הכירו את המיליארדר היהודי שברח מהנאצים – והקים אימפריית נדל"ן

הוא היה רק בן שנתיים כשפרצה מלחמת העולם השנייה. כבן למהגרים נרדפים שצבאו על שערי אמריקה בתחילת שנות ה-40 ונלחמו על פרנסתם, חוויית ההישרדות נצרבה היטב באיל הנדל"ן היהודי אמריקאי מרטין סליג, כיום אחד מאושיות הנדל"ן החזקות בסיאטל ובצפון מערב ארה"ב ככלל. נראה, שעד שלא ישתלט על כל בנייני המשרדים בסיאטל, הוא לא יעצור. 

אי אפשר לדבר על סיאטל מבלי להזכיר את סליג. אימפריית הנדל"ן הקרויה על שמו, נמצאת בשטח כבר שישה עשורים, ותחת ידיו יצאו פרוייקטי בנייה רבים: בנייני השדרה ה-5, מרכז קולומביה בן 76 הקומות שנמכר על ידו במאות מיליונים, פרויקט שימור בניין העירייה ההיסטורי והפיכתו לגורד שחקים ועוד. סליג מחזיק כעת גם בשטח של מיליוני דונם, אשר שוויו מוערך במיליארד דולר. ידו כמובן, עוד נטויה.

למרות גילו ואולי בשל כך, הוא מתעורר בכל בוקר ב-4:30 כשברקע מתנגנת מוסיקה קלאסית: "כך מתחיל אצלי יום טיפוסי", מספר מרטין סליג, נשוי ואב לשלושה. הוא מנהל ביד רמה את חברת הנדל"ן אשר נמצאת בבעלותו הבלעדית, למורת רוחם של אלה החולמים לרשת אותו.

תמונה: martinselig.com

אחרי שהסתתר בפולין, רוסיה, יפן ואפילו קוריאה, מצא מקום מבטחים בסיאטל עם משפחתו. כילד עבד כמוכר בחנות הבגדים של אביו, ואת דרכו העסקית החל ב-1962, אז פתח את מרכז הקניות הראשון שלו בעיר, החל לגלגל מיליונים ונכנס לתחום הנדל"ן: "אני תמיד צוחק על הסיבה שהביאה אותי לעסוק בנדל"ן: איני סומך על הבורסה", מספר. כנראה שאת הבדיחה הזו לקח ברצינות: ב-1980 כבר חלש סליג על שליש מבנייני המשרדים בסיאטל, וב-1987 העריך פורבס את הונו בכ-210 מיליון דולר.

גיל 80 אמנם מחכה למרטין סליג מעבר לפינה, אך לא זה מה שיעצור את שאיפותיו ולא רק בתחום הנדל"ן: "בשנה שעברה ביליתי באתרי סקי כ-42 ימים ובשנה הבאה אעלה את המינון ל-50 ימים". מלבד לתחביב היקר הזה, גם רוכב על אופנוע הארלי דיוידסון. אך אהבתו הגדולה ביותר שמורה לאמנות. סליג מצייר, ואספן אמנות מושבע. בין היתר, מחזיק בציורים של רמברנדט וטולוז לוטרק, את חלקם קיבל בירושה מאביו, שחסך דולר לדולר מכספי הפיצויים של הנאצים. החוש האמנותי עבר כך נראה, בירושה גם לדור השלישי: בתו של סליג, הפיקה שני סרטים שהוצגו בפסטיבל ונציה כשאביה הגאה לצידה, מתמרן בין השקה לרכישת רצועת נדל"ן יוקרתית נוספת. העיקר, שהכל נשאר במשפחה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן