Forbes Israel Logo

תרופה אלטרנטיבית: מדיטציה מודעת מפחיתה פעילותם של גנים דלקתיים

זה לא סוד שמדיטציית מיינדפולנס (התמקדות בכאן ועכשיו) עשויה להקל על מצבי לחץ. אולם, בנוסף לכך, מחקרים מהעת האחרונה מראים שמדיטציית מיינדפולנס אף עשויה לשפר את הבריאות הפיזית שלנו – החל מהורדת לחץ הדם ועד לריסון התמכרויות.

כעת, מחקר חדש שיתפרסם בעוד מספר חודשים בכתב העת לפסיכו-אנדוקרינולוגיה, מצביע על יתרון חדש ומפתיע למדי של המדיטציה. חוקרים מארה"ב, ספרד וצרפת מצאו כי מדיטציית מיינדפולנס אף עשויה להשפיע על פעילותם של הגנים האנושיים. לפי המחקר, המדיטציה יכולה להגביל את פעילותם של גנים האחראים להתפתחות דלקות.

"השינויים נצפו בגנים שהם למעשה היעדים של תרופות נוגדות דלקות ומשככי כאבים", אמרה אחת מעורכות המחקר, ד"ר פרלה קאלימן. "הממצאים הללו מניחים את היסודות למחקרים עתידיים שיבחנו אסטרטגיות טיפול חדשניות בדלקות כרוניות באמצעות מידטציות".

התרגול מפחית את פעילות הגנים האחראים על דלקות | אילוסטרציה: Shutterstock

במחקר נבדקה קבוצה של מודטים (הכינוי לאנשים העוסקים באופן קבוע במדיטציה) שערכו את מדיטציית המיינדפולנס במשך שמונה שעות בהן נמשך הניסוי. את קבוצת הביקורת הרכיבה כמות זהה של אנשים שהתעסקה במשך שמונה שעות בפעילויות רגועות שאינן מדיטטיביות.

בתום הזמן שהוקצב, נמצא בקרב קבוצת הניסוי דיכוי של גנים דלקתיים, וזאת בהשוואה לקבוצת הביקורת בה לא נרשם שינוי זה. החוקרים הדגישו שלפני הניסוי – כלל לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות בכל הקשור לגנים שנבדקו. עורכי המחקר הדגישו כי המחקר המדובר הוא ראשון מסוגו המראה על שינוי בגנים בעקבות מדיטציה.

"התוצר שמפיקים הגנים, כלומר הפרוטאינים, ישתנו בעוצמתם בהתאם לרמת הגירוי של הגן". אומר ד"ר ריצ'רד דיווידסון, פרופסור לפסיכולוגיה וחלק מצוות המחקר. "אפשר לחשוב על הגנים כאילו יש להם מעין וסת, שניתן להגבירו או להנמיכו, ובהתאם לעוצמה ייצר הגן יותר או פחות פרוטאינים על פי תפקידו. הגנים שנמצאו מדוכאים לאחר מדיטציית מיינדפולנס הם הגנים הדלקתיים".

זהו המחקר הראשון שמראה שינויים בפעילות הגנים בעקבות מדיטציה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.