Forbes Israel Logo

25 שנה ל"סדרה על שום דבר": קבלו 3 עצות על מנהיגות מג'רי סיינפלד והחברים

זה עשוי לקחת כמה עשרות שנים טובות עד שאנשים יעניקו את ההערכה הראויה לתרומתה של סדרת הטלוויזיה האייקונית סיינפלד, למצב האנושות. אחרי הכל, גם כאשר שייקספיר הוציא את מחזותיו, אנשים ראו בהם סיפורים נחמדים ומבדרים, אך נדרשו דורות של מלומדים עד שהמומחים יכלו לתאר במילים גבוהות כיצד שייקספיר המציא את התפיסה העצמית של האדם המודרני.

אבל כל המחקרים האקדמיים לא יכולים לספר לנו על עצמינו יותר ממה שסיינפלד הצליח לשקף לנו בכוחות עצמו. כל החולשות האנושיות לסוגיהן מתויגות באופן מסודר ב-9 העונות של הסדרה, וכעת האינטרנט מלא בעצות לחיים הלקוחות ממנה. אז לכבוד ציון חצי יובל ללידתה של הסדרה שהשפיעה כך כל על חיינו, קבלו את 3 עצות המנהיגות החשובות ביותר שניתן ללמוד ממנה:

1. "אם אתם מאמינים בזה, זה לא שקר"

כשג'רי היה צריך לעבור בדיקת פוליגרף שתוכיח שהוא לא צפה מעולם במרלוז פלייס, הוא חיפש עצות אצל השקרן המצטיין ג'ורג' קונסטנזה. ג'ורג' מספק בסופו של דבר את האבחנה המבריקה והמדויקת "רק תזכור: זה לא שקר…אם אתה מאמין בזה".

זה לא אומר שהלקח הוא שצריך לשקר, אך ג'ורג' הצביע על הנקודה החשובה ביותר בתחום אומנות השכנוע. מנכ"ל דיסנדי לשעבר, מייקל אייזנר אמר שנקודת מבט חזקה שווה 80 נקודות IQ. זה הכוח של השכנוע. זה גם הרעיון העומד מאחורי משחק – שחקן גדול יודע לקחת על עצמו תפקיד ולהעביר אותו אלינו בצורה משכנעת מכיוון שהוא מצליח "להיכנס" לדמות, כלומר לשכנע את עצמו שהוא הדמות. מנהלים רבים, לא יודעים להיכנס לתפקיד המנהיגותי אותו הם משחקים, ולכן גם לא מצליחים לשכנע את העובדים שלהם. אם אתם עומדים להעביר מסר או טיעון – עשו זאת בכל מאודכם, והיו הראשונים להאמין בו. אחרת, עדיף שלא תדברו כלל.


אם אתם מאמינים בזה, זה לא שקר. בדיקת הפוליגרף של ג'רי | מקור: מתוך יוטיוב

2. אנשים הם נוראיים, נפלאים ומשעשעים – הצטיידו בסבלנות ובחוש הומור כאשר אתם מנהיגים אותם

"אנשים…הם הכי גרועים", ציין ג'רי בפני אליין במונולוג מיזנתרופי מופתי. נקודת המבט על העולם, היא זו שהופכת את התוכנית הזו למיוחדת. זו חגיגה של אנשים במצבים של חוסר ביטחון, אגואיזם ושעשוע. התוכנית היא סוג של כלי טיפולי עבור אנשים שצריכים להתמודד עם הכנופיה המאיימת הזו שנקראת אנושות.

המבט הקומי על התכונות הכי גרועות של אנשים צריך להיות חלק ממחשבתו של כל מנהל ותאפשר לו להתמודד עם הקשיים שאנשים מערימים, באופן קליל ונעים יותר.

3. פגשתם חסידים של הסדרה? אולי כדאי שתציעו להם לעבוד אצלכם

סביר להניח שרוב האנשים הנכנסים כיום לשוק העבודה, כלל לא היו חיים כאשר סיינפלד נכנס לראשונה לחיינו, והצליח לשכתב את אוצר המילים שלנו. אך הודות לאינטרנט ולתרבות שהתפתחה סביב הסדרה, גם הדורות החדשים יכולים עדיין ליהנות ממטבעות הלשון שהיא יצרה.

"סיינפלד היתה סדרה על נורמות", כתב סם סומרס ב-2011 בכתב העת "פסיכולוגיה היום". "הסדרה היתה דיון שבועי של 22 דקות על החוקים הלא כתובים המנחים את האינטראקציות החברתיות…וסיינפלד משך קהל באמצעות חקירת המורכבויות האלה".

הסדרה ממש עיצבה דינמיקות חבריות בתחומי הפוליטיקה הבין אישית, הטאבו, הקנאה, חוסר הביטחון וכל אותן אבני בניין היוצרות את היחסים בין בני אדם. אז אם אתם פוגשים חסיד אמיתי של התוכנית, אתם יודעים שאתם מתעסקים עם אדם שיש לו לפחות רמה בסיסית של מודעות חברתית ואינטליגנציה רגשית – ואין לזלזל בכך. אתם רוצים אנשים כאלה בחברה שלכם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן