אם לא מחר אז מחרתיים: מתי צפוי הפד להתחיל להעלות את הריבית?

במהלך השבועות האחרונים עסקו המשקיעים, הפרשנים והאנליסטים בכל רחבי העולם בשאלה אחת בלבד: האם הבנק הפדרלי המרכזי בארה"ב (הפד) יעלה את שיעור הריבית במשק האמריקאי כבר החודש? ביום ה' האחרון, כזכור, התקבלה התשובה לשאלה המסקרנת – כשנגידת הפד ג'נט ילן פרסמה את החלטת הריבית לחודש הקרוב בארה"ב, לפיה הריבית תיוותר ברמתה האפסית גם הפעם, זה החודש ה-82 ברציפות. כעת לקדמת הבמה הגיעה "שאלת היום" החדשה – והיא מתי יבחרו ראשי הפד להתחיל ולהעלות את שיעור הריבית במשק האמריקאי?

לאיש אין ספק כי העלאת הריבית הוא מהלך הכרחי, אשר ראשי הפד ינקטו ברגע שיאמינו כי המשק האמריקאי חזק דיו לשם כך. באופן טבעי, האנליסטים והמשקיעים חוששים כי העלאת הריבית תביא לטלטלה קשה בשווקים (ובמיוחד על רקע הטלטלה אשר חוו שווקי העולם בשבועות האחרונים), אשר עשויה להשיב את המשק האמריקאי מספר שנים לאחור. מנגד, רבים האמינו כי ריבוי האינדיקטורים החיוביים בארה"ב, שיעור האינפלציה ורמת האבטלה הנמוכה יאפשרו לראשי הפד להוריד את הריבית כבר החודש. זה, כאמור, לא קרה.

אז מתי צפויה כעת העלאת הריבית בארה"ב? חודש ספטמבר סומן על ידי פרשנים ובכירים בפד כבר בתחילת השנה, וכעת ממתינים כולם להודעת הריבית הבאה בחודש אוקטובר, לראות האם עד אז ישתכנעו ראשי הפד כי ניתן להתחיל במהלך.

השאלה היא לא "אם", אלא "מתי" | צילום: thinkstockphotos

המשקיעים, בינתיים לפחות, ספקנים. על פי סקר מיוחד שנערך בארה"ב, רק 16% מהמשקיעים מצפים להעלאת ריבית בחודש אוקטובר. לעומת זאת, 45% מאמינים כי הפד לא ימתין עד לשנה הבאה – ויחל להעלות את הריבית בחודש דצמבר הקרוב.

"אני מקווה שהם יחליטו לעשות זאת סוף סוף", אמר בראיון בארה"ב דין קרושור, דיקן בית הספר לכלכלה באוניברסיטת ריצ'מונד וסגן נשיא הפד בפילדלפיה עד לאחרונה. "תמיד קורה משהו בכלכלה, שיכול להיראות כמו סיבה לדחות צעדים הכרחיים כמו העלאת הריבית. תמיד אפשר להגיד 'אוי, הסינים בנקודה מאוד בעייתית, בואו נמתין כולנו'. אבל לפני המשבר הסיני היה המשבר באירופה והחשש מקריסת יוון. אסור לתת לגורמים כאלה להשפיע כל הזמן". מנגד, פרשנים רבים מצדיקים את החלטת הפד וטוענים כי אכן מצב המשק כיום עדיין אינו "יציב דיו" בכדי לאפשר העלאת ריבית.

על דבר אחד כולם מסכימים – העלאת הריבית, לכשתגיע, תהיה בעלת משמעות סימבולית גדולה הרבה יותר מאשר מעשית. יילן עצמה ושורה ארוכה של בכירים נוספים בפד כבר הצהירו בעבר כי העלאת הריבית תהיה מתונה והדרגתית – כשהצפי הוא להעלאה ראשונית שלא תגדל על 0.25%. העלאה מינורית שכזו לא צפויה להביא לשינוי של ממש במשק האמריקאי בטווח הקצר, ופרשנים שונים כבר טוענים כי בטרם יתקרב שיעור הריבית לרף ה-1%, לא נראה שינוי של ממש בשטח.

המשמעות הסימבולית, מנגד, ברורה וממשית. הפעם האחרונה בה הפד ביצע העלאת ריבית הייתה אי שם בשנת 2006 – עד לרמה של 3.5%. אמנם מדובר בחכמה בדיעבד, אך רבים מכוונים כיום חיצי אשמה רבים אל שיעור הריבית הגבוה בשנים אלו כאחד הגורמים שהביאו למשבר הסאב-פריים הגדול של שנת 2008. כדי להתמודד עם המשבר, כאמור, החליט הפד על הורדת הריבית עד לשפל היסטורי של 0%. תחילת העלאת הריבית אמנם עשוי לפגוע במדדי הבורסה בטווח המיידי, אך משמעות המהלך תהיה הבעת אמון של ראשי המשק במצבו – ונקיטת מדיניות אקטיבית בניסיון להחזיר אותו לשגרה של טרום 2008. האם שינוי זה יקרה כבר בחודש הקרוב, האם בחודש דצמבר – או האם נמתין עד לשנה הבאה לשם כך? שאלה זו מסקרנת, כאמור, משקיעים בכל רחבי העולם. יילן עצמה שומרת את הקלפים קרוב קרוב לחזה, ומותירה את העולם כולו במתח – לפחות חודש אחד נוסף.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן