בין הלוס אנג'לס לייקרס לדייויד בלאט: כמה שווים מועדוני הכדורסל העשירים ביותר בעולם?

לאורך השנים האחרונות, רבים טוענים כי הכסף הגדול אשר חודר לעולם הספורט פוגע בתחרותיות הבסיסית בין המועדונים השונים. באירופה זהו "הכסף הערבי" אשר מגיע ממדינות המפרץ, כשטייקוני נפט רוכשים מועדוני פאר ברחבי היבשת ומשקיעים סכומי עתק בכדי לרכוש את מיטב השחקנים; גם בכדורסל האירופאי המצב זהה, וגם בליגת הכדורגל הישראלית נשמעות טענות דומות, למשל כנגד הכספים הרבים אשר השעיק המיליארדר היהודי מיץ' גולדהאר בכדי לחזק את קבוצתו, מכבי תל אביב, אשר זכתה באליפויות במהלך השנתיים האחרונות.

אך האם כסף גדול בהכרח מתקשר להצלחה ספורטיבית? לפחות כשזה מגיע לליגת הכדורסל הטובה בעולם, ה-NBA האמריקאית, מסתבר כי התשובה היא לחלוטין שלילית. על פי דירוג מיוחד אשר ערך מגזין פורבס אודות שווין של קבוצת ה-NBA השונות, נראה כי דווקא שני המועדונים בעלי השווי הגדול ביותר אינם נמנים עם "אריות הליגה", לפחות בכל הקשור לרמת המשחק שלהן.

בכדי לחשב את שווים של המועדונים השונים, תחקירני המגזין בחנו מגוון רחב של נתונים – החל מהכנסות המועדון ממכירת כרטיסים ומנויים, דרך הסכמי השידור (הארציים והמקומיים), הסכמי החסות, חסות האולם, וכמובן שגם הכנסות המועדון ממכירות מרצ'נדייז שונים – החל מחולצות וכובעים ועד לכוסות, מצעים ובובות.

צילום: thinkstockphotos

השנה הטובה בהיסטוריה

הדירוג העלה השנה תמונת מצב מפתיעה במיוחד, לפיה שווים של מועדוני הכדורסל בארה"ב זינק במהלך השנה החולפת בצורה חסרת תקדים. הסיבה לכך נעוצה בזינוק האדיר בשווים של הסכמי השידור השונים, דוגמת זה עליו חתמה מנהלת הליגה בחודש אוקטובר האחרון עם ענקית המדיה "טיים-וורנר" עבור 2.66 מיליארד דולר בשנה – כמעט פי 3 מהסכום הנוכחי. ההסכם יכנס לתוקפו בעונת 2016-17, אך שווין של הקבוצות מזנק כבר כיום.

באופן מסקרן למדי, קבוצות ה-NBA חבות תודה עמוקה דווקא למהפכת הצפייה המתחוללת כיום, ואשר במסגרתה מיליוני צופים נוטשים את ערוצי הטלוויזיה המסורתיים עבור פלטפורמות צפייה אינטרנטיות, דוגמת "נטפליקס" המפורסמת. המהפכה המדוברת אמנם הביאה רבים מהצופים לזנוח את הסדרות והסרטים אשר משודרים בערוצי הטלוויזיה המסורתיים, אך היא חידדה למדי את יתרונם הגדול של ערוצים אלה על פלטפורמות השידור האינטרנטיות השונות – משחקי הספורט בשידור חי.

ערוצי הטלוויזיה, אשר ממשיכים לשדר באופן בלעדי את משחקי הספורט בשידורים חיים, מעידים על זינוק מתמשך של כ-26% במספר הצופים במשחקי הליגה במהלך 10 השנים האחרונות. וכשמשחקי הליגה הופכים ל"יהלום שבכתר" של השידורים, גם חוזי השידור מזנקים בהתאם.

וכך, זינק שווין של קבוצות ה-NBA באופן מדהים. שוויה הממוצע של קבוצה בליגה עומד כיום על 1.1 מיליארד דולר – 74% יותר מאשר בשנה שעברה, ושווין של לא פחות מ-11 מקבוצות הליגה חוצה את רף מיליארד הדולר, לעומת 3 מועדונים בלבד אשר חצו את אותו הרף בשנה שעברה.

ואיפה דיוויד בלאט?

על פי הדירוג, מועדון הכדורסל היקר ביותר בעולם הוא הלוס אנג'לס לייקרס, אשר שווה לא פחות מ-2.6 מיליארד דולר – עלייה של 93% מאז השנה שעברה. אך למרות הזינוק המדהים בערכם, כאמור, ההישגים המקצועיים לא מיישרים קו: הקבוצה סיימה בשנה שעברה את אחת העונות המאכזבות בתולדותיה (עם מאזן כולל של 27 נצחונות לעומת 55 הפסדים), וגם העונה לא נראה כי המצב משתפר במיוחד. אך למרות ההישגים העלובים, הקבוצה חתמה על הסכם שידור עם הטלוויזיה המקומית עבור 4 מיליארד דולר למשך 20 שנה. במהלך השנה החולפת רשמה הקבוצה רווח של 293 מיליון דולר.

בראש מערכת בשווי 915 מיליון דולר. בלאט | צילום: מתוך ויקיפדיה

במקום השני נמצא מועדון הניו יורק ניקס, אשר ערכו זינק במהלך השנה ב-79% והגיע ל-2.5 מיליארד דולר. הקבוצה עדיין רחוקה מאריות הליגה בכל הקשור ליכולות המקצועיות, אך ממוצע הצופים במשחקי הקבוצה בטלוויזיה הוא הגבוה ביותר בליגה – ועומד על 163,000 צופים למשחק בממוצע. לאחר שהקבוצה נכשלה בניסיונה להעפיל לשלב הפלייאוף בשנה שעברה, הקבוצה איבדה 36 מיליון דולר, אך אף על פי כן הרווח בסיכום השנה עמד על 278 מיליון דולר.

במקום השלישי בדירוג נמצא מועדון שיקגו בולז, אשר שווה כ-2 מיליארד דולר והרוויח במהלך השנה 201 מיליון דולר. את "החמישייה הפותחת" של הדירוג משלימים הבוסטון סלטיקס (שווים 1.7 מיליארד דולר) והלוס אנג'לס קליפרס (1.6).

ומה על קבוצתו של המאמן הישראלי, דיוויד בלאט? מועדון ה"קליבלנד קאבלירס" אמנם החזיר השנה את השחקן הגדול ביותר בעולם (לברון ג'יימס), אך הוא עדיין מדורג במרכז הדירוג בלבד – במקום ה-15. על פי התחקיר, המועדון אשר מינה את בלאט במהלך הקיץ האחרון לתפקיד היוקרתי שווה 915 מיליון דולר, ובשנה שעברה רשם רווח של 149 מיליון. שכרו של ג'יימס לבדו עומד על 42.1 מיליון דולר בשנתיים, אך המועדון רשם רווחים גדולים בהרבה, כשממוצע הצופים במשחקים זינק מאז הגעתו של "המלך", וגם כל הכרטיסים והמנויים למשחקי הבית של הקבוצה נמכרו תוך שעות מרגע ההכרזה על החתמתו. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן