ברננקי נפרד, ומצמצם את רכישות האג"ח ל-65 מיליארד דולר בחודש

בתום ישיבה בת יומיים, התייצב הערב בן ברננקי מול המצלמות – ונשא את הצהרת הריבית האחרונה שלו במסגרת תפקידו כנגיד הבנק הפדרלי בארה"ב. ברננקי, אשר הנהיג את מדיניות ההרחבה הכמותית, במסגרתה רכש הבנק אג"ח בשווי 85 מיליארד דולר בכל חודש בשנה החולפת – המשיך את מגמת הצמצום אשר החלה לאחר ישיבת הריבית הקודמת – והודיע על צמצום של 10 מיליארד דולר נוספים ברכישות האג"ח על ידי הבנק. 

במסגרת מדיניות ההרחבה הכמותית, רכש הפד אג"ח בשווי 85 מיליארד דולר בכל חודש – במטרה להזרים כספים למשק האמריקאי ולעודד צמיחה ויציאה מהמשבר האחרון. לאחר שהמשיכו במהלך במשך למעלה משנה, בישיבת הריבית הקודמת החליטו חברי הבנק על תחילת צמצום המדיניות – והודיעו כי הבנק ירכוש אג"ח בשווי 75 מיליארד דולר בלבד בכל חודש – זאת עקב נתונים מעודדים אשר הציג המשק האמריקאי אשר העידו על יציאתו מהמשבר.

נפרד ומצמם. ברננקי | צילום: רויטרס

כעת, כאמור, החליטו חברי הבנק להמשיך במגמה זו ולצמצם את רכישות האג"ח ב-10 מיליארד דולר נוספים – עד לסכום של 65 מיליארד דולר בכל חודש. בעוד מרבית הפרשנים צפו כי זו תהיה החלטתם של חברי הפד, היו שסברו כי נתוני התעסוקה המאכזבים אשר פורסמו לפני כשבועיים, במקביל לחוסר היציבות בשווקי העולם בימים האחרונים, יביאו את חברי הבנק להחליט לדחות את המשך הצמצום, ולהמשיך לרכוש אג"ח ב-75 מיליארד דולר בחודש.

להחלטת חברי הפד עשויה להיות השפעה רחבה על הנעשה בשווקי העולם, לרבות ישראל. בימים האחרונים, כאמור, התנהל המסחר בבורסות השונות בעצבנות מסוימת, כשהציפייה להחלטת הבנק הייתה גורם אחד מיני רבים לכך. פרשנים אמריקאים הביעו חשש כי החלטה על המשך הצמצום, בנוסף לנתוני התעסוקה המאכזבים, יבהילו את המשקיעים ויגררו את הבורסה לירידות שערים חדות בימים הקרובים.

בוול סטריט התנהל המסחר במגמה שלילית כבר מפתיחתו, על רקע ציפיית המשקיעים למוצא פיו של ברננקי. את הצהרת הריבית הבאה יראה ברננקי במכשיר הטלוויזיה, כשמי שתעמוד מול המצלמות תהיה הנגידה הנכנסת ג'נט ילן. לה ולסגנה, מיודענו סטנלי פישר, צפויה עבודה לא פשוטה כלל בהתמודדות עם הרגעת השוק ושימור המגמה החיובית אשר נרשמה בחודשים האחרונים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן