לפיד על פרשת הנגיד: "אין לי ולראש הממשלה משרד חקירות"

"לי ולראש הממשלה אין משרד חקירות. כולם מדברים על ועדת איתור, אז מה, היא תשכור משרד חקירות?", כך אמר הבוקר שר האוצר, יאיר לפיד, בהתייחסות ראשונה לפארסת מינוי נגיד חדש לבנק ישראל.

"לאנשים יש היסטוריה ארוכה בבנק ישראל, ועדיין אי אפשר לדעת עליהם כל דבר", הוסיף לפיד במהלך מסיבת עיתונאים שערך ביחד עם שר התחבורה בסיום חנוכת קו הרכבת החדש מאשקלון לתל אביב.

פרשת מינוי הנגיד ממשיכה אם כן שלא לרדת מסדר היום. "המצב הוא מספיק מורכב וצריך לתת למקבלי ההחלטות לעבוד בשקט כדי שלא ניקלע שוב לפארסה שהיתה בשבועות האחרונים. אנחנו צריכים לקחת בחשבון שבעקבות המחאה החברתית מדינת ישראל השתנתה, ולפעול במגזר הציבורי בהתאם לנורמות החדשות" – אמר בראיון לגל"צ פרופסור רפי מלניק, חבר הוועדה המוניטרית של בנק ישראל ומי שמוזכר כמועמד אפשרי להתמנות לתפקיד נגיד בנק ישראל.

"אין לי כוונה להתייחס לפרשת ליידרמן ברמה האישית", הבהיר מלניק. "מבחינתי הפרשה הסתיימה, הוא חזר להיות איש פרטי וצריך להניח לו. יש דברים עקרוניים שחשוב מאוד ללבן אותם בתהלך מינוי הנגיד. יש בחוק בנק ישראל הבלטה של הניגוד בין התהליך המסודר בבחירת חברי הוועדה ובחוסר התייחסות לגבי איך צריך למנות נגיד. לכן יש פה צורך בפתרונות לטווח הארוך, וצריך לתקן את החוק".

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

מלניק סבור כי מינויו של נגיד חדש אינו דחוף: "הפזיזות מהשטן. יש היום חוק שמסדיר את הפעילות של הבנק, וכל עוד אין נגיד יש לו ממלאת מקום ואין חשש לבעיה כלכלית נכון להיום. הוועדה מקבלת החלטות בצורה מקצועית. אני מציע לראש הממשלה ולשר האוצר לא להיות פזיזים ולבדוק בצורה מסודרת את רשימת המועמדים. מה שקרה בשבועות האחרונים – לא לקחו בחשבון שהציבור דורש התנהגות שונה מזו שהיתה בעבר".


צילומים: יח"צ בנק הפועלים ומרק ישראל סלם

פרופסור אסף רזין, עמיתו של ליידרמן באוניברסיטת תל אביב, הוסיף כי "הרשימה ממנה ניתן למנות נגיד הצטמצמה מאוד בשנים האחרונות. מספר המומחים לכלכלה מוניטרית פחת. הרי יש פרצה בחוק – אין פירוט של הליכי מינוי הנגיד".

"לוועדת טירקל אין כלים לברר האשמות והאשמות שווא בצורה דיסקרטית וראויה", סבור רזין. "בעידן האינטרנט מועמדים למשרה יכולים לעביר כל מיני מסרים לוועדה, חלקם נכונים וחלקם לא. כשזה בא יחד עם האשמות זה מעמיד את כל המערכת במצב כאותי. זה לגמרי טבעי שבקצה הפירמידה המרחב מאוד מוגבל, זה לא דבר חדש שמועמדים לתפקיד אינם רואים בעין יפה מינוי של מועמד אחר. זה שמועמד אלטרנטיבי רוצה למנוע מינוי של מועמד אחר זה טבעי, גם דרך צד שלישי שמשליך בוץ על מועמד שנבחר".

"יש אתגרים ובעיות גדולות יותר בכלכלה הישראלית והם צריכות להיות השיקולים לבחירת נגיד", קובע רזין. "אין לי מושג למה ליידרמן פרש מדויטשה בנק. אני מכיר אותו 35 שנים והוא אחד האנשים הישרים שאני מכיר ובעל הכישורים המתאימים להיות נגיד. אם חבר ישאל אותי היום אם כדאי להציג מועמדות לתפקיד אני לא יודע מה הייתי מייעץ לו, אנשים מנצלים את המערכת הרעועה בנושא מינוי נגיד".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן