יו"ר מעריב: "דסק"ש ואי.די.בי לא יקבלו שקל מעסקת המכירה"

עובדי מעריב יוצאים להילחם על זכויותיהם. בשעות הצהריים הגיעו מאות מהם להפגין מול בניין המערכת בתל אביב בדרישה לקבלת מלוא הזכויות המגיעות להם, על רקע עסקת המכירה של המותג מאי.די.בי של נוחי דנקנר לשלמה בן צבי, המו"ל של העיתון "מקור ראשון". בין היתר, העובדים דורשים תשלום משכורות חודש אוגוסט, אותם לא קיבלו וכן תשלום כספי הפנסיה שלטענתם הופרשו לקרנות אך בפועל לא נמצאים בחשבונותיהם. 

"זה אבסורד שאנחנו חוסמים את צומת מעריב ובית מעריב, שהם השער לעיתון, והם מוסד בתל אביב במשך שנים", אמר לפורבס יו"ר ועד העובדים חגי מטר. "אנחנו דורשים לראות את המספרים מדנקנר וההנהלה כדי להבין איפה הכסף ואיפה הזכויות של העובדים. אם זה לא יקרה, יש לנו עוד תוכניות בקנה. המאבק רק יילך ויסלים, כי ההנהלה צריכה להבין שאם העיתון פוגע בעובדים, אנחנו נפגע בעיתון".

מוקדם יותר התראיין אחד העובדים בעיתון לגלי צה"ל, וסיפר על המצב הקשה בו שרויים עובדי מעריב בתקופה האחרונה. לדבריו, "להומלס ברחוב יש יותר תנאים מעובד פרילנסר". 

הפגנת העובדים | צילום: אירית אוליצקי

גם העובדים המועסקים במעריב תחת חוזה טוענים שהנהלת העיתון לא מכבדת את זכויותיהם. משה, עיתונאי המועסק תחת חוזה טוען כי הבעיה העיקרית היא באי תשלומי ההפרשות לקרן הפנסיה שלו. "על פי החוזה שלי אמורים להפריש לי 8.33% מהמשכורת לקרן הפנסיה, משיחה עם קרן מקפת הישנה, עד לחודש שעבר הופרשו בפועל רק 6%". 

ההודעה בדבר אי שתלום כספי הפנסיה פורסמה אתמול על ידי ועד עובדי מעריב. לדברי הוועד: "היום גילינו שבמרוצת השנים לא הופרשו כל הפיצויים של עובדי מעריב! ברגע זה לא ברור לנו מהו "עומק הבור" ואנו פועלים מול נציגי ההסתדרות על מנת למנות ממונה מטעמנו שיבחן את ספרי החשבונות. כמובן שהמחדל הזה לא יעבור בשתיקה ואנחנו מתכוונים בהחלט להילחם על הזכויות המגיעות לנו. בכוונתנו, במצב שכזה להעמיד עורך דין מטעמינו העובדים בבית המשפט על מנת שנוכל למצות את מלוא זכויותינו".

נכון לעכשיו, העובדים לא יודעים מהי הסיבה לכך שכספי הפנסיה שלהם לא הופרשו בפועל. לדברי יו"ר ההסתדרות עופר עיני להנהלת העיתון חסרים עשרות מיליוני שקלים שהיו אמורים להיות מועברים לטובת העובדים. עיני מאשים את הבעלים הנוכחיים של העיתון, נוחי דנקנר במחדל וטוען כי "הוא יצטרך לגייס הון עתק כדי להעביר את הכספים לעובדים". 

עוד מוסיף עיני כי "ההסדרות דורשת מהקונה העתידי של העיתון ו/או מהבעלים הנוכחיים שכל מה שמגיע לעובדים יהיה מעוגן בהסכם". בנוסף לחשש כי 2,000 עובדי העיתון יפוטרו לאחר השלמת עסקת המכירה, עיני סבור כי גם מאות העובדים שיקלטו לעבודה יסבלו מהרעה בתנאים. 

בנוסף לאחריות בעלי העיתון, עיני מפנה האשמות חריפות גם לכיוון הממשלה. לדבריו, "המשבר לא מסתיים רק במעריב, הוא נמצא בכל כלי התקשורת וזוהי סכנה לדמוקרטיה בישראל ואף רומז על מעורבותה של ממשלת ישראל במשבר. במצב זה הממשלה לא יכולה להישאר אדישה. עד לרגע זה היא מתעלמת ואולי גם דוחפת לכיוון זה". עיני דורש כי הממשלה תזרים כספים לכלי התקשורת הנמצאים במשבר. "אי אפשר לייבא תקשורת מסין. הממשלה צריכה לעזור לכלי התקשורת בארץ". 

יו"ר מעריב: "נעשה מאמץ לשלם משכורות עד החג"

לאחר ההפגנה, שלח יו"ר מעריב דני יעקובי מכתב לעובדי החברה: "לפני כשנה וחצי רכשה חברת דסק"ש מקבוצת אי.די.בי את השליטה במעריב, מתוך אמונה מלאה ביכולתה לייעל, לשפר ולהבריא את העיתון ואף ליצור סינרגיה בין פעילות התוכן של מעריב לבין סלקום ולהעבירו לפסים של רווחיות".

"ההנהלה החדשה של מעריב פעלה בכיוון זה בעקביות ובנחישות. שיפרנו ושידרגנו את מעריב בתחומים רבים, השקנו לראשונה אפליקציית אייפד דיגיטלית של העיתון היומי והעיתון המודפס אף הצליח לשנות את מגמת הירידה העקבית שלו בת העשור".

"בשנה האחרונה השקיעה קבוצת אי.די.בי סכומים משמעותיים בתוכנית להבראת מעריב. המשך תהליך ההבראה, שנמצא באמצע הדרך, מחייב המשך השקעות כספיות. ואולם בימים אלה, החברה האם דסק"ש אינה יכולה להמשיך ולהזרים את הכספים הדרושים להשלמת המהלך להבראת העיתון, להמשך הגדלת החשיפה שלו ולחיזוק מעמדו בשוק העיתונות המודפסת והדיגיטלית כפי שבאו לידי ביטוי לאחרונה".

"לאור התפתחויות אלה, רבים ניסו לשכנע אותנו לסגור את מעריב. אך זו לא הייתה בחירתה של הנהלת העיתון ושל יו"ר קבוצת אי.די.בי נוחי דנקנר, שעשה ועושה כל מאמץ להכניס משקיע, שייקח על עצמו את משימת המשך הצלת העיתון, על מנת שמעריב ימשיך להתקיים ולפרנס את עובדיו ולשרת את החברה והדמוקרטיה בישראל".

"על בסיס עיקרון זה דירקטוריון החברה הנחה את ההנהלה לנהל משא ומתן עם מר שלמה בן צבי ולהוציא מכרז למכירת בית הדפוס. שתי עסקות אלה נועדו להבטיח את זכויות העובדים ולפרוע את חובות החברה".

"דסק"ש ואי.די.בי לא יקבלו אף לא שקל אחד מעסקות אלה. כל התמורה תוזרם לתוך "הוצאת מודיעין" לטובת העובדים ובעלי החוב. מיותר לציין, כי מאז שנכנסה קבוצת אי.די.בי למעריב, הופרשו מדי חודש בחודשו כל הכספים לפיצויים ולתנאים סוציאליים לכל העובדים".

"הנהלת העיתון והחברה האם ממשיכות במאמצים כדי להבטיח את תשלום מלוא המשכורות עד לערב ראש השנה, כפי שדווח לכם בימים האחרונים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן