בהתאם לתחזיות, מדד חודש מאי עלה ב-0.1%; בנק ישראל צפוי להוריד את הריבית

מדד המחירים לצרכן לחודש מאי עלה ב-0.1% והגיע לרמה של 102 נקודות. בניגוד למדד חודש אפריל שעלה גם הוא ב-0.1% והפתיע רבים, הפעם מדובר בעליה התואמת את הערכות האנליסטים.

את עיקר העליות הובילו מחירי הפירות הטריים שעלו ב-4.7%, המחירים בענף התרבות והבידור (0.8%) ומחירי הדלקים והשמנים לכלי רכב (0.8%). גם מחירי הדיור רשמו עליה של 0.3%. מבין הפירות התייקרו במיוחד האבוקדו (33%), הקיווי (17.9%) ותפוחי העץ (3.9%).

מנגד, מחירי הירקות הטריים ירדו ב-3.8% ומחירי ההלבשה ירדו ב-1%. מבין הירקות הוזלו במיוחד התירס (33.4%), העגבניות (26.4%), והארטישוק (15.6%).

מדד מחירי הדיור עלה ב-0.3%, לאחר שבחודש אפריל עלה ב-0.1% בלבד. מדד שירותי הדיור בבעלות הדיירים עלה ב-0.4%, לעומת ירידה של 0.1% בחודש אפריל ומדד שכר הדירה עלה ב-0.1%. מתחילת השנה ירד המדד הכללי ב-0.3%, וקצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים נותר ללא שינוי על 1%.

"מחירי הדיור (מחירי הרכישה) ממשיכים לעלות ללא סימני רגיעה, זאת למרות הירידה בהיקף המכירות בציפייה ליישום חוק מע"מ אפס",טוען יונתן כץ מלידר שוקי השקעות. "לפי סקר הדיור, מחירי הדירות עלו ב- 8.3% ב- 12 החודשים האחרונים מ- 7.1% לפני חודשיים ובשלושת החודשים האחרונים מחירי הדיור עלו ב- 10% בקצב שנתי." לאור זאת מאמינים בלידר כי פחתו הסיכויים להורדת הריבית בחודש הקרוב. 

סביבת אינפלציה נמוכה. מדד חודש מאי | צילום: מרק ישראל סלם

לעומת זאת, בבית ההשקעות הלמן אלדובי אמרו בתגובה כי "מדד המחירים לצרכן מעיד על המשך האטה במשק, ויאלץ את בנק ישראל להוריד שוב את הריבית. להערכתנו ישנו סיכוי גבוה יותר לדיפלציה בחודשים הקרובים, מאשר סיכון של התגברות קצב האינפלציה, ולכן צפויים צעדים מונטרים נוספים ובינהם הורדת ריבית נוספת." 

"הורדת הריבית לכשעצמה לא צפויה לשנות רבות, אבל יש בה משום הצהרה על נכונותו של הבנק המרכזי לסייע בריבית נמוכה ולטווח ארוך. יתכן כי בנק ישראל ישקול גם הודעה על כוונה להשאיר ריבית נמוכה בישראל לתקופה ארוכה כפי שעשו הבנקים המרכזיים באירופה וארה"ב", הוסיפו בבית ההשקעות.

גם יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים מעריך כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטתו הקורבה: "על אף הפחתת הריבית שבוצעה באירופה, ציפו בבנק ישראל כי המדד לחודש מאי יהיה גבוה מהצפוי ויישקף את הגלישה של עליות המחירים מהחודש הקודם. הדבר לא בא לידי ביטוי במדד חודש מאי ונותר נמוך מהצפוי. הדבר תומך בדבר התומך בהערכתנו כי בנק ישראל יבצע הפחתה בשיעור ריבית השקל כבר בטווח הקרוב".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן