אובמה בנאום לאומה: הסימנים מעודדים – אבל אני סקפטי

נשיא ארה"ב ברק אובמה התחייב הלילה (בין שלישי לרביעי) לבדוק את היתכנותו של פתרון דיפלומטי כדי להביא לפתרון המשבר בסוריה, אך הביע סקפטיות באשר לנתיב זה, והפציר באמריקה לתמוך באפשרות הצבאית, במידה ואכן יידרש לעשות בה שימוש.

"בימים האחרונים ראינו מספר סימנים מעודדים", אמר אובמה בנאום שנשא לאומה בבית הלבן, ובו ניסה להסביר מדוע התערבות בסוריה היא אינטרס אמריקאי.

עם זאת, ציין הנשיא כי טרם ברור לאן יובילו הדברים: "זה מוקדם מדי לומר האם ההצעה הזאת תצלח. בכל הסכם חייבים לוודא משטר אסד ישמור על מחויבויותיו. אבל היוזמה הזאת היא בעלת פוטנציאל להסיר את איום הנשק הכימי ללא שימוש בכוח, במיוחד משום שרוסיה היא אחת מבנות הברית החזקות של אסד", אמר אובמה – והוסיף: "ביקשתי לדחות את ההצבעה בקונגרס באשר לתקיפה הצבאית – עד אשר יושלם הנתיב הדיפלומטי".


דחה את ההצבעה בקונגרס לעת עתה. אובמה | צילום: רויטרס

אובמה סיפר כי גם לפני ההצבעה בקונגרס הוא התנגד לתגובה הצבאית, עד אשר משטר אסד מחק את הסטטוס קוו: "התנגדתי לקריאות לתגובה צבאית משום שלא ניתן לפתור מלחמת אזרחים של אחרים באמצעות כוח. אבל ב-21 באוגוסט המצב השתנה לחלוטין כשמשטר אסד הרג מעל אלף אנשים בגז, לרבות ילדים".

אובמה תיאר את הזוועות שנראו בסוריה לאחר הטבח ואמר כי "אנחנו יודעים שמשטר אסד אחראי לכך", ותיאר כיצד סופקו מראש מסיכות גז לחיילים לפני השימוש בגז הסארין הקטלני.
"לאחר המחיר ששילמנו בעיראק ואפגניסטן, הרעיון של כל פעולה צבאית, לא משנה כמה מוגבלת – אינו פופלארי", הוא הדגיש.

עם זאת, הדגיש אובמה כי "אם ניכשל לפעול, משטר אסד לא יראה סיבה מדוע עליו להפסיק להשתמש בנשק כימי. בזמן שהחרם נגד נשק זה הולך ומתפורר, דיקטטורים אחרים לא יחשבו פעמיים לפני שישיגו ויעשו שימוש בגז רעיל".

באשר לפעולה צבאית אפשרית, שכאמור אינה ירדה מהפרק מבחינתו, אמר הנשיא האמריקאי: "לא אשים רגליים אמריקאיות בסוריה ולא תהיה פעולה בעלת סוף פתוח כמו עיראק או אפגניסטן. מדובר בהתקפה מוגבלת כדי להשיג מטרות ברורות. ארה"ב לא עושה תקיפות שאינן משמעותיות. גם תקיפה מוגבלת תעביר לאסד מסר שאף אומה אחרת אינה יכולה להעביר. אבל התקפה מוגבלת תוכל להביא לכך שאסד, או כל דיקטטור אחר, יחשבו פעמיים לפני שימוש בנשק כימי", ציין אובמה.

"מוקדם לדעת אם ההצעה תצלח". אובמה ופוטין | צילום: רויטרס

אובמה גם הזכיר בנאומו את ישראל, ואמר: "בת בריתנו, ישראל, יכולה להגן על עצמה בכוחה המרשים, ביחד עם התמיכה שאינה ניתנת לערעור מצדה של אמריקה".

אובמה סיים את נאומו כשאמר: "הביטו בקטעי הוידאו מההתקפה, ואז תשאלו – באיזה עולם אנו חיים אם ארה"ב רואה דיקטטור שמפר את החוק הבינלאומי בעזרת גז רעיל, ואנחנו בוחרים להפנות את מבטנו לצד השני".

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן