דרמה באי.די.בי: בעלי האג"ח החליטו להשתלט על החברה; נוחי דנקנר צפוי לאבד את השליטה

מהלך דרמטי בשוק ההון: נציגות האג"ח של  אי.די.בי אחזקות ונציגות אג"ח של החברה הבת, אי.די.בי פתוח,  המייצגים מחזיקי אג"ח בהיקף כולל של 6 מיליארד שקל, הגיעו הלילה להסכמות על מתווה להסדר חוב כולל בקבוצת אי.די.בי.

על פי ההסדר, 100% מהון המניות של אידיבי פתוח יועברו לכלל נושי שתי החברות וכן תיערך הקצאה מחדש של החוב הפיננסי של אידיבי פתוח, תוך התאמתו לכושר הפרעון העתידי שלה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

ההסדר, שצריך לקבל את אישור בית המשפט, למעשה מגיע לאחר שנציגות אי.די.בי אחזקות אינה מקבלת את ההתחייבויות שדרשה להעברת הכספים מצידו של אדוארדו אלשטיין. לפורבס נודע כי המגעים בין הנציגויות של אחזקות ופתוח מתנהלים כבר מזה שבועיים.

מדובר בשיתוף פעולה בין שתי הנציגויות של שתי החברות הכוללות את אקסלנס וגילעד מצד אחזקות ואילו פסגות, קרן יורק והפניקס מצד פתוח.בציגויות רואים בצעד זה בדרך הטובה ביותר להקטנת המינוף, הבראת הקבוצה והבאתה לדרך חדשה. 


נוחי דנקנר | צילום: תומריקו

צד נוסף שאמור להביע את קולו להסכם הוא הבנקים, המחזיקים בהיקף כולל של 25% מהחוב, כלומר 2 מיליארד שקל. כרגע השאלה כיצד יגיבו הבנקים להסדר החוב שגובש נותרה פתוחה.

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעו שתי הנציגויות תושטח הפירמידה, כך שלאחר ביצוע הסדר החוב תהפוך חברת אי.די.בי פתוח לחברה נסחרת אחת (כיום מדובר בשתי חברות הנסחרות בבורסה) אשר תוחזק על ידי נושי שתי החברות. מנציגויות האג"ח נמסר כי למבנה החדש יתרונות רבים המשרתים את כלל נושי הקבוצה.

על פי ההסדר, נושי אי.די.בי פתוח יקבלו 600 מיליון שקל במזומן מיד עם השלמת ההסדר בין הנציגויות בחברה, ואת יתרת החוב – 2.8 מיליארד שקל – בפריסה של שנתיים, ב-2018 וב-2019.

כמו כן על פי מתווה חלוקת המניות, מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות יקבלו 10% ממניות אידיבי פתוח וכן אופציות על 15% מניות נוספים. בנוסף יקבלו מחזיקי האג"ח 200 מיליון שקל הנמצאים בקופת החברה. מנגד, 90% הנותרים יועברו למחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח אל מול מחיקה של 1.75 מיליארד שקל מהחוב. כמו כן ינפיקו הצדדים עבור מחזיקי אג"ח אחזקות שתי סדרות אג"ח חדשות בסך כולל של 400 מיליון שקל ועבור מחזיקי החוב בפיתוח סדרה אחת בסך 3.45 מיליארד שקל.

"מתווה זה, שהושג תוך שיתוף פעולה בין הגופים המוסדיים, יוצר וודאות גבוהה לנושי החברות ומהווה את הסדר החוב המיטבי מבחינה כלכלית עבור כלל הנושים"., נמסר מהנציגויות.

מהארגון להגנה על חסכונות הציבור המייצג את מחזיקי האג"ח הפרטיים נמסר כי ל"להסדר החוב מולן אנו ניצבים היום יש השלכות משמעותיות, שכן, הסדר החוב מקפל בחובו את כל הסימפטום לתחלואי הכלכלה: ריכוזיות, פירמידות ממונפות, אפליה במתן אשראי בין טייקונים לעסקים קטנים".

אי.די.בי: "לא ברור לנו אילו אינטרסים עומדים מאחורי הצעה זו"

חברת אי.די.בי ידעה על המגעים המתקיימים בין הנציגויות אך הנהלת החברה הופתעה הבוקר לנוכח ההגעה להסדר. בקבוצה ישקדו במהלך סוף השבוע על הגשת הצעה נגדית למחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות. "אנו תמהים על החלטת נציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות לוותר על החוב כלפיהם תמורת נזיד עדשים, ולהעניק את העודף הנכסי העצום המצוי בקבוצה, לידי נושיה של אי.די.בי פתוח".

החברה נמצאת במצב מורכב שכן הנציגויות של פיתוח ואחזקות חתמו בהסדר בניהן על אקסוליסביות שמשמעותה תיאום והבנה בין הצדדים על כל צעד ומו"מ עתידי, כך שאם החברה אכן תציע הצעה משופרת לנציגות אחזקות, זו מחוייבת לדון בהצעה יחד עם נציגויות פתוח. מצד שני אי.די.בי לא תנסה להגיע להסדר עם פתוח משום שלטענתה החברה סולבנטית (כשרת פרעון).

"הנציגות ממליצה על תספורת דרמטית למחזיקי אגרות החוב ועל השמדת ערך עצומה לכל ציבור בעלי מניותיה של אי.די.בי אחזקות", הוסיפה החברה. "לא ברור לנו אילו אינטרסים עומדים מאחורי הצעה זו, אשר מעבירה עודף של מיליארדי שקלים לנושים מסוימים, על חשבון הפסדי עתק שייגרמו לנושים אחרים ולבעלי המניות מהציבור".

"קבוצת אי.די.בי רואה לנגד עיניה את טובתם של כלל בעלי החוב, נותני האשראי ובעלי המניות. הקבוצה תפעל כנגד מהלך תמוה ומעוות זה ובכוונתה להציע בזמן הקרוב למחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות הצעה טובה בהרבה מההצעה הקלוקלת שגובשה על ידי הנציגויות".

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן