Forbes Israel Logo

Getaround: החברה שרוצה להיות המקבילה ל-Airbnb בעולם הרכב

ג'סיקה סקורפיו מערערת את תעשיית התחבורה על ידי כך שהיא מעניקה לאנשים את היכולת להשכיר את הרכבים שלהם בזמן שהם לא משתמשים בהם לאנשים שצריכים אותם – למשל כשהם בעבודה, או בבית צופים בתכנית האהובה עליהם. ג'סיקה היא מייסדת שותפה של Getaround, עסק לשיתוף רכבים לפי דרישה בתוכנת קצה לקצה, אשר גייס 40 מיליון דולר ממשקיעים יידועי שם. Getaround היא כמו Airbnb, אלא שעבור הרכב שלכם במקום הבית שלכם. כיצד נולד הרעיון? שאלתי את השאלה הזו בדיוק את ג'סיקה:

"בזמן לימודיי ב-Singularity University שבעמק הסיליקון, הכיתה שלי קיבלה אתגר מלארי פייג', מייסד שותף בגוגל, להשפיע באופן חיובי על מיליארד בני אדם תוך 10 שנים. הצוות שלי ואני התחלנו בסיעור מוחות על רעיונות שיש להם את הפוטנציאל להשפיע על נתחים גדולים של אוכלוסייה ומיד עלה בראשנו תחום התחבורה. כשהתבוננו על העתיד שצפוי לתחום הזה הבנו שהמודל העכשווי הוא לא יציב. יש מיליארד מכוניות בעולם, וכל מכונית עומדת חסרת שימוש במשך 22 שעות ביממה.

Fotolia :עוד ועוד רכבים – פחות ופחות שימוש בכל אחד מהם | אילוסטרציה

החלטנו לפתור את הבעיה שמכונה כיום – 'צפיפות אוכלוסין של רכבים'. במקום להוסיף עוד ועוד מכוניות לרחובותינו, נמקסם את השימוש באלו שכבר זמינות."

כיצד פתרתם את הבעיה?

"חלק מהשאלות שמיד קפצו לנו לראש היו 'מה באמת אפשר לעשות בנוגע להתפוצצות האוכלוסין של רכבים?' ו-'איזו דרך פשוטה ישנה כדי לקחת את כל הרכבים שנמצאים כעת בדרכים ולעשות בהם שימוש לטובה?'. שיתוף רכבים הייתה תשובה ישירה לשאלות הללו.
כשהתחלנו עם Getaround במסגרת Singularity University כל שהיה לנו הוא החזון הבודד לפתור את הבעיה של אוכלוסיית יתר של מכוניות, וליצור השפעה חיובית על מיליארד איש תוך 10 שנים. בהתחלה בדקנו את הרעיון בקרב אנשים באוניברסיטה עצמה, ובחנו האם בכלל קיימת נכונות של אנשים לשתף את רכבם. עשינו את זה פשוט – החלפת מפתחות פנים מול פנים. התוצאות היו חיוביות באופן מדהים.

מרגע שידענו שאנשים מעוניינים בכנות בשיתוף של רכבים עם אנשים שנמצאים בסמוך להם, התחלנו לחפש ביטוח שיתמוך בעסק, דבר שידענו שלא יהיה קל. קיבלנו המון תשובות בסגנון 'אנו מצטערים ליידע אתכם שלא נספק כיסוי ביטוחי לפעילות מסוג זה'. מיד שינינו טקטיקה, והתחלנו לזרוע בסקרמנטו את הזרעים, כשבסופו של דבר עבר החוק הקליפורני AB 1871: חקיקה הקובעת שבעת השתתפות בתכנית של שיתוף רכב אישי, הביטוח של בעל הרכב לא יושפע כלל. מעט לאחר שעברה החקיקה הזו, חתמנו על תכנית ביטוח עם חברת Berkshire-Hathaway של וורן באפט.

Fotolia :היענות גדולה בארצות הברית לרעיון של החלפות רכב | אילוסטרציה

ב-2014 השקנו את החוויה המידית של Getaround שאפשרה לשוכרים להזמין רכבים פנויים באופן מידי מבלי לחכות לאישור הבעלים, הודות לחומרה הפנימית שלנו – Getaround Connect – חומרת רכב קניינית מחוברת. השוכרים יכולים לחפש אחר מכוניות סמוכות באמצעות האפליקציה של Getaround או באמצעות האתר שלנו, ובאופן מידי להזמין רכבים פנויים מבלי להמתין לאישור הבעלים, לאתר את הרכב ולפתוח אותו.

מרגע שרכב צויד בחומרת ה-Getaround Connect, הבעלים צריך רק לנהל את זמינות הרכב שלו דרך האפליקציה, כשהוא מציין את הזמנים שבהן המכונית לא תהיה זמינה לשיתוף. כשיוזמן הרכב שלו, יקבל בעליו מסרון מהאפליקציה שיאשר את ביצוע ההזמנה.

עם מודל השירות הזה מצאנו שחל גידול מהיר מאוד בהיענות, והשקענו זמן רב כדי להביא אותו לכדי שלמות, עד שלבסוף הבאנו אותו לעוד 10 ערים חדשות בארצות הברית במהלך 2015 – וושינגטון די.סי הייתה העיר הראשונה שלנו בחוף המזרחי, ואחריה התפשטנו גם לארלינגטון, סילבר ספרינג, בת'סדה, אלכסנדריה, ברקלי, אוקלנד, פורטלנד, שיקגו ו-אוונסטון.

בפעולה | צילום מסך: אתר החברה Getaround

נכון להיום גייסנו מעל 40 מיליון דולר מקבוצת משקיעים מדהימה, שבשלבי גיוס הכספים הראשונים שלנו כללה את מארק רונדולף, אריק שמידט, אשטון קוצ'ר ומריסה מאייר. סבב ב' של הגיוסים הובל על ידי צוות חברת Cox Automotive – חברת האם של AutoTrader; חברת ההערכה והמחקר בתחום הרכב Kelley Blue Book; ובית המכירות הפומביות Manheim.

יש לנו הים למעלה מ-2,000 רכבים רשומים בשורות Getaround ויותר מ-300 אלף איש רשומים ברחבי ארצות הברית. בששת החודשים האחרונים של 2015 הכפלנו את הכנסותינו פי שניים, והכרזנו בתקופה זו גם על שיתוף פעולה עם חברות ענק כמו פורד, טויוטה ואוודי. מטרתנו ל-2016 היא לחצות את רף 5,000 הרכבים, ומטרתנו הרחבה יותר היא להפוך לחברת השכרת הרכב לפי דרישה הגדולה ביותר בצפון אמריקה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן