Forbes Israel Logo

תעשה טוב – יהיה טוב: יזמות חברתית בכנס DLD במינכן

בשבועות האחרונים צ'אד דיקרסון לא מתראיין לאף עיתון או גוף תקשורת, אבל שהוברט בורדה מזמין אותך לוועידה השנתית שלו במינכן אתה לא מסרב, גם אם ברבעון הקרוב אתה מתכנן להנפיק את החברה שלך בבורסה בניו יורק והדירקטוריון שלך גזר עליך תקופת שקט.

Etsy היא ענקית ה-e-commerce בתחום של מלאכת היד. כ-8 שנים אחרי שהחלה לפעול בארה"ב היא מסתמנת כדבר החם הבא בעולם ומתוכננת להנפיק בבורסה של ניו-יורק. המטרה שלהם היא לגייס כ-300 מיליון דולר מהציבור במטרה לפתח את המוצרים העסקיים הבאים של החברה.

צ'אד דיקרסון | צילום: DLD

דיקרסון הוא המנכ"ל של החברה ואינו נמנה עם מייסדיה. "ביליתי 3 שנים בתכנון ושכלול הפלטפורמה ואז הגיעה הצעה של הדירקטוריון שאני אנהל את החברה" הוא מספר. החברה מפתחת פלטפורמת מסחר אלקטרוני בתחום מלאכת היד, בה אנשים מוכרים סוגים שונים של מוצרים שהם הכינו במו ידיהם. Etsy הפכה לתופעה בינלאומית, עם 45 מיליון משתמשים רשומים והכנסות של 1.35 מיליארד דולר ב-2013. ולמרות שמדובר בנישה יחסית קטנה בתחום ה-e-commerce הם כבר מהווים גורם מתחרה ל-e-Bay הוותיקה.

המודל העסקי שלהם מעניין גם הוא, הם גובים כ-20 סנט מכל מוכר ו-3.5% על כל טרנזקציה, מה שמשאיר כ-96.5% למוכר. "חשוב לנו שהמוכרים ירוויחו" אומר דיקרסון. הוא אינו שוכח להעביר ביקורת על אמזון והדרך שלה למקסם רווחים באמצעות ניהול שרשרת אספקה קפדנית ויעילה להחריד שמשתמשת במזל"טים במחסנים שלה. הביקורת של דיקרסון מגיעה מתוך האג'נדה של חברתו שלו – Etsy פועלת כחברה בתקן אמריקאי שנקרא B-CORP, חקיקה אמריקאית חדשנית שמטרתה לקדם עסקים חברתיים שהם למטרת רווח.

גם בישראל יש ניסיון לקדם יוזמות דומות אך ללא הצלחה בינתיים – נדון בכך עם בכירים מהממשל הישראלי ואחרים בכנס הקרוב שלנו – כנס פורבס ליזמות חברתית טכנולוגית שייערך ב-25 לפברואר בתיאטרון הבימה בת"א

להרשמה לכנס

"חברה שמוגדרת כ-B-CORP מעודדת עסקים להעסיק אנשים ממגזרים שונים למשל" אומר דיקרסון וממשיך, "כ-40% מכוח העבודה שלנו הן נשים ושכרנו גם אנשים עם יכולות מוגבלות. יש לנו מחויבות לקהילה ולחברה ואנחנו מאמינים שזו הדרך לעשות עסקים".

אבל האתגרים של עסק חברתי שפועל למטרות רווח אינם פשוטים גם עבור חברה חדשנית ומצליחה כמו Etsy שפועלת במדינה מתקדמת יחסית כמו ארה"ב. "משגע אותי" אומר דיקרסון, "שכאשר אנחנו נפגשים עם קרנות הון סיכון, הגישה שלהם עדיין כל כך שמרנית שהם מוטרדים מאד ממודל היברידי של חברה שהיא למטרות רווח וגם לטובת הציבור". הוא מספר על כך שמשקיעים פוטנציאליים רבים רומזים להם לזנוח את הרעיון החברתי ולהתמקד בשורת הרווח ומסביר מדוע דובקת החברת בערכיה "זה ה-DNA של החברה שלנו ואנחנו באמת מאמינים בדרך החדשה הזו של עשיית עסקים".

צילום: DLD

לפני כ-8 שנים, כשהחברה הוקמה, הפלטפורמה אפשרה לאנשים לסחור במוצרים שהם מלאכת יד. "לא לקחנו בחשבון את כל התחום של הדפסת תלת ממד למשל. כלומר, במהלך השנים התפתחו תחומים שלא כיוונו אליהם כאשר החלטנו לפתח את הפלטפורמה למכירה וקנייה של מוצרים שהם 'מלאכת יד' והיינו צריכים להחליט אם זה מתאים לנו".

בסופו של דבר החליטה החברה להתאים עצמה לשוק ולשנות את התקנון, ואכן היום אפשר לקנות ולמכור באתר גם מוצרים שהודפסו במדפסות תלת מימד. שינוי התקנון הוביל לביקורת בקהילת הרוכשים והמוכרים של Etsy. דיקסון מתייחס לביקורת של קהל האתר ברצינות והוא מבקש להדגיש זאת למרות שלעיתים מתקבלות החלטות שלא עולות בקנה אחד עם דעות קהילת המשתמשים. כמו כן הוא משתף אותנו בקושי ובמורכבות שבניהול קהילות ומדגיש את החשיבות שבקהילה דינאמית בעלת מחוייבות למותג ולפלטפורמה.

בכנס שנערוך ב-25 בפברואר בתאטרון הבימה ישתתפו דוברים רבים שיידברו בדיוק על הנושא החשוב אליו התייחס דיקרסון בכנס ה-DLD – יזמות חברתית וכלכלית שצומחת מלמטה. בין השאר ישאו דברים ויו"ר מפלגת "יש עתיד" יאיר לפיד, יו"ר מפלגת "כולנו" משה כחלון, אחד החוקרים המובילים בעולם בתחום הכלכלה ההתנהגותית, הפרופסור שלמה בן ארצי, יו"ר בנק הפועלים יאיר סרוסי, יו"ר רשת קופיקס אבי כץ, נשיא התאחדות התעשיינים אמיר חייק ועוד רבים אחרים. 

ההרשמה המוקדמת לכנס מסתיימת בעוד 6 ימים, מהרו להירשם לוועידה הכי חשובה בעיר ב-205 ש"ח בלבד.

להרשמה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.