חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo
פייסבוק מעודדת הפצת מידע כוזב? | צילום: shutterstock

בחסות הרשת החברתית: האם פייסבוק מעודדת הפצת מידע כוזב?

ממצאי מחקר חדש שבוצע סביב הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2020 מראים פי שישה יותר מעורבות של גולשים בתכנים שפורסמו בעמודים שאמינותם מוטלת בספק. מפייסבוק נמסר: "חשוב להבחין בין חשיפה למעורבות"

מחקר שבוצע בשיתוף פעולה בין חוקרים מאוניברסיטת גרונבל מצרפת ומאוניברסיטת ניו יורק חושף לכאורה שהאלגוריתם של פייסבוק מעודד הפצת פייק ניוז.

המחקר, שבחן את התנהגות המשתמשים ברשת החברתית סביב הבחירות בארה"ב בשנת 2020, בחן פוסטים שפורסמו ברשת החברתית בין אוגוסט 2020 לבין ינואר 2021, ומצא כי מדדי המעורבות (לייקים, תגובות ושיתופים) בפוסטים שהועלו על ידי חשבונות שאמינותם מוטלת בספק היו גבוהים פי שישה בהשוואה לפוסטים שהועלו על ידי מקורות אמינים.

NewsGuard ו-Media Bias/Fact Check הם ארגונים שחוקרים דיווחים כוזבים, ועבודתם שימשה בסיס לממצאי המחקר. הצוות החוקר בחן 2,551 עמודי פייסבוק והשווה את האינטראקציות בפוסטים בעמודים שמפרסמים מידע כוזב אל מול עמודים של מו"לים אמינים.

כאמור, מדדי המעורבות בעמודים המפיצים מידע כוזב היו גבוהים בהשוואה לעמודים אמינים, ובצד הימני של המפה הפוליטית האמריקאית נמצאה נטייה גבוהה לפרסום מידע כוזב.

חשיפה היא לא מעורבות

"כשבוחנים איזה תוכן קיבל חשיפה רבה בפייסבוק, לא מגיעים למסקנות דומות בכלל לאלה שהמחקר מציג", אמר דובר פייסבוק לוושינגטון פוסט וציין כי מדד האינטראקציה לא זהה למדד החשיפה של התוכן בפועל.

החוקרים, אגב, טוענים כי בחודש אוגוסט האחרון נחסמו מהיכולת לצפות בנתונים. פייסבוק מאשרת את הטענה, וכתבה בבלוג שלה כי לאחר חודשים שניסו לספק לחוקרי אוניברסיטת ניו יורק את הנתונים שביקשו בדרך פרטית ומוגנת, "הרשת החברתית השביתה את החשבונות, האפליקציות והדפים שמשויכים לפרויקט המחקר, לאחר ניסיונות חוזרים ונשנים להביא את המחקר לעמידה בתנאי הפרטיות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן