חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

החברה החדשה במשפחת הקטנות של אוודי: A3 סדאן, כי גם חברת היוקרה מחפשת שוק לקוחות חדש

ה-"סדאן" היא הגרסה החדשה ביותר של משפחת A3 של אודי. והיא במידה רבה נכונה כמו שהיא מבולבלת. הרי מדוע צריכה אודי להוסיף ישבן/תא מטען לדגם שהוא בהגדרה הצ'בק? יש לכך שתי סיבות – ושתיהן שיווקיות טהורות. קברניטי החברה זיהו את המגמה של קיטון המכוניות ואותו down sizing שהחל עם נפח מנועי ה-TSI הולך ומתפשט גם למכוניות עצמן. גם אודי וגם מותגי הפרימיום הגרמנים האחרים מוכרים היום יותר מתמיד את הדגמים הקטנים שלהם (סגמנט C ומטה) והם מוכרים אותם ללקוחות חדשים אשר בעבר כלל לא שקלו או שלא יכלו להרשות לעצמם מותג פרימיום. וסיבה שניה – חשובה אולי אף יותר – היא השוק הסיני. שוק עצום וצמא מאוד אשר תיאבונו הוא בעיקר למכוניות סדאן – סמל להצלחה כלכלית. וסיבה שניה – וחצי – היא חדירה לסגמנט חדש בשוק האמריקאי, מעניין.

אודי A3 סדאן

בעוד שהגרסאות הקודמות, בשתי הדורות הקודמים של A3 התבססו על הפלטפורמה של הגולף, הדור הנוכחי – השלישי של הדגם – יושב על הפלטפורמה המודולארית של הקבוצה MQB. דבר המהווה במידה רבה שינוי מהמבנה המסורתי של "פלטפורמה" כשלדה, אלא כמערך של רכיבים אשר במקרה הזה מיועד לסדרה של דגמים (בכל מותגי קונצרן פולקסווגן) בעלי מנוע קדמי רוחבי והנעה קדמית. וזה מאפשר שימוש ברכיבי ליבה משותפים רבים, כולל מערכות הנעה במותגים רבים ואפילו מאפשר ייצור של מותגים שונים על אותו קו יצור.

אז הסדאן מתבססת גם היא על התצורה המודלארית הזו. המרכב שלה רחב יותר ב-11 מ"מ ונמוך יותר ב-9.0 מ"מ מזה של A3 ספורטבק. בסיס הגלגלים זהה ועומד על 262 ס"מ והמשקל העצמי 1310 ק"ג. בהתאם לתצורה לתא המטען נפח של 425 ל' – משמעותי למדי.

צילום: רוני נאק

מערכת ההנעה היא מנוע TSI 1.4ל' המפיק 122 כ"ס וכמעט 21 קג"מ מסל"ד נמוך של 1500 סיבובים. העברת הכוח נסמכת על תיבת S-Tronic כפולת מצמדים עם 7 הילוכים וההנעה קדמית בלבד. עם יחידת ההנעה הזו תגיע הסדאן ל-100 קמ"ש ב-9.3 שניות.
השילוב של תא המטען נעשה, בעיניי, באופן מוצלח מאד. הוא משתלב יפה בקו הגג המשתפל לאחור כמו גם בקווי אורך עיצוביים הנמשכים ברצף מפנסי החזית ועד לזרבובית של תא המטען – יוצרים יחדיו פרופיל זורם ודינאמי. קשה לטעות במראה המותגי של אודי – והרכב יזוהה בקלות מכל צד.

מותגי פרימיום חייבים לתת דבר תמיד דבר נוסף. איזו דלתא שאין לאחרים ואותו "מוג'ו" ייחודי לפרימיום נקרא "חווית המותג" כך למשל תצפו למצא ב-A3 לא רק את הסמל של אודי אלא גם את ריפודי העור ברמה ובאיכות את הדגמים הבכירים, את הדיפונים המושקעים, תאורת האמביאנס, מערכות השמע והמולטימדיה האיכותיות וכמובן את הדינאמיות המתבקשת. וכאן במימד הזה הסדאן מצליחה ויפה, להעביר את החוויה שנקראת "AUDI".

זה מתחיל מפנסי קסנון ו-LED, וחישוקי גלגל גדולים מן החוץ, וממשיך בפנים עם מערכת MMI צבעונית השולטת בכל תפריטי התפעול של מאפייני הרכב. 8 רמקולים יעבירות צליל נקי וחזק מכל נגן שמע, מיתוג רב על גלגל הגה מצופה עור, בקרת אקלים דיגיטאלית, חלונות מבודדים מחום ורעש, בלם יד חשמלי ועוד. לא נפקד גם תחום הבטיחות עם 7 כריות אוויר, בקרת משיכה ויציבות, ISOFIX לילדים ונעילת דיפ' אלקטרונית אשר תורמת לדינאמיות כמו גם לאחיזה ולבטיחות הדינאמית (5 כוכבים מבחני NCAP).

צילום: רוני נאק

הישיבה מאחרי ההגה היא AUDI טיפוסית. אתה יושב עמוק "בתוך" המכונית אשר עוטפת אותך עם קו דשבוארד וחלונות גבוה. סביבת הנהג כהה אך לא קודרת וידיך לופתות גלגל הגה שמנמן ומצופה עור. לוח המחוונים מרכז מידע רב אם בשעונים הגדולים ואם במחשב הדרך רב המידע שביניהם. אהבתי את הדרך שבה עולה ומתרומם מתוך הדאש – התפעול שלו (כמו ב-MMI של הגדולים) נעשה מחוגה ומתגים סביבה. מצאו חן בעיניי פתחי המיזוג העגולים – השלכה לדגמי העבר של אודי. פינה נוסטלגית חמימה.

הגישה למושב האחורי מצויינת דרך דלת אחורית נדיבה הפוערת מפער גדול ונוח. כאן התצורה של הסדאן קצת דופקת את העסק. הגג המשתפל מוריד את המשקוף ומקשה על הכניסה לגבוהים. וגם מרווח הראש מאחור מוגבל יותר בגללו (בעוד שבספורטבק הוא ממשיך גבוה מעט רחוק יותר). המרווח לרגליים טוב, יש פתחי מיזוג נגישים והמושב תומך ונוח ולא מרגיש קמצני.

רכב המבחן עם מנוע 1.4ל' המפיק 122 כ"ס צויד בחבילת לקצ'רי. הוא מיוצר בהונגריה ומחיר 209,000 שקלים

נסיעה

יחידת ההנעה הזו אינה חדשה לנו ומשרתת דגמים רבים לאורך ולרוחב קו המוצרים של קונצרן פולקסווגן. היינו סקרנים כיצד אודי תצליח להעביר את המסר דרכה. ובכן…היא הצליחה. הסדאן מרגישה מהודקת ואיתנה כמו הדגמים הבכירים של המותג. וזה אמור בעיקר בכיול המתלים, משקל ותחושת ההיגוי החשמלי. הנסיעה בעיר היא על הצד המוצק כשדפנות הצמיגים עושים לא פחות עבודה מהמתלים בלבודד את תא הנוסעים. זה נותר שקט יחסית, כשברקע אפשר לשמוע את הצמיגים על אספלט מחוספס ומשאית חולפת. בסך הכל בסדר. מערך חיישני חניה שימושי ו"סטארט&סטופ" שבוטל בחום הקיץ הישראלי כדי לשמור על הקוליות של חלל הנוסעים.

מחוץ לעיר יכול המנוע להתבטא. וכאן אני מפוצל. ככי צריך לגרום לו לעבוד כדי להפיק ממנו את הביצועים המצופים ממותג פרימיום. נכון, זו לא סדרת "S" אבל לרפיסות אין הצדקה. כך שאם תנהגו באופן רדום גם האודי תישן תחתיך, והמנוע יחוש חלש (אבל יציג צריכת דלק מרשימה של כ-17 ק"מ/ל') לא מעט בזכות שלושה הילוכים גבוהים וארוכים בתציבת ההילוכים. שנו "מוד" נהיגה והכלי יכול לטוס. 21 קג"מ זה נתון יפה למנוע 1.4ל' אבל באופן אבסולוטי הוא יתקשה לתת את ה"BOOST" המתבקש. הסדאן עדיין מהירה למדי, מתגמלת בכביש מתפתל ותנסוך בטחון רב בשיוט מהיר עד מהיר מאד היכן שניתן. במצב הזה צריכת הדלק ניצבה על כ-9.0 ק"מ/ל' – עדיין סביר.

בייקמוביל

אז איך הסדאן כמובילת אופניים? התצורה הזו מקלה מאד על התקנת מנשא לתא המטען. שלא כמו בסיאט טולדו שבחנו (הקטנה יותר) כאן דלת תא המטען נפרדת מהשמשה האחורית ויש חריצים לעגן את הווים של מנשא אופניים אחורי. העיגון יציב, רעשי הרוח מינימאליים וההרעה בצריכת הדלק עמד על בין 5 ל-12% עם ובלי אופניים.
המחשבה הראשונה של להכניס אופניים לחלל הרכב – בוטלה בשל ריפודי העור העדינים. לא רצינו לפצוע את אלו. בכל מקרה פתח תא המטען מספיק רחב וגבוה כדי להשחיל דרכו אופני הרים לחלל כשהמושב האחורי מקופל. הקפידו רק לכסות הכל במחצלת עבה כדי שלא לפצוע את הפנים או ללכך את הדיפונים היפים.

מנשא לגג יהיה הפתרון האלגנטי ביותר ויש באודי את מסילות האורך אשר מאפשרות להתקין כל מנשא אופניים ג'נרי על הגג. רצוי שגם הוא ישלים את ה"פירמיות" של אודי – כמובן (אם כבר פלצנים אז עד הסוף). קנה מידה של עלות (בגדול לשתי קורות רוחב אירודיאנמיות ושני מנשאי אופניים) כ-3,000 שקלים. גם במצב הזה כדאי לקחת בחשבון את התוספת של צריכת הדלק ורעשי הרוח. כ-9% רק למנשא הריק ועד כ-15% עם שני זוגות אופני הרים בדרך לטיול. עוד כדאי לבדוק לפני התקנת הגגון האם הגג הפאנורמי (כפי שהיה ברכב המבחן) אינו מתנגש.

סיכום

ב-209 אלפי שקלים, אודי A3 סדאן עם חבילת פרימיום (גג שמש, חישוקי גלגלים, מושבים חשמליים ופנסי קסנון) היא מצד אחד קניה מעניינת אם אתם מחפשים רכב פרימיום קומפקטי. היא תעביר את חווית "AUDI" המתבקשת אבל הייתי רוצה יותר מחץ במנוע – כזה שמציע ה-1.8 TSI )180 כ"ס ו-26 קג"מ). חלל הפנים המושקע והיקר יגרע מכם את הרצון (כמו ממני) להכניס אופני הרים מלוכלכים פנימה ויהיה עליכם להשקיע במנשא חיצוני או וו גרירה. מצד שני גרסאות הבסיס של ב.מ.וו סדרה 3 (הגדולה יותר) ו-אודי A4 הן במרחק של 10 ו-20 אלפי שקלים בהתאמה. דילמה אמיתית

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן