חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

תחרות נושאת משקיעים: מהו יעד ההשקעה הנחשק ביותר?

האם ארה"ב היא יעד ההשקעות המועדף בעולם? תלוי את מי שואלים. "לראשונה זה יותר מעשור, הצהירו מנהיגים עסקיים ברחבי העולם שסין שוב אינה היעד מספר אחת בעולם להשקעות", טען לאחרונה נשיא ארצות הברית ברק אובמה וקבע: "עכשיו זו אמריקה". את טענתו בנוגע ליתרון התחרותי החדש ביסס הנשיא האמריקאי על סקר של חברת הייעוץ A.T. Kearney, שדירגה את ארה"ב במקום הראשון בדירוג שלה ליעדים המועדפים להשקעות זרות ישירות.

עם זאת, בסין, כצפוי, נשמעים קולות אחרים. ואם להקשיב לדבריו של וואנג ג'יאנלין, האיש העשיר ביותר במדינה – לאמריקה יש עוד כברת דרך לעשות. לטענת האיש, אשר לפי דירוג פורבס האחרון שוויו 15 מיליארד דולר, ארה"ב אולי בסדר בהיבט ההשקעות הזרות בהשוואה לאיחוד האירופי – אך ידה על התחתונה בהשוואה לבריטניה.

ג'יאנלין אינו היחיד שמטיל ספק במעמד המוביל שארה"ב זכתה לו בדירוג; בסקר מתחרה על יעדי השקעות מיקמה חברת הייעוץ הפיננסי ארנסט אנד יאנג את ארה"ב במקום החמישי – אחרי הודו, ברזיל, סין וקנדה – בסדר הזה (בריטניה, יש לציין, אינה כלולה בעשירייה המובילה בדירוג). ממחקר שפרסמה ועידת האו"ם לסחר ופיתוח (UNCTAD) עולה כי ארה"ב היא היעד השני המועדף להשקעות, אחרי סין. בריטניה התברגה במקום התשיעי בדוח הזה.

זכות הבחירה

וואנג ג'יאנלין, שבשנה שעברה רכש פרויקט מלונות בניו יורק תמורת מיליארד דולר, הוא יו"ר אחת מחברות ההשקעה הגלובליות המובילות בסין, אשר עשה לעצמו שם כאחד מהמשקיעים הבינלאומיים האגרסיביים ביותר במדינה. את הונו עשה קצין הצבא לשעבר באמצעות השקעות בשוק הנכסים המתנפח של סין, שבו מחזיקה החברה שלו ב-85 קניונים וב-51 מלונות חמישה כוכבים. וואנג מעריך כי לדליאן וונדה גרופ שלו יש יתרות מזומנים בהיקף של 33 מיליארד דולר. ב-2012 רכשה החברה את רשת בתי הקולנוע האמריקאית AMC תמורת 2.6 מיליארד דולר.

במהלך פורום כלכלי בסין שנערך בשנה שעברה, הכריז על כוונתו להשקיע 5 מיליארד דולר בשנה מחוץ לסין במהלך חמש השנים הבאות. אך ארה"ב רחוקה מלהיות היעד היחיד עבור המיליארדים של וונדה. באותו חודש שבו נערכה עסקת המלון בניו יורק, למשל, השקיעה וונדה גם 1.1 מיליארד דולר בפרויקט מלונאות בלונדון. הפירמה של ג'יאנלין הוציאה גם 510 מיליון דולר נוספים על רכישת יצרנית יאכטות היוקרה הבריטית סאנסיקר.


ג'יאנלין. מעדיף את בריטניה | צילום: רויטרס

המתחרה של וונדה, גרינלנד גרופ, שרכשה לאחרונה את פרויקט הנדל"ן אטלנטיק יארדס בניו יורק בהיקף של 4 מיליארד דולר, הכריזה בחודש שעבר גם על שתי רכישות של נכסים בלונדון, בהיקף של 900 מיליון דולר כל אחת.

חברת ייעוץ הנכסים ג'ונס לאנס לה-סאל דיווחה בדצמבר כי ההשקעות הסיניות בשוק הלונדוני לבדו עלו ב-1,500% מאז 2010, והגיעו ל-1.63 מיליארד דולר במהלך שלושת הרבעונים הראשונים של 2013.

זה לא שאיש אינו משקיע בארה"ב, וייתכן כי אובמה צודק בכך שהיא הופכת ליעד השקעות אטרקטיבי יותר משהיתה לפני כמה שנים. אבל אמריקה צריכה להבין כי היא מתחרה בעולם רעב למזומנים, וכי למשקיעים הפוטנציאליים יש יעדי השקעה רבים לבחור מהם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן