לא רק אמזון גו: אלה המגמות שצפויות ללוות את עולם הקמעונאות

הטכנולוגיה שמתחרה באמזון גו, אותם מרכולים אוטומטיים שנפתחו בחו"ל, תמשיך להיות שחקן מרכזי בשוק הקמעונאי של 2019. אבל התחרות באמזון היא לא הדבר היחיד שמניע את הטכנולוגיה המופיעה ברשימת הקניות של הקמעונאים.

אלה המגמות שהוצגו בשבוע שעבר בתערוכת הקמעונאות הפדרלית השנתית – NRF 2019 – שלהן תהיה השפעה מתמשכת יותר על עולם הקמעונאות.

חנות אמזון גו בסיאטל שבוושינגטון | צילום: shutterstock

עוד מכונות המחוברות לענן: הבאזז של האינטרנט של הדברים (IoT) מגיע לחנויות

הבריסטות של סטארבקס חילקו דוגמאות חינם בתחנת קפה מאולתרת בדוכן של מיקרוסופט בתערוכה, כשבמסכים מאחוריהם מוצגים נתונים כמו כמה כוסות המכונות הכינו. ההסדר הזה לא היה צירוף מקרים: סטארבקס יצרה שיתוף פעולה עם מיקרוסופט כדי לחבר את מכונות הקפה שלה ומכונות אחרות לענן באמצעות מערכת Azure Sphere IoT של מיקרוסופט.

מדוע יוזמה זו רלוונטית? כאשר סטארבקס משיקה מתכון חדש למשקה, היא תוכל כעת לעדכן מרחוק את כל המכשירים המחוברים שלה, דבר שמהווה חלופה מהירה יותר לאספקת כונן USB שהוכנס לתוך חומרת ההתקן לפני שהבריסטה יוכל להכין את משקה האספרסו החדש, למשל, אמר הדובר של מיקרוסופט. סטארבקס גם יכול מיד לעקוב אחר כמות המכירות המצטברת ונתונים אחרים ולראות מה פופולרי בקרב הצרכנים, מתי והיכן.
סטארבקס אמר כי המהלך גם ייתן לעובדים יותר הזדמנויות למפגש עם הלקוחות ויוכל לסייע בהפחתת הפסולת, בניהול צריכת האנרגיה ובשיפור התחזוקה".

"לסטארבקס יש בין 15 ל-20 מכונות בכל חנות", אמר ג'ף וייל, סגן נשיא בכיר בחברה, במצגת שהעביר בתערוכה. "כל אחת מאותן המכונות צריך להיות מנוהל, מנותח ומשרת את הלקוחות. אם אני יכול למזער רק פעולת תחזוקה אחת בשנה ולחתוך רק פעם אחת בה איש התחזוקה צריך להגיע לחנות, זה כבר משתלם. ואני מקבל את כל הנתונים. אם אני יכול ללכת לאינטרנט ולדחוף את המתכון הזה, אנחנו יכולים להיות מהירים יותר ולחדש מהר יותר".

"מה שאנחנו רואים [עם התעשייה הקמעונאית] הוא קצב הטרנספורמציה דרך הענן", אמר בראיון גרג ג'ונס, מי שמוביל את האסטרטגיה הקמעונאית של מיקרוסופט ברחבי העולם. קמעונאים "מבקשים מאיתנו לשנות את הפעילות העסקית שלהם. המנטליות השתנתה וכיום ניתן דגש לחוויית הלקוח בחנויות".

אמזון גו עומדת לשנות את הדרך בה אנו קונים

אמזון, שקיבלה בדרך כלל משוב חיובי מאוד מהצרכן, מאלצת את שאר השחקנים בתעשייה להתעדכן. בדוכן של אינטל, למשל, הוצג קונספט של חנות ללא קופה ומכונות מכירה חכמה שפיתחה ענקית השבבים בשיתוף קמעונאית המסחר האלקטרוני הסינית JD.com. הדובר של JD.com אמר כי החברה נסעה לתערוכה במטרה לבחון את אפשרות השימוש בטכנולוגיית הקופות האוטומטיות שלה לארה"ב ולקמעונאים אחרים.
"יש לנו משיכה לאמזון גו", אמר קרישנה מוטוקורי, מנכ"ל ומייסד זיפין, שבחודש אוגוסט פתחה חנות בגודל 150 מטר, בדומה לחנויות אמזון גו שבסן פרנסיסקו.

מוטוקורי, יזם סדרתי ועובד אמזון לשעבר, סיפר כי קמעונאים החלו לקחת את טכנולוגיית הקופות של זיפין ברצינות רבה יותר לאחר שאמזון גו נפתחה לציבור בשנה שעברה. זיפין חתמה עם "כמה קמעונאים" שיביאו את הטכנולוגיה שלה לכשירות עוד השנה, הוא אמר, וסירב לציין באלו קמעונאים מדובר. "ה-Checkout הפשוט של הקניות הגיע. הבנו שיש הזדמנות אדירה", אמר.

עוד רובוטים יהפכו לעובדים המובילים במחסנים המרכזיים

100,000 יחידות הרובוטים של אמזון, הם חלק גדול מהקסם הסודי של המרכזים הלוגיסטיים שלה. גם המתחרים משתוקקים להעסיק את הרובוטים שלהם כדי לעמוד בקצב ההזמנות מהאינטרנט שרק הולך וגובר.

Tompkins Robotics, למשל, הציגה את הרובוט T-Sort שיכול למיין פריטים בודדים ולסייע לקמעונאים לחסוך בזמן עיבוד ההזמנה. ארבעה מבין 15 הקמעונאים המובילים בארה"ב הם לקוחותיה, אמר נשיא החברה, מייק פוץ', גם הוא מסרב להיות ספציפי.

מזל"טים מצטרפים לרובוטים כעובדי חנות חדשים

2019 תמשיך להיות השנה שבה קמעונאים מבקשים להשתמש בטכנולוגיה כדי לשחרר את עובדי החנות ממשימות זרות כדי שיוכלו לשרת יותר את הלקוחות. קמעונאים גם רוצים להשתמש בטכנולוגיה כדי לעזור ולעקוב אחר מה חסר על המדפים ולשמור טוב יותר על מלאי. בדוכן של אינטל, למשל, פנסה מערכות הציגה מזל"טים שעוקבים אחר מלאי המדפים בחנויות. "המדף הקמעונאי הוא כמו חור שחור", אמר ריצ'רד שוורץ, נשיא ומנכ"ל פנסה מערכות, "אין אוטומציה שיודעת מה יש על המדף. אנחנו מנסים לשנות את זה".

 

 

רשת מרכולים תנפיק השנה רובוט לכל 172 החנויות שלה, לאחר פיילוט מוצלח. הרובוט בודק את הרצפות ומוודא שאין שם סכנות כמו דליפות. "אנחנו רוצים לשחרר את האנשים להתמקד במעורבות עם לקוחות", אמר ניקולס ברטרם, נשיא הרשת. "זוהי הפריסה הגדולה ביותר של הרובוטיקה בסופרמרקטים".

מדפי החנויות המקומיות מקבלים תגים דיגיטליים וזה לא רק על חוסך בעלויות תגי הנייר

בעוד קמעונאים נוספים מחפשים דרך להפוך את המדפים הדיגיטליים שלהם כדי לחסוך זמן ועלויות בעדכונים של מחירי מבצע, רשת המרכולים האמריקאית קרוגר עובדת עם מיקרוסופט להעניק למדפים הדיגיטליים שלה יותר רוח וצלצולים. בשתי חנויות שבהן נעשה פיילוט ברשת קרוגר, המדפים חוברו עם אפליקציית הסריקה והניווט הרגלי של קרוגר כדי להדריך לקוחות דרך רשימת הקניות שלהם. הם יכולים גם להעניק לעובדים רמזים חזותיים כדי לעזור להם לבחור ולמלא הזמנות משלוח. קרוגר גם מתכננת להפוך את המדפים שלה לשטח הפרסום הדיגיטלי עבור מותגים.

קרוגר, באמצעות יחידת Sunrise Technology שלה, מסרה כי היא מבקשת להעניק לה רישיון מדף דיגיטלי מובנה וטכנולוגיות אחרות ללקוחות קמעונאים אחרים.

עם אמזון והלקוחות ההפכפכים, נדרשים הקמעונאים לחשיבה מחוץ לקופסה כשהם בוחנים את אפשרויות הצמיחה בנורמות החדשות של התעשייה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן