הברקסיט השפיע: בנק ישראל הותיר הריבית על רמה של 0.1%

בהתאם להערכות המוקדמות, הריבית במשק תיוותר על רמתה הנוכחית גם במהלך החודש הבא, כך הודיעה הוועדה המוניטרית בבנק ישראל, בראשות נגידת הבנק קרנית פלוג. כזכור, שיעור הריבית הנוכחי במשק עומד על 0.1% – רמת הריבית הנמוכה ביותר שנרשמה במשק הישראלי אי פעם. הריבית נותרה על כנה מאז הכריז הבנק על הורדת הריבית האחרונה בחודש מרץ בשנה שעברה.

בבנק ישראל הסבירו את הסיבה להחלטה, בכך שהיא עקבית עם מדיניות מוניטרית שנועדה להחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. הבנק ציין כי אי הוודאות לגבי השלכות תוצאות משאל העם הבריטי ("הברקסיט"), אשר הובילו לתנודתיות בשווקים, והמשך הירידה ביצוא בחודשים האחרונים, מחזקים את הערכתו, על פיה לאור ההתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, בשער החליפין, וכן במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים, המדיניות המוניטרית תיוותר מרחיבה למשך זמן רב. הבנק אף סבור כי לנוכח אי הודאות שנוצרה בשל הברקסיט, הסיכונים להשגת יעד האינפלציה והצמיחה גברו.

בין הסיבות הנוספות שציין הבנק בהחלטתו, ישנן הנתונים לפיהם בחודשיים האחרונים שב מדד המחירים לצרכן לעלות, כאשר החודש נרשמה עליה קלה בציפיות לאינפלציה לשנה מהמקורות השונים. על פי הערכת חטיבת המחקר של הבנק עליית השכר המהירה במשק והמשך הגידול בצריכה הפרטית יתמכו בחזרת האינפלציה לתוך היעד בתוך כשנה. בנוסף, מנתוני הרבעון הראשון עולה כי הצמיחה הייתה נמוכה, אך הבנק מעריך כי המשק שב לצמוח בקצב שאפיין את השנים האחרונות. עוד עמד בפני הבנק קצב עליית מחירי הדירות שממשיך להיות גבוה, ורמת העסקאות והיקפי המשכנתאות נותרו גבוהים.

התנודתיות בשווקים השפיעה על ההחלטה. פלוג | צילום: אריק סולטן

לפי ההודעה שפרסם הבנק, בארבעת הרבעונים הקרובים צפויה אינפלציה של 1.0%, ולכן האינפלציה צפויה לחזור לתוך תחום היעד לקראת אמצע 2017. ריבית בנק ישראל צפויה, על פי התחזית של חטיבת המחקר, להיוותר ברמה של 0.1% במהלך השנה הקרובה, ולעלות ל-0.25% לקראת סוף 2017.

הבנק אף פירסם את תחזית הצמיחה שלו, הצפויה לרדת ולעמוד ב-2016 על 2.4% ולעלות ב-2017 ל-2.9%.

סביבת אינפלציה רחוקה מהיעד

"כשהברקסיט ברקע וסימנים של האטה כלכלית מכל רחבי הגלובוס לא מפסיקים להופיע, אין ספק שסביבת הריבית העולמית הולכת להישאר נמוכה", מציין שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי ישראל בקבוצת פיוניר.

עוד מוסיף בן אריה, "מי שבנה על העלאת ריבית בקצב מהיר בארה"ב כבר מזמן התפקח. כעת נותרה שאלה אחת פתוחה: איך קברניטי הכלכלה מתכוונים להחליש את השקל כאשר נתוני היצוא כל כך מאכזבים. שקל חלש תורם להגדלת היצוא ובהתאמה מעלה את הכלכלה המקומית חזרה על המסלול הנכון. למרות שהצפיות להתאוששות האינפלציה עלו מעט, סביבת האינפלציה עדיין מאד רחוקה מיעד האינפלציה של בנק ישראל. נראה כי בנק ישראל חייב לפעול מונטרית ולהוריד את הריבית אך הדבר לא כל כך פשוט. מחירי הדיור לרכישה עלו בקצב מהיר של 7.8% ב- 12 החודשים האחרונים, ההשלכות המלאות של משאל העם בבריטניה עדיין לא ידועות ובנק ישראל צריך זמן כדאי להבין כיצד להגיב".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן