הבורסה בת"א לא תיכנס למדד ה-MSCI: "האור בקצה המנהרה כבה"

לאחר חודשים של נסיונות, אמש התקבלה ההחלטה: ההחלטה שהתקבלה על פי העדכון החצי שנתי שהוציאה חברת המדדים המובילה היא שהבורסה בתל אביב לא תכנס למדד ה-MSCI האירופי ותישאר במדד המזרח תיכוני.

"מרבית המשקיעים המוסדיים הבינלאומיים שהשתתפו בהתייעצות בעניינה של ישראל למדד ה-MSCI האירופי אינם רואים את ישראל כחלק מאפשרויות ההשקעה שלהם באירופה ולכן לא תומכים בצירופה של ישראל למדד האירופי", נכתב בעדכון.

"עם זאת, חלק קטן מאותם גופים החלו לכלול חלק מהמניות הישראליות בפורטפוליו האירופי שלהם. לפיכך, MSCI תותיר את הרכב המדינות ב-MSCI אירופה ללא שינוי ותותיר את מקומה של ישראל במדד ה-MSCI אירופה+מזרח התיכון ללא שינוי".

צילום: אהוד כהנים

בבורסה בתל אביב, שסובלת בתקופה האחרונה ממחזורי מסחר נמוכים וחוסר אטרקטיביות קיוו כי צירופה למדד האירופי הנחשב יכניס לבורסה משקיעים זרים שיעלו את נפח ואפשרויות המסחר.

MSCI, חברת המדדים של מורגן סטנלי, החליטה ביוני 2009 להעביר את שוק המניות הישראלי לרשימת המדינות המפותחות כאשר עד אז ישראל סווגה על ידי החברה כ"שוק מתפתח". מאז החברה לא כללה את ישראל במדד MSCI אירופה.

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון אמר בעקבות אי צירופה של ישראל למדד MSCI אירופה: "הצרות של הבורסה בתל אביב לא נגמרות. לא חלפו להם מספר ימים מהודעת המחיקה ממסחר שלך מלאנוקס והאור שבקצה המנהרה שהיה אמור להזרים לשוק המקומי השקעות זרות בהיקפים ניכרים כבה. הבוקר מתברר סופית כי הבורסה בתל אביב לא תחובר לבלון החמצן החיוני ותוותר מחוץ למדד MSCI אירופה".

"זו מכה קשה לאפשרות להחייאת הבורסה באמצעות כסף של משקיעים זרים", אומר גיל הוד, מנג"ל פריקו סיכון השקעות. "המצב מנציח את תהליך התייבשותה של הבורסה בתל אביב. החלטה הזו מצטרפת למגמה של המשקיעים המוסדיים להמשיך ולהסית כספים להשקעה בחו"ל, בזמן שמשקיעים זרים לא באים להשקיע בישראל וכך נוצר וואקום שאיש לא ממלא. תהליך ההאטה שחווה כלכלת ישראל לא תורם לאטרקטיביות הבורסה ואין ספק שיידרשו צעדים נועזים הן מצד הנהלת הבורסה והן מצד רגולטורים נוספים כמו רשות ניירות ערך להחייאת הבורסה".

"עכשיו המהלכים הרגולטורים יצטרכו להכנס במרץ כדי שהבורסה לא תגסוס לגמרי", אומר אבשלום שמעי, סוחר מדסק המניות של דויטשה בנק. ""הכניסה למדד הייתה נותנת חמצן מאוד רציני, ההזרמה של כספי הזרים הייתה נראית לעין. עכשיו חייבים לעבוד במרץ כדי להוריד רגולציה ולמשוך חברות גדולות חזרה לבורסה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן