Forbes Israel Logo

תכננתם מסע למאדים? הקרינה על הכוכב עלולה לגרום לאלצהיימר

תכננתם מסע למאדים? כדאי שתשקלו שוב. מחקר שנערך לאחרונה על ידי צוות מהמרכז הרפואי רוצ'סטר בניו יורק, אשר כלל סדרה של ניסויים, העלה כי חשיפה לקרינה מהחלל החיצון עלולה להאיץ את תחילתה של מחלת האלצהיימר עבור הנוסעים חסרי מזל.

בהודעה למסר לעיתונות קבע החוקר הראשי, מ. קרי או'בניון, כי "קרינה גלקטית קוסמית מהווה איום משמעותי על אסטרונאוטים עתידיים. האפשרות שחשיפה לקרינה בחלל עלולה לגרום לבעיות בריאותיות, כגון סרטן, הוכרה כבר לפני זמן רב. אולם מחקר זה מראה בפעם הראשונה כי חשיפה לרמות קרינה התואמות משימה במאדים עלולה לגרום לבעיות קוגניטיביות ולזרז שינויים במוח הקשורים למחלת האלצהיימר".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

כחלק מהמחקר, חשפו החוקרים עכברים לרמה נמוכה של קרינה מהסוג לה יהיו אסטרונאוטים חשופים לאורך מסע חלל ארוך. לאחר מכן עברו העכברים בדיקות שמדדו את זכרונם ואת יכולתם הקוגניטיבית. העכברים שנחשפו לקרינה הראו פגיעה קוגניטיבית משמעותית.

מאדים | צילום: רויטרס

בדיקת מוחם של העכברים גילתה שינויים בזרימת הדם במוח שלהם. כמו כן, הראו העכברים שנחשפו לקרינה כמות גדולה של פלאק, מהסוג האופייני לחולי אלצהיימר.

"ממצאים אלה מראים באופן ברור כי לחשיפה לקרינה בחלל יש פוטנציאל להאיץ את פיתוחה של מחלת האלצהיימר", סיכם או'בניון. "זהו גורם נוסף שנאס"א, שדואגת לבריאות האסטרונאוטים שלה, תצטרך לקחת בחשבון כשתתכנן משימות עתידיות".

וזה לא הולך להיות קל: הקרינה בה השתמשו החוקרים בבדיקות, מורכבת מחלקיקי ברזל טעונים מאוד, אשר נפוצים יחסית בחלל. בגלל הגודל והאנרגיה שלהם, יכולים חלקיקים אלה לעבור דרך קירות של חללית. מיגון מפני קרינה כזו, ובכן, אינו משימה פשוטה.

"יהיה מאוד קשה מבחינה הנדסית להגן מפני החלקיקים", אמר או'בניון. "זה יחייב אותנו לעטוף את החללית בעופרת או בטון בעובי של כמעט 2 מטרים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.