Forbes Israel Logo
2022 תהיה שנת המפנה של מטאוורס? | Photo by Jezael Melgoza on Unsplash
2022 תהיה שנת המפנה של מטאוורס? | Photo by Jezael Melgoza on Unsplash

אולי במציאות אחרת: מה צפוי לטרנד המטאוורס שסחף את העולם

החברות העוסקות בתחום טוענות שדרושים שנים ומיליארדי דולרים בכדי לממש את הטכנולוגיה המסקרנת, אך בשנה הקרובה כבר נשתכנע מדוע מדובר בדבר הגדול הבא

בשנה האחרונה ראינו את תחום המטאוורס מתפתח מפנטזיה ספרותית למציאות טכנולוגית חסרת גבולות. ניל סטפנסון התייחס לטכנולוגיה לראשונה ברומן מדע בדיוני משנת 1992, ולאחר מכן היא התקבלה במסגרות מדע בדיוני אחרות.

המטאוורס היא אלטרנטיבה דיגיטלית סוחפת לעולם הפיזי, שבו דמויות וירטואליות מתקבצות יחד כדי לעבוד, לעסוק בתחביבים, לקנות ולשחק – פעילויות שנועדו לייצר קהילות מקוונות ולחקור את המרחב הדיגיטלי.

המונח נכנס רשמית לתחום המיינסטרים כאשר פייסבוק מיתגה את עצמה מחדש כ-Meta Platforms Inc (המכונה כעת Meta) באוקטובר 2021 במאמץ לזנק מעבר לשורשי המדיה החברתית שלה ולאותת על סדר יום רחב יותר סביב "הפרק הבא של האינטרנט".

הרעיון נותר חמקמק הן לצופים והן לוותיקי התעשייה, לא מעט משום שהחברות שבונות את המטאוורס אומרות שדרושים שנים ומיליארדי דולרים בכדי לממש את הטכנולוגיה. שנת 2022, לעומת זאת, כבר תראה לכולם איך טכנולוגיית המטאוורס תהפוך לקונקרטית יותר.

כדי שזו תבשיל לפיתוח הבא שלה, חברות העוסקות בנושא יצטרכו להתמודד עם שלושה עניינים מרכזיים: העסקת טאלנטים מיומנים, ביצוע מהלכי השקעה משמעותיים ויצירת הדור הבא בחוויות החדשניות.

ציידי כישרונות

Meta מגייסת באגרסיביות ממספר מקורות, כולל מאפל, שכנתה מעמק הסיליקון. עובדים נוספים מגיעים ממיקרוסופט, שממנה היא שלפה את 100 אנשים שעזבו את צוות משקפי המציאות הרבודה HoloLens בשנה שעברה.

למרות שהמכירות היו איטיות, ה-HoloLens של מיקרוסופט היו מהמובילים בתחום המציאות הרבודה, מה שהפך את אנשי הצוות שעסקו בנושא לנחשקים במיוחד בשוק הכישרונות הנדרשים למטאוורס. Meta גם הודיעה שהיא תשכור 10,000 מהנדסים באירופה לבדה כדי לבנות שם את הדבר הבא באינטרנט.

למרות היותה אחת החברות הבולטות והמזוהות עם המטאוורס, Meta היא לא היחידה. גם יצרנית השבבים Nvidia הפנתה את המיקוד שלה לתחום, רק שהם מכנים אותו "אומניוורס". החברה הקימה שירות מנויים המאפשר ליוצרים, מעצבים ואחרים לשתף פעולה בפלטפורמת סימולציה מקוונת משותפת.

משקפיים יקרים עשויים גם להוות מחסום לאימוץ המיינסטרים | צילום: Shutterstock

BMW, למשל, משתמשת ב-Omniverse Enterprise כחלק ממאמצי הייצור החכמים שלה כדי לדמות את פעולות הייצור שלהם. בינתיים, הצורך של Nvidia במהנדסים מיומנים מתעצם, כאשר השבבים הם נשמת החיים להפעלת המטאוורס, הגרפיקה והאנימציה שלו.

מועמדות נוספות למושב בשורה הראשונה במטאוורס הן חברות המשחקים שכבר מזמן היו חלוצות חוויות מקוונות סוחפות. פלטפורמות כמו Roblox ו-Epic Games כבר צברו עוקבים גדולים וכלכלות מקוונות במשחק, ומיצבו אותם היטב כדי להפיק תועלת כעת.

הבעיה אינה נעוצה בחוסר היכולת של חברות המשחקים להניע את חובבי משחקי הווידאו לשחק, אלא במאבקן למצוא כישרונות מיומנים להעסיק, מה שמחריף את מאבק הגיוס.

השקעות יצירתיות

חברות המשחקים עלו לאחרונה לכותרות עם מגמה נוספת שמקורה במטאוורס: הן בוחנות כיצד להתמזג. לאחרונה הודיעה מיקרוסופט על תוכניות לרכוש את Activision Blizzard ברכישה הגדולה ביותר שלה אי פעם – 69 מיליארד דולר, בתקווה שמשחקים רבי מכר יעזרו למשוך ספקנים למטאוורס.

החדשות הללו מגיעות זמן קצר לאחר ש-,Take-Two הודיעה שתרכוש את חברת Zynga תמורת 13 מיליארד דולר.

גם יצרניות השבבים צריכות לבצע את ההשקעות הנדרשות כדי לממש את הפוטנציאל שלהן להניע את המטאוורס. אינטל הודיעה לאחרונה שהיא תשקיע 20 מיליארד דולר על שני מפעלים באוהיו, אם כי השקעה זו עשויה לתפוח עד 100 מיליארד דולר עבור שמונה מפעלי ייצור אם הדברים יסתדרו כשורה.

משקיעים מוסדיים וקמעונאיים מתכוננים גם למטאוורס. SoftBank הודיעה בסוף נובמבר 2021 כי היא משקיעה 150 מיליון דולר בפלטפורמת מטאוורס דרום קוריאנית. מניות החברות המובילות את התחום זינקו. מבחר של קרנות מסחר בבורסה ממוקדות מטאוורס הופיעו בזירה. ככל שהחזון למטאוורס ימשיך להבשיל, כך גם התיאבון של המשקיעים ילך ותגבר.

בצד היותר יצירתי של השקעות נמצא שוק נדל"ן המטאוורס. "תארו לעצמכם אם באתם לניו יורק כשהיא הייתה אדמה חקלאית, והייתה לכם אפשרות לקבל בלוק בסוהו", אמר לניו יורק טיימס המייסד השותף של חברת הנדל"ן הדיגיטלי Metaverse Group, מייקל גורד.

הוא ומשקיעים אחרים מעלים ספקולציות על חלקות אדמה בעולם המקוון הסוחף. עולמות דיגיטליים מאפשרים למפתחים וירטואליים לבנות ולהשכיר קניונים דיגיטליים. מפתח אחד כזה הוציא 4.3 מיליון דולר על נכס שרכשו מחברת המשחקים Atari. העסקאות עבור נכסים ביקום החלופי זינקו ובשנה הנוכחית תלך ותגבר התחרות על המיקום, אם כי רבים חוששים מתנודתיות בנדל"ן דיגיטלי.

חוויות שלא הכרתם

כאשר לחברות יש את הכישרון והכסף להגדיר ולפתח עולם ללא גבולות, הדמיון יכול לשוטט בפראות, כשהחלוצים בונים את החוויות החדשניות שירכיבו את המטאוורס.

עתיד העבודה יוגדר מחדש על ידי חוויות מטאוורסיות חדשות. מלבד Omniverse Enterprise של Nvidia, ה- Horizon Workrooms של Meta וה-Mesh של Microsoft נועדו גם להעצים עבודה בעולם וירטואלי, והם מאפשרים שיתוף פעולה מרחוק בין מכשירים באמצעות יישומי מציאות רבודה.

פגישות וירטואליות יעברו למטאוורס תוך שלוש שנים, צופה ביל גייטס – והעובדים יסתמכו יותר ויותר על שימוש במשקפי מציאות מדומה ובאווטרים בעבודה. לפיכך, הנדל"ן התאגידי יכול לספוג מכה נוספת, ולגרום לרבים מהעובדים שכבר רגילים לעבוד מהבית בגלל הקורונה לדרוש גמישות מרחבית נוספת בחיי העבודה שלהם, כשהמהפך מפחית את הצורך במקום עבודה רשמי אפילו יותר.

גם בית הספר וחיי החברה יתפתחו. Roblox, למשל, מתכננת להביא משחקי וידאו חינוכיים לכיתות. פלטפורמות כגון AltspaceVR מאפשרות חוויות מבוססות קהילה במטאוורס, ומאפשרות לאנשים להתאסף לאירועים וירטואליים חיים, כגון מועדוני סטנד-אפ. רובלוקס רואה את עצמו כמרכז עתידי לחוויות מטאוורסיות מעבר למשחקים, כמו קונצרטים.

עידן חדש במסחר עשוי להתעורר, עם חנויות שמוכרות כל דבר, מחיות מחמד דיגיטליות ועד בגדים אלקטרוניים. Fortnite ניצלה מזמן סקינים דיגיטליים, וקמעונאים מסורתיים יותר הולכים בעקבותיהם.

נייקי הגישה סימנים מסחריים עבור ציוד וירטואלי, נעליים ואביזרים, ומותגי היוקרה גוצ'י ולואי ויטון מתחילים למכור בגדים אלקטרוניים ותיקים אלקטרוניים. ניתן גם לקנות יאכטה דיגיטלית ב-650 אלף דולר או אומנות NFT לאחוזות. קניוני מטא מתחילים לצוץ, ומאפשרים לקנות בחנויות VR ולהצטייד בתלבושות לאוואטרים.

בעוד שהמטאוורס אינו יכול להתקדם מהר מספיק עבור המאמינים, ייתכן שכל זה נע מהר מדי עבור הספקנים. ועדת הסחר הפדרלית בארה"ב למשל, שמה מכשולים בדרכה של Meta, והיא מרחיבה  את החקירה בתחום ההגבלים העסקיים לגבי עסקאות מציאות מדומה בעבר.

הרגולטורים הסיניים טוענים שיש לפקח מקרוב על המטאוורס. משקפיים יקרים עשויים גם להוות מחסום לאימוץ המיינסטרים, כמו גם מחיר בריאותי נפשי ופיזי לא ברור של בזבוז זמן ניכר בחבישת משקפיים ושיטוט במציאות מקבילה. ועדיין, תעשיית הטכנולוגיה אינה מעורערת באמונתה במטאוורס, ומצפה שהיא תגיע ל-800 מיליארד דולר עד 2024 ותגיע למיליארד אנשים עד 2030.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.