום השני השנה, עמדה בהצלחה בפיחות בערך המטבע שהתפרץ ב-2016. "היצוא גבר, ויבוא ההון גבר גם כן, וה-תמ"ג גדל", מסביר בריס. "הכלכלה השווייצרית תפקדה היטב, למרות אי האיזון המוניטרי הזה".

ניקוד גבוה ניתן במדד של IMD גם למספר מדינות מזרח אירופאיות כמו לטביה (37), סלובקיה (46), סלובניה (49) והונגריה (48). "אלו מדינות עם תשתית טובה מאוד ומיקומים טובים מאוד כך שיש בהן זמינות של הון אנושי", אומר בריס. "הכלכלות שלהן מתמקצעות בצורה טובה מאוד ויש בהן מספר רגולציות שעובדות היטב".

רוב ההתמקצעות הזו מתרחשת בשוק טכנולוגיות המידה (IT). הונגריה, לדוגמא, מעניקה תמריצים כספיים לקהילה העסקית בתחום ה-IT, אומר בריס. "בהונגריה, אם אתה מומחה בתחום טכנולוגיות המידע, אתה לא משלם מס הכנסה – ואותו הדבר נכון גם לאסטוניה ולטביה". מומחים במדינות מזרח אירופאיות, הוא מוסיף, שיחקו תפקיד משמעותי בחידושים שיצרו שם חברות כמו WhatsApp ו-Spotify.

Fotolia :המדינות התחרותיות בעולם. היכן ממוקמת ישראל? | צילום

הפולמוס הכלכלי המתמשך שחל ביוון תרם רבות להידרדרותה ב-6 מקומות בדירוג השנה, עד למקום ה-50. במקביל, קזחסטן – שכלכלתה מסתמכת בעיקר על עתודות הנפט שלה – סבלה מהנפילה הגדולה ביותר ברשימה, כשצנחה ב-13 מקומות אל המקום ה-47.

לבד ממידע גולמי, שנאסף על ידי החוקרים של IMD ונותח על ידם באמצעות יותר מ-340 משתנים, הדירוג לקח בחשבון גם תגובות מתוך סקר עומק שנערך בקרב יותר מ-5,400 אנשי עסקים בכירים, שהתבקשו להעריך את המצב בו נתונה המדינה שלהם עצמם. למידע נוסף על המתודולוגיה של מדד התחרותיות העולמי של IMD, בקרו באתר החברה.

ישראל הגיעה למקום ה-21 בדירוג ושמרה על מקומה מהשנה הקודמת בו. היא ממוקמת ישר אחרי פינלנד, ולאחריה מדורגות בלגיה, איסלנד ואוסטריה, שלשלושתן ניקוד קרוב מאוד לזה של ישראל (כל 4 המדינות קיבלו ציון בין 80 ל-81, בסולם 1-100, כשבניהן מפרידות עשיריות הנקודה בלבד). הרשימה המלאה מכילה 61 מדינות שדורגו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן