Forbes Israel Logo

“40% מהמורים במקצועות ההומניים בתיכונים נטולי הכשרה ראויה”

מבקר המדינה מותח ביקורת חריפה על אופן העסקת עובדי הוראה במשרד החינוך. על פי דו"ח מבקר המדינה לשנת 2013, 40% מהמורים בחינוך העל יסודי למקצועות ההומניים לא הוכשרו ללימוד מקצועות אלה. הנתונים מתייחסים למורים שלימדו בשנת הלימודים התשע"ב (2011-2012). 

על פי הדו"ח, בשנת 2010 רק שליש מהמורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי היו בעלי תואר אקדמי מתאים ללימוד המקצוע. בנוסף נמצא כי בחינוך הממלכתי-דתי כמות המורים שאינם בעלי הכשרה מקצועית עבור התחום אותו הם מלמדים הוא הגבוה ביותר מכל מגזרי החינוך בארץ. 

לטענת מבקר המדינה, למרות שמשרד החינוך קבע בחוזר מנכ"ל מהי ההכשרה הפדגוגית והמקצועית הנדרשת על מנת לקבל רישיון הוראה בחינוך העל יסודי, בפועל במקרים רבים הדרישות אינן עולות בקנה אחד עם המצב בשטח, וכן עם המערכת הממוחשבת שאמורה לפקח אחר התאמת המורים למקצוע אותו הם מלמדים. 

"המידע בדבר מידת ההתאמה בין הכשרת המורים ובין מקצועות ההוראה שהם מלמדים נחוץ בין השאר כדי לדעת באילו אזורים גאוגרפיים, שלבי חינוך, מקצועות לימוד וסוגי פיקוח יש מחסור מורים שהוכשרו ללמד מקצוע מסוים", בכתב בדו"ח המבקר. "נמצא כי מאגרי המידע הממוחשבים של משרד החינוך אינם כוללים מידע מלא בדבר הכשרתם של כלל המורים ובדבר המקצועות שהם מלמדים, והמשרד חסר כלי חשוב לתכנון ולניהול של משאבי האנוש במערכת החינוך".

צילום: רויטרס

על פי בדיקת משרד המבקר "אגף בכיר לכוח אדם בהוראה במשרד החינוך, המופקד על העסקתם של מורים בחינוך הרשמי, לא קבע בכתב אילו פרטים אודות הכשרתו של מורה יוזנו למאגרי המידע של המשרד. כמו כן, האגף לא קבע שיש להזין מידע על מורים שהוכשרו ביותר מתחום אחד. נוסף על כך, כאשר מורה משובץ במקצוע הוראה שאינו תואם את הכשרתו, המערכת הממוחשבת אינה מתריעה על כך".

"משרה של עובד הוראה היא משאב ציבורי, ואף שלא נדרש בעניינה מכרז פומבי, חשוב שבמנגנון הבחירה יישמרו ערכי שוויון הזדמנויות, הוגנות ושקיפות, וכן תובא בחשבון התועלת שיפיק המוסד החינוכי מהמועמד שייבחר", נכתב בדו"ח. 

בנוסף מצא משרד המבקר כי עד יום לפני פתיחת שנת הלימודים התשע"ג אישר משרד החינוך את שיבוצם של 68% בלבד מהמורים שנדרשו לו לשנת לימודים זו.

במשרד טוענים כי "במשך שנים קיים מחסור רב במידע בדבר כוח האדם בהוראה, וכי מאגרי המידע של משרד החינוך אינם מספקים את המידע הדרוש בעניין זה. המחסור במידע פוגע פגיעה ניכרת בחיזוי הצרכים הנוגעים לכוח האדם בהוראה, בגיבוש תמונת מצב מהימנה של היקף המחסור בעבדי הוראה במערכת החינוך או בחלקים ממנה ובבחינת מידת ההתאמה של עובדי הוראה בתחומי הדעת השונים לתפקידם".

המלצת מבקר המדינה היא כי מנכ"לית משרד החינוך תגבש תוכנית שבמסגרתה ייבנה מערך ניהולי ומקצועי שיעסוק בשינויים המקיפים הנדרשים בתכנון ובניהול של כוח האדם בהוראה וביצירת הכלים המתאימים לכך. 

ממשרד החינוך לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.