חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

תלויה בנפט: ונצואלה מתחננת לארה"ב שתצטרף לשיחות אופ"ק

בשבוע החולף, מדינות אופ"ק וכמה יצרניות נפט משמעותיות שאינן חברות בארגון המשיכו בשיחות בעניין הקפאה פוטנציאלית של ייצור הנפט. התקווה באופ"ק היא שאפילו ירידה קטנה או הקפאה של קצב ייצור הנפט יזניק את מחירו. שיחות אלו ליבו שוב תקוות, אך לא הניבו הסכם כלשהו.

אירוע תמוה התרחש כאשר נשיא ונצואלה, ניקולס מאדורו, הידועה בעמדותיה האנטי-אמריקאיות, הציע לכלול את ארה"ב בדיונים. הוא אמר שעל ארה"ב להיות נוכחת כי, "היא יצרנית גדולה ואי אפשר לבודד אותה מהדיונים ולהתפתות לעצותיהם של אנאליסטים, מחרחרי מלחמה, או גורמים אנטי-רוסיים".

ניקולס מאדורו. קרא לארה"ב להצטרף לשיחות אופ"ק | צילום: Wikimedia

ברור שמאדורו התייחס ליצרניות הנפט האמריקאיות הגדולות, אקסון-מוביל ושברון, או לגורמי ממשל אמריקאים. בכל מקרה, הייתה זו הצהרה חסרת היגיון. ממשלת ארה"ב שללה מיד כל סיכוי לשיתוף הפעולה הזה כאשר דובר ממשרד האנרגיה אמר שארה"ב לא תשתתף בשום שיחות נפט עם אופ"ק, רשמיות או לא רשמיות. על חברות אמריקאיות נאסר באופן חוקי להשתתף בפעילויות תיאום שכאלו ובתמרון מחירים מתוקף חוקי ההגבלים העסקיים בארה"ב.

עם זאת, דבריו של מאדורו העלו נקודה טובה מאוד – בין אם התכוון לכך או לא. הוא הזכיר לאופ"ק ששוק הנפט הוא גלובלי. אופ"ק עודנה כוח משמעותי – המדינות החברות בארגון הוכיחו שהן מסוגלות להקפיץ את מחירי הנפט באמצעות נאום או פגישה. אולם, ישנו תמיד פחד שהיצרניות בארה"ב ובמקומות אחרים יעמדו בכל קיצוץ בייצור מצד אופ"ק וישמרו את המחירים נמוכים, בעוד שאופ"ק מעוניינת להקפיץ אותם. למרות חוזקותיה של אופ"ק, השפעתן של יצרניות צפון אמריקאיות בפרט, אכן מכבידה על שוק הנפט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן