Forbes Israel Logo

תשכחו מתחנות הדלק: המכוניות החשמליות עושות דרכן לישראל

ארבע מהפכות טכנולוגיות עומדות לשנות את עולם התחבורה בקרוב: הנעה חשמלית, ניהוג אוטונומי, קישוריות ושיתוף נסיעות וכלי רכב. במדור החדש הזה ננסה לעקוב אחרי השינויים הללו ואחרי התפקיד שישראל ממלאת בשינוי הדרך שבה אנחנו מגיעים ממקום למקום.

הכתבה מופיעה בגיליון פברואר 2019 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עיקבו אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם

ניצנים לכל השינויים הללו כבר נראים על הכבישים בישראל – מכוניות אוטונומיות לגמרי שאפשר לרכוש או לשכור עדיין אין, אבל מערכות הבטיחות המתוחכמות יודעות כבר לבלום מכונית לבד במקרה של סכנה. מכוניות חשמליות, לעומת זאת, אפשר כבר לקנות, והשנה המבחר צפוי לגדול מאוד. עד כה הוצעו בישראל שלושה דגמים, שמהם נמכרו 150 מכוניות בסך הכל. בשנה הקרובה יוצעו כאן לא פחות מעשרה דגמים כאלה, והמכירות צפויות גם הן לטפס במידה ניכרת.

יגואר I-Pace | צילום: יח"צ

לשינוי אחראיות שתי מדינות בשני עברי האוקיינוס השקט. בעוד באירופה השקיעו בעשורים האחרונים בעיקר בשיפור מנועי הדיזל והבנזין, טסלה בקליפורניה הוכיחה שאפשר למכור מכוניות חשמליות נחשקות ויוקרתיות. בסין דחיפה ממשלתית נחושה הביאה להגדלת ההיצע והמכירות של מכוניות חשמליות במדינת הענק (סין קנתה 37% מכלל המכוניות החשמליות שיוצרו בעשור האחרון).

כעת, שש שנים אחרי הקריסה המהדהדת של בטר פלייס, החשמליות שוטפות את אולמות התצוגה בישראל. למכונית היברידית לקח כ־15 שנה לכבוש את ראשות טבלת המכירות, אך אולי זה יקרה מהר יותר עבור המכוניות החשמליות.

כיום מרבית הטעינה צריכה להתבצע בבית, והדבר יוצר בעיה – לא לכולם יש חנייה פרטית ומסומנת, שלצידה אפשר להתקין עמדה. הדבר מגביל את המכוניות החשמליות לקהל מבוסס יחסית. לעומת זאת, מספר העמדות הציבורית עדיין קטן מאוד – קיימות רק שתי עמדות לטעינה מהירה (50 קילוואט) שמפעילה חברת Gnrgy.

עמדת טעינה של Gnrgy | צילום: יח"צ

אך נראה שבעיית היעדר תשתיות הטעינה במרחב הציבורי צפויה להפוך לקשה פחות. משרד האנרגיה פרסם ארבעה מכרזים לפריסת עמדות טעינה בצידי הדרכים, בחניונים ובמקומות עבודה. בצידי הדרכים התוכנית היא להקים 60 עמדות מהירות (בהספק של 50 קילוואט) ועמדות בהספק גבוה (150 קילוואט), שבמרבית עלות הקמתן ישתתף המשרד.

מכרזים נוספים מיועדים לרשויות מקומיות ולמעסיקים גדולים, שיכולים לבקש תמיכה כספית בעבור התקנת עמדות טעינה איטיות בחניונים ואפילו ברחובות. עד כה שלוש חברות מתמודדות במרכזים – אפקון מקבוצת שלמה, EV Meter ו־Gnrgy. חברת EV Meter היא חברה בת של Nayax, חברה המאפשרת תשלום באשראי למכונות אוטומטיות, והכוונה היא להרחיב את השירות לטעינה, ללא צורך במנוי. Gnrgy היא החברה הוותיקה בתחום מבין השלוש, וחלק גדול מהעמדות שהיא מפעילה נקנו מעיזבון בטר פלייס.

מכונית לכל אחד

יצרני הרכב נקטו עד כה בשתי גישות לפיתוח מכוניות חשמליות. האחת היא להציג מכוניות חשמליות פשוטות של מותגים "עממיים". אלה מכוניות שיכולות להיות תחליף לדגמים קטנים או משפחתיים עם מנועי בנזין. על בעיית המחיר הגבוה התגברו בשתי דרכים: תוכניות ליסינג ומימון (של המכונית כולה או של הסוללה בלבד). כך עשתה למשל בטר פלייס, שלמעשה, תכננה להשכיר סוללות ללקוחות. השנייה – מכירה ללקוחות מוסדיים, כמו עיריות ושירותים. רנו מכרה בישראל 145 מכוניות מדגם זואי החשמלי, לדוגמה, רובן נמכרו לשירות הרכב השיתופי בחיפה.

הגישה השנייה של היצרנים היא שיווק מכוניות חשמליות יקרות ומתוחכמות. הן מצוידות בסוללות גדולות יותר, שמאפשרות גם הגדלה של טווח הנסיעה והביצועים. הדגמים האלה מוצעים על ידי מותגי היוקרה שהולכים אחרי החלוצה טסלה. החברה האמריקאית הוכיחה שאם לקוחות מוכנים לשלם יותר על מכונית ספורט ייחודית, הם יסכימו לשלוף את הארנק גם בעבור גאדג'ט אטרקטיבי כמו מכונית חשמלית.

בישראל יוצעו השנה שלושה דגמים יוקרתיים ועוד שורה של דגמים ממותגים עממיים. במכוניות בנזין, כנראה, אף פעם לא ביררתם מהו נפח מיכל הדלק, אך במכוניות חשמליות כדאי לשים לב לגודל הסוללה, שלרוב מעיד על הטווח של המכונית. עם זאת טווח הנסיעה לא עולה ביחס ישר לגודל הסוללה, כי סוללה גדולה יותר משמעה גם משקל גבוה יותר וצריכת אנרגיה גדולה יותר

הדגמים החשמליים הבולטים שיגיעו השנה לישראל

הקטנות

כיום נמכרת בארץ מכונית חשמלית קטנה אחת – רנו זואי, הדומה בממדיה לקליאו, עם סוללה גדולה של 41 קילוואט־שעה וטווח מוצהר של 400 ק"מ. המחיר: 125 אלף שקל. בהמשך השנה יצטרפו שברולט בולט, עם סוללה עצומה של 60 קילוואט־שעה וטווח נסיעה מוצהר של 390 ק"מ. הסינים ישלחו השנה מכונית חשמלית ראשונה בשם MG eZS, ג'יפון עם טווח מוצהר של לא פחות מ־430 ק"מ.

שברולט בולט | צילום: יח"צ

המשפחתיות

בקטגוריה המשפחתית צפויה מתקפה קוריאנית. יונדאי איוניק החשמלית כבר משווקת כאן וזכתה לכ־150 הזמנות מקיבוץ וכמה ציי רכב קטנים. אליה יצטרפו שני דגמים שמציעים יותר טווח וביצועים, אך גם עולים יותר: יונדאי קונה, ג'יפון עם סוללה גדולה של 64 קילוואט־שעה וטווח מוצהר של כ־450 ק"מ כבר נמצא בישראל לניסוי. במחצית השנייה של השנה תנחת כאן קיה נירו חשמלית, עם אותה ערכת סוללות וטווח דומה, של 455 ק"מ. המחירים צפויים להיות גבוהים מ־170 אלף שקל.

גם ניסאן ליף, שנמכרה כאן במספרים קטנים ובהפוגות, תשוב לשוק הישראלי, עם סוללה של 40 קילוואט־שעה וטווח רשמי של 243 ק"מ.

קיה נירו חשמלית | צילום: יח"צ

היוקרתיות

היוקרתית החשמלית הראשונה שנמכרת בישראל היא יגואר Pace־I, מעין שילוב מיוחד בין מכונית ספורט לרכב שטח, עם ביצועים מעולים (בזכות הספק של 400 כ"ס משני מנועים חשמליים) וסוללה כבירה של 90 קילוואט־שעה, שמאפשרת טווח מוצהר של כ־380 ק"מ. המחיר: 454 אלף שקל.

באביב יתחיל השיווק של רכב פנאי יוקרתי נוסף, אאודי tron־E, שגם לו 400 כ"ס וסוללה גדולה מעט יותר – 95 קילוואט־שעה. הטווח המוצהר הוא 400 ק"מ, והמחיר נמוך מעט יותר מזה של היגואר, החל מ־392 אלף שקל. נוסף על הנעה חשמלית, ל־tron־E חידוש נוסף, כשאת המראות החיצוניות מחליפות מצלמות קטנות ומתוחכמות.

לשני הדגמים הללו יש גם מתחרה של מרצדס, ה־EQC, עם נתוני הספק וטווח דומים, וזו צפויה להגיע לישראל בסוף השנה. ב.מ.וו תציג בקרוב גם היא ג'יפון חשמלי ראשון, iX3, ומה בקשר לטסלה? כל עוד החברה לא מצליחה להגדיל את הייצור ולענות על הביקוש בארה"ב ובשוקי הייצוא הגדולים שלה, אין לה כוונה להגיע לישראל.

הכתבה מופיעה בגיליון פברואר 2019 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עיקבו אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.