הראיון האחרון של המיליארדר ברזובסקי: "החיים איבדו משמעות"

כתב מגזין פורבס רוסיה איליה זגולב נפגש עם הטייקון הגולה בוריס ברזובסקי ב-22 במארס. גופתו של ברזובסקי נמצאה יום לאחר מכן בחדר האמבטיה של ביתו בלונדון. 

בעיתונות יש פרקטיקה נפוצה שבה מושא הכתבה פוגש את הכתב "אוף דה רקורד", על מנת להסביר את פעולותיו, לא כדי להעניק ראיון. ברזובסקי לא נפגש עם אף עיתונאי מאז שבית המשפט דחה את תביעתו נגד רומן אברמוביץ'. הוא החליף את מספר הטלפון שלו, לא הגיב למכתבים, לא העניק ראיונות. עד ליום שישי בערב.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

כשראיתי אותו ביום שישי הבטחתי לברזובסקי ששיחתנו לא תפורסם כראיון. כעת, כשהמצב השתנה, אני מרגיש מחויב לספר על הפגישה, אשר הייתה אחת האחרונות בחייו.


ברזובסקי | צילום: רויטרס

הפגישה אמורה הייתה להתקיים יום קודם לכן, אך ברזובסקי התקשר, התנצל ואמר שהוא היה חולה. "התקררתי", הוא אמר בקול שבקושי אפשר היה לשמוע. אך בבוקר למחרת הוא צלצל והציע להיפגש. המסעדה במלון ארבע העונות הייתה רועשת. אדם ניגן בפסנתר ויזמים ערבים ניהלו משא ומתן לידנו.

"איך אתה מרגיש?", שאלתי, מנסה להתחיל שיחה. "בסדר, תודה. למה אתה שואל?", הוא שאל. הוא לא נראה טוב. הוא לבש חולצה שחורה עם צווארון גולף, צעיף שחור שנקשר בחופזה וז'קט. ברזובסקי התבונן בי במבט זועף. היה חשוב לו שאכבה את כל הרישומים וההקלטות, שזו תהיה שיחה פשוטה, לא ראיון. ניסיתי לשוחח איתו על עסקים, אך מהר מאוד הבנתי שהעסקים מזמן חדלו להיות הנושא שעניין אותו.

"לא ניהלתי את העסקים", הוא אמר. "כשהכסף על רכישת רשת הטלוויזיה ORT וחברת הנפט המופרטת סיבנפט נכנס, נתתי אותו לבדרי (פטרקצישוילי, אחד האנשים העשירים ביותר בגאורגיה ושותפו לעסקים של ברזובסקי, אשר מת באופן מסתורי ב-2008). סמכתי עליו לגמרי עם ניהול הכספים שלי. בפרויקטים פוליטיים, לקחתי כמה כסף שהייתי צריך. הוא טיפל ביתר". 


"לא תיעדתי את ההסכם עמו במסמכים". אברמוביץ' | צילום: רויטרס

ש: אז בדרי הפליל אותך?

"תמיד הייתי גרוע בפענוח אנשים, בהבנת טיבם. תמיד הערכתי את האינטליגנציה שלהם, את אומץ ליבם, אך טעיתי במקרה של בדרי".

ש: אבל הוא היה אחד החברים הקרובים שלך.

"אני עדיין מעריך אותו כחבר. אך גם איתו וגם עם רומן אברמוביץ' לא תיעדתי את ההסכמות שלנו בכתב".

ש: מה עם המחלקה שהקמת לפני פטירתו של בדרי?

"אחרי שהסיכונים הפוליטיים גברו, החלטנו להודיע על היפרדות באופן פומבי, והתחלנו בהליכי היפרדות. זו הייתה מגננה נגד אלה שתקפו את הנכסים שלנו. ההתפצלות מעולם לא הייתה אמיתית. היחסים שלי איתו מעולם לא היו כאלה של שותפים אמיתיים. שותפים היו צריכים לחשוב על מצבי קיצון פוטנציאליים".

ברזובסקי עוצר ומחייך קמעה. "אך לא ציפיתי שבדרי ימות לפני".


האמבולנס שהגיע לפנות את גופת ברזובסקי | צילום: רויטרס

ש: אתה מתגעגע לרוסיה?

"חזרה לרוסיה… אין דבר שאני רוצה יותר מאשר לחזור לרוסיה. אפילו אחרי שנפתח תיק פלילי, רציתי לחזור לרוסיה. אפילו אחרי שנפתח התיק הפלילי! נשארתי כאן רק בגלל עצתה של אלנה בונר (אלמנתו המנוחה של הפיסיקאי הרוסי הגולה אנדריי סחרוב). הדבר המרכזי שלא הערכתי נכון היה שרוסיה יקרה מדי עבורי, שאני לא יכול להיות מהגר".

"שיניתי הרבה מההערכות הקודמות שלי. הדעות שלי בנוגע למה זו רוסיה ומה זה המערב השתנו. חלמתי באופן ריאליסטי ואידאליסטי לבנות רוסיה דמוקרטית. דמיינתי כיצד תיראה דמוקרטיה בליבה של אירופה. לא הערכתי נכון את האינרציה של רוסיה והפרזתי בהערכת המערב. וזה קרה בהדרגה. שיניתי את דעותיי על העתיד של רוסיה. לא הייתי צריך לעזוב את המדינה".

ש: אם היית נשאר ברוסיה, היית כיום בכלא. זה משהו שאתה רוצה?

"כעת, כשאני מסתכל לאחור על האופן שבו ביליתי את השנים הללו בלונדון…"

ברזובסקי מסתכל קדימה, ואז מניח את ידו על החזה. היד רועדת. הוא פונה אלי ומתבונן במשך זמן מה. לבסוף הוא אומר: "אין לי תשובה לשאלה הזו. חודורקובסקי (מיכאיל, אסיר פוליטי רוסי ואחד האנשים העשירים במדינה) הציל את עצמו".

ברזובסקי מביט על רגליו, ואז ממהר להתבונן בי ומתחיל לדבר מהר כאילו מנסה להצדיק את עצמו. "זה לא אומר שאיבדתי את עצמי. אך חייתי עם יותר פקפוק ואכזבות מאשר חודורקובסקי. איבדתי את המשמעות".

ש: של החיים?

"את משמעות החיים. אני לא רוצה להיכנס לפוליטיקה עכשיו".

ש: אז מה נותר לעשות?

"אני לא יודע מה אני צריך לעשות. אני בן 67 כעת. אני לא יודע מה אני צריך לעשות".

ברזובסקי התבונן בעיניי למשך זמן רב מאוד.

לאחר מכן, האדם אשר פעם היה האיש החזק ביותר בעולם העסקים הרוסי אמר כי הוא רוצה לחזור לעולם המדעים וישמח לעשות את זה ברוסיה, משום שפעם הוא היה חבר באקדמיה הרוסית למדעים. עם זאת, כששאלתי אותו על מדע בפירוט, ברזובסקי לא היה נלהב לדבר על כך. בניסיון לעודד אותו, הבטחתי לו שבפעם הבאה ניפגש במוסקבה… באקדמיה למדעים. ברזובסקי גיחך בעצב: "הבהרה חשובה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן