Forbes Israel Logo

לא רק סטארט-אפ ניישן: היזמים הישראלים התחילו לשחק במגרש של הגדולים

נאסד"ק | צילום: Shutterstock
זונחים את האקזיטים - שואפים לצמוח כחברות ענק עצמאיות. השינוי בעולם היזמות הישראלי | צילום: Shutterstock
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook
מתחילת השנה הונפקו עשרות חברות ישראליות בנאסד"ק, עם שווי כולל של עשרות מיליארדים. אם לפני מספר שנים החלום היה לשחזר את ההצלחה של וייז ומובילאיי, נראה שעולם היזמות המקומי מחשב מסלול מחדש

Contributors

השבוע, סולראדג' הפכה לחברה הישראלית הראשונה בהיסטוריה שנכנסה למדד S&P 500, מדד הדגל של הבורסה האמריקאית. הישג זה מבטא לא רק עליית מדרגה נוספת בצמיחת ההייטק הישראלי, אלא גם מהווה כנראה סימן לעתידן של חברות טכנולוגיה ישראליות והוא ביטוי למגמה שאנו חוזים בה בשנים האחרונות.

רק מתחילת השנה מספר מדהים של 60 חברות טכנולוגיה ישראליות הנפיקו בנאסד"ק ובבורסה בתל אביב, עם שווי כולל של 84 מיליארד דולר. לצידן יש עוד רבות שנמצאות בתהליכי חיתום שונים ובדרכן להנפקה.

אם לפני שנתיים החלום הגדול של כל סטארט-אפ ישראלי היה לשחזר את ההצלחה של חברות כמו Waze ו-Mobileye אשר נמכרו לענקיות הטכנולוגיה Google ו-Intel, היום מבינים שנעשה חישוב מסלול אל עבר יעד חדש. החברות הישראליות שואפות להיות ענקיות טכנולוגיה שעומדות בזכות עצמן, ולא נבלעות בתוך אחת הענקיות הקיימות.

האקזיטים בעלייה מתונה, ההנפקות מזנקות

מנתוני דו"ח האקזיטים בהיי-טק לשנת 2019 אשר התפרסמו על ידי משרד עורכי הדין מיתר וחברת המחקר IVC, שנת 2019 סיכמה עשור של צמיחה מואצת בפעילות הענף. מהדו"ח עולה כי בין השנים 2010-2019 נרשמו כ-587 אקזיטים בהיקף כולל של מעל ל-111 מיליארד דולר. הרוב המוחלט של האקזיטים הישראליים (89%), התבצעו באמצעות רכישה של חברה אמריקאית.

בשנתיים האחרונות נרשמה עלייה חדה בכמות ההנפקות של חברות הטכנולוגיה הישראליות. בעוד שבשנת 2015 היו שתי הנפקות ראשוניות בלבד וב-2016 שלוש, בשנת 2020 נשבר השיא כשנרשמו בבורסה לא פחות מ-26 הנפקות ראשוניות לציבור ובשנת 2021, 60 הנפקות חדשות כאמור, כאשר בשבוע אחד בלבד בחודש יוני הונפקו חברות הטכנולוגיה Sentinel One, ironSource, Taboola ו-Payoneer בשווי כולל של כ-26.5 מיליארד דולר.

בשורה אחת עם המובילות בעולם

בתחום האד-טק חברות ישראליות כבר ממוצבות כמובילות עולמיות. החל מחברת Taboola ו-Outbrain כפלטפורמות לקידום תוכן במאות מדינות ושטחי הפרסום המוטמעים באתרים הגדולים בעולם ועד ל-ironSource שהיא שחקנית מרכזית בתחום הפרסום בעולמות הגיימינג.

שינוי "הדרך" שאנו עדים לו משקף מגמת עלייה לתחומים נוספים, ומצביע על היכולת של החברות הישראליות להפוך למובילות עולמיות בתחומן. טיפלתי הישראלית מדורגת היום כחברת הפינטק הפרטית ה-14 בשווייה בעולם, לאחר שגייסה 270 מיליון דולר.

החברה שהכפילה את שוויה בפי 4 מבשנה הקודמת מצטרפת לרשימה ארוכה ומכובדת של חברות כמו פאפאיה גלובל של עינת גז שהכפילה את שוויה בפי 3 בתוך חצי שנה, ו-ורביט של תום לבנה שהכפילה את שוויה בחמישה חודשים ועוד רבות אחרות.

האם הקטר ימשיך לדהור לפחות באותו הקצב? לפי התכניות שמפרסמות החברות שגייסו לאחרונה והאמון שמביעות הקרנות המובילות בעולם, נראה שכן.


עדי ויצהנדלר היא בוגרת רשימת Forbes Under30, יזמית ומובילת החזון לדמוקרטיזציה בשוק הסקנדרי העולמי. היא המייסדת והמנכ"לית של Valoo, פלטפורמת הסקנדרי לחברות יוניקורן.

ה- Contributors של פורבס ישראל הם כותבים עצמאיים שנבחרו על ידי מערכת פורבס, מומחים בתחומם, המספקים פרשנות וסקירת תופעות עכשוויות בתחום התמחותם. התוכן הוא מטעמם ובאחריותם והוא אינו תוכן ממומן.

שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא