התרבות הארגונית של צוקרברג הביאה למפלה של פייסבוק

כשמניה של חברה צונחת ומוחקת 50 מיליארד דולר משווי השוק בתוך 90 יום, יש רק אדם אחד בסופו של דבר שאחראי לכך. אמנם לחברה יש מערך גדול של עובדים ובעלי מניות, ואנשים רבים לקחו חלק בהנפקה ומשתתפים במסחר במניה, אך עדיין יש רק אדם אחד שצריך לשאת את האשמה – מנכ"ל החברה.

במהלך הקיץ האצבע הופנתה לבנק האמריקאי מורגן סטנלי ולכיוון הנאסד"ק. ביום חמישי האחרון היה זה עורך ה"ניו יורק טיימס", אנדרו רוס סורקין, שהפנה את האצבע כלפי דיוויד אברסמן, המנהל הפיננסי של החברה, "הוא דחף כמעט לבדו להגדיל את כמות המניות ההנפקה ואת מחיר המניה בהנפקה ל-38 דולר" (כיום עומדת המניה על 18.38 דולר). סורקין פירט בהרחבה על הטעויות של אברסמן וטען כי באופן מפתיע אף אחד לא פוטר למרות ההנפקה הכושלת שעברה החברה.

הקפוצ'ון של צוקרברג. צילום: רויטרס

אבל זה בלתי אפשרי לפטר את האדם שאחראי על הכשלון של פייסבוק, כי בבעלותו הון עצמי מובנה בחברה באופן שלמעשה שם אותו על תקן מנכ"ל לכל החיים. המנכ"ל של פייסבוק, מארק צוקרברג, יצר במתכוון תרבות ארגונית שמזלזלת בשוק המניות ובאחריות הנלוות לחברה ציבורית שנסחרת בבורסה.

צוקרברג הפריד תמיד את מבנה ההון של פייסבוק מהעסק עצמו, וטען כי הוא רוצה שתשומת הלב תהיה על המוצר עצמו. הגישה של צוקרברג אולי הייתה ברורה מתמיד כאשר הופיע לישיבת התכנון האסטרטגי של החברה כשהוא לובש קפוצ'ון. אין שום צל של ספק מי שולט כאן. המבנה הדואלי של מניית פייסבוק מאפשר לצוקרברג לשלוט באופן אבסלוטי בחברה, והוא חשב שיוכל להמשיך לנהל את העסק מבלי לדאוג למחיר המניה בשוק.

צוקרברג כנראה מקבל יחס מקל בנושא כי הוא בן 28 וטיפוס טכני יותר. הוא לא מנהל המוצר של פייסבוק, הוא מנכ"ל החברה. הוא ניסה להימנע משוק המניות, שיחק משחקים עם קפיטליסטים מסוכנים ואוליגרכים רוסים, התוצאה הייתה שהוא היה צריך לנווט את החברה אותה בנה דרך הנפקה מורכבת להפליא. הוא לא עמד במשימות הניהוליות שלו, והדבר יצר בעיות בחברה. עכשיו נותר לצוקרברג ללמוד מטעויות ולהוציא את החברה שלו מהבוץ – צעד ראשון בניסיון הזה אפשר אולי למצוא בהכרזה של צוקרברג כי לא ימכור מניות פייסבוק שבאחזקתו במשך שנה כדי להוריד את מפלס הלחץ של המשקיעים.

כתבות נוספות בנושא:

גוזרים את הרשת: תחזית ההכנסות של פייסבוק נחתכה במיליארד דולר

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן