לרשימה המלאה של חברות הסייבר המבטיחות בישראל לשנת 2023
בהרבה מובנים סטארט־אפ הסייבר Coro, שהקימו היזמים גיא מושקוביץ, דורון מילכטייך, כרמל דומשלק ודרור ליבר,מצליח לבלוט היטב על קו הרקיע המונוליטי של תעשיית הסייבר הישראלית. חריג בפרמטרים לא מעטים המאפיינים חלק גדול מחברות הטכנולוגיה המקומיות, ולא רק מבחינה טכנולוגית.
בשנה הבאה יציינו ארבעת מייסדי החברה עשר שנים להקמתה – שנות דור בהשוואה לחברות סייבר אחרות. זה מתבטא גם בוותק ובניסיון שמביאים עימם היזמים־מייסדים – רובם בני 50 ומעלה. את התופעה הזו בהחלט לא רואים כל יום בקרב מנהלי חברות סטארט־אפ. בטח לא בתעשיית הסייבר, המונעת על ידי יזמים צעירים שרק סיימו שירות צבאי באחת מהיחידות הטכנולוגיות המובחרות ומיד קפצו לעולם היזמות.
גם פיזית, השוני מורגש. הנוף הנשקף ממשרדי החברה בבאר שבע, שם הוקמה, בחממת הסייבר הטכנולוגית של קרן ההון סיכון JVP, שונה בתכלית מקו גורדי השחקים של תל אביב. ״נפגשנו כולנו בתותחנים, לפני הרבה יותר שנים ממה שאנחנו מוכנים להודות״, מסמן בחיוך המנכ״ל והשותף־מייסד גיא מושקוביץ את נקודת ההתחלה. ״לכל אורך הדרך נשארנו חברים טובים. תמיד היה לנו חלום להקים משהו ביחד״, הוא משחזר. ב־2014 בפאתי צוק איתן נוצרה ההזדמנות והקמנו את קורו, בחממה של JVP, אחת החברות הראשונות שקמו שם״.
סייבר דור 3.0
ואולי השוני המובהק ביותר, זה המבדל את קורו מיתר החברות המציעות פתרונות אבטחה ונותן לה את היתרון התחרותי החשוב, טמון בפלטפורמה המיוחדת שפיתחו, המתוארת על ידי מושקוביץ, ״הדור השלישי של מערכות הסייבר״.
״אם מסתכלים על ההיסטוריה של עולם הסייבר, החלוצות של העולם הזה, חברות הדור הראשון, בנו את ׳אבני הלגו׳ שאיתן כולם היום בונים מערכי אבטחה״, הוא מסביר. על בסיס אותם מוצרים התפתחה טכנולוגיית הדור השני של מערכות הסייבר, שהוסיפה מאפיינים של בינה מלאכותית ולמידת מכונה, על מנת שידעו להתמודד עם איומים מתקדמים. וכך בעוד המערכות נהיו מתוחכמות יותר, הרי שהתפעול של אותן מערכות נהיה בהתאמה מורכב יותר. הוא דרש צוות מומחים והוצאת הון רב ברכש, תחזוקה ותפעול – מסיבה זו, רק החברות הגדולות במשק יכלו להרשות לעצמם מערך סייבר אמיתי.
כאן נכנסה לתמונה הטכנולוגיה, שפותחה בקורו, ולוקחת את כל אותן יכולות, ומאפשרת אותן בפלטפורמה אחת – פלטפורמת אבטחה המאפשרת לחברות להתחבר למערכת אחת שעושה את אותם הדברים שבעבר עשו עשרות מוצרים שונים, ללא צורך בהתקנות, אינטגרציה, תפעול מורכב או ידע מוקדם בסייבר.
״זה הדור השלישי של מערכות ההגנה״, מתאר מושקוביץ. ״הדור השלישי, שזה הדור שאנחנו מייצגים אותו, בנה מערכת אחת ואחידה, חדשה, שנותנת הכל במערך אחד עם מנוע אחד שנותן פתרון כולל״.
על אף שהפלטפורמה של קורו מתמקדת בעיקר בצרכים של עסקים קטנים ובינוניים, לטענת מפתחי המערכת מעטפת ההגנה שלה הוליסטית ומספקת הגנה מלאה לכל החברות, קטנות כגדולות.
״ללא קשר אם בחברה עובדים מהבית, מהמשרד או מרחוק, אם השרתים יושבים בתוך הארגון או מחוצה לו, או עד כמה מורכב מערך ה־IT בחברה. כל מה שאתה צריך זה להתחבר למערכת של קורו – זה לוקח 30 שניות – ובזה נגמר הסיפור״, מתאר המנכ״ל ומספר כיצד שותף עסקי של הסטארט־אפ בארה״ב העלה אל המערכת 150 חברות בתוך פחות משעה. ״הוא מעסיק אדם אחד בלבד שיתמוך בכל החברות הללו – וזאת בדיוק המהפכה של הדור השלישי״, הוא מתאר בלהט, ״הפכנו אותה זמינה לכל ארגון״.
מבחינת המודל העסקי, קורו מתמקדת בסקטור עסקי גדול, שנראה שיחד עם הקפיצה הטכנולוגית האדירה שהתחוללה בעולמות אבטחת הסייבר, נותר חשוף מאחור, מבלי שסופקו לו פתרונות אבטחה מתקדמים ומתאימים מבחינה פיננסית לגודלו. ״מערכות האבטחה בעולם כיום מתאימות רק ל־10% מהחברות בעולם, כך שאם אתה לא תאגיד גלובלי ענק כמו גולדמן זאקס או פרוקטר אנד גמבל, אין שום סיכוי שתוכל לרכוש מערכת הגנה מתקדמת ולתפעל בתקציב רגיל. 90% מהחברות בעולם הן כאלה ואלה בדיוק החברות שצריכות את קורו״, ממקד המנכ״ל את קהל היעד. ״בסוף יש לנו חזון מאוד פשוט – לתת לכל ארגון, לא משנה מה הגודל שלו, גדול או קטן – את היכולת להיות מוגן כמו אחת מחברות הענק, בלי הצורך בתקציב ענק ובלי צורך בתפעול מורכב״.
״אנחנו אומנם מתמקדים בחברות קטנות ובינוניות אבל הפתרון בפלטפורמה מעניק הגנה הרמטית גם לגדולות – חברות ענק כמו AVIS, למשל, משתמשת במערכת שלנו. ההבדל הוא שאנחנו קופסה שחורה. אז אם מה שחשוב לך זה מוצר Custom-made, שהכל ייעשה בהתאמה אישית, כמו שרוב חברות הענק דורשות, אז כנראה שאנחנו הפתרון הפחות מתאים. אבל אם מה שהכי חשוב לך זה להיות מוגן כמו החברות הגדולות אז אנחנו הפתרון האידיאלי לכך״.
צמיחה של 300% בשנה
מאז ששוחררה פלטפורמת האבטחה של קורו לשוק רשמה החברה גידול של 300% בהיקף ההכנסות השנתיות, בכל אחת מארבע השנים האחרונות – מה שמביא את סך ההכנסות שלה היום כפי שמתאר מושקוביץ ״לעשרות מיליוני דולרים בשנה, עם אלפי לקוחות משלמים וכשלושה מיליון משתמשים״. קצב הצמיחה המואץ לדבריו צפוי להימשך גם אל תוך 2023 ועד סוף השנה הנוכחית צפויה לרשום הכנסות של מאות מיליוני דולרים.
הצמיחה המטאורית של קורו משתקפת גם במצבת העובדים. במהלך 2022 הכפילה החברה את היקף העובדים שלה בארץ ובעולם – נתון חריג שבולט במיוחד על רקע גל הפיטורים ששוטף בשנה האחרונה את התעשייה. נכון להיום מועסקים בקורו כ־300 עובדים במשרדים בבאר שבע, תל אביב, חיפה, ירושלים, שיקאגו, ניו־יורק, אוסטין ולונדון. עד סוף 2023 צופים בחברה הכפלה נוספת בהיקף כוח האדם לכ־600 עובדים.
כאשר משקללים את נתוני הצמיחה המרשימים, אפשר להבין כיצד משלימים סבב גיוס מוצלח – מגה גיוס של יותר מ־100 מיליון דולר – בשנה שבה הבורסות נופלות, השווקים בצלילה והגיוסים נחתכים בחצי. באפריל 2022 הודיעה קורו על השלמת סבב גיוס בהיקף של 80 מיליון דולר, בהובלת קרן ההשקעות הבריטית Balderton Capital והמשקיעה הראשונה בחברה JVP. חודשים ספורים לאחר מכן, ביולי אשתקד כבר הודיעה על הצטרפות משקיעים נוספים בסבב השלמה בהיקף של כ־30 מיליון דולר, שנערך בהובלת קרן ההשקעות של ענק הבנקאות האיטלקי Neva Intesa Sanpaolo – ואחד הגדולים בעולם מבחינת היקף נכסים.
הצמיחה של קורו עקבית, ממש ליניארית, והיא מאופיינת בגידול מהיר בכל הפרמטרים – מספר הלקוחות, היקף המשתמשים, מצבת העובדים ואולי הכי חשוב – שורת הרווח וההכנסות. גרף ביצועי החברה משורטט באופן יציב כבר כמה שנים ומסונכרן בהתאמה עם הגיל, הוותק והניסיון של חברי ההנהלה הבכירה המחזיקים בהגה. כששואלים את העומד בראש, האם יש קשר ישיר בין שני הדברים, מקבלים תשובה ברורה: ״אין ספק שיש קשר. כולנו בסביבות גיל 50, ובמהלך הקריירה שלנו עברנו את בתי הספר הטובים ביותר של התעשייה הישראלית, גם תאגידים, גם סטארט־אפים. כל אלה הובילו לסגנון ניהול שהוא מאוד בשל״.
״אני אתן לך דוגמה״, הוא ממחיש, ״אחד הדברים שאתה מבין די מהר זה שעובדים הם המפתח להצלחה של החברה. יחד עם זאת בנקודה מסוימת בהתחלה ידענו שאין סיכוי בעולם שנצליח לגייס היקפים כאלו של כוח אדם מיומן. אז אחרי תהליך של מחשבה והשקעה, בנינו אצלנו 'In-House 'Academy, שידעה לקחת אנשים בלי רקע בתחום הסייבר ולהפוך אותם בתוך פרק זמן של חודשים אחדים לאנשי פיתוח, מכירות או שיווק – מהשורה הראשונה״.
היום נראה שהחברה מייצרת מזומנים בקצב מהיר. למה גייסתם השנה עוד סכום גדול?
״קודם כל, גיוס תמיד חשוב ותמיד צריך כסף. הגיוס הזה נועד לתמוך בהמשך הצמיחה המואצת של החברה בשני ורטיקלים עיקריים – הגדלת כוח האדם ורכישת חברות חדשות. ב־2023 אנחנו מתכננים להגיע ל־600 עובדים ולהכפיל את מצבת כוח האדם שלנו, שוב – אחרי שכבר הוכפלה בשנה שעברה. במקביל לכך יש היום חברות נהדרות בשוק עם טכנולוגיות מאוד מעניינות שבהחלט מהוות יעד רכישה עבורנו, ורכישת חברות היא בהחלט חלק מאסטרטגיית הצמיחה שלנו בשנים הבאות״.
נראה שהנפקה ציבורית נראית כמו יעד מתבקש.
״לשם בדיוק אנחנו מכוונים את החברה״.