מדוע לא תוכל פולקסווגן למכור את הרכב החסכוני בעולם גם בארה"ב?

הרכב החדש של יצרנית המכוניות הגרמנית פולקסווגן, ה-XL1, הוא רכב מסוכן. לא עבור מי שנוהג בו, אלא עבור הנהגים מסביבו: במהלך נסיעת מבחן קצרה שערכנו לרכב בארה"ב, אנשים מכל כיוון ניסו להביט, לגעת או לצלם את המכונית המסקרנת. נהגים סובבו את ראשם בניגוד לכיוון הנסיעה בכדי להביט ברכב, נהגים נדחפו בפקק בכדי לעמוד בסמוך אליו, פתחו חלון והמטירו שאלות: מה זה הדבר הזה, כמה הוא עולה, ואיפה ניתן לרכוש אותו.

האמת, קשה להאשים אותם. הרכב אכן נראה כמו רכב עתידני אשר קפץ לביקור בכבישי ההווה. אך כל אותם סקרנים (ברחוב האמריקאי) לא יוכלו לרכוש את כלי הרכב החדש והמסקרן הזה, שכן הוא אינו עומד בתקנות שונות של מנהל התחבורה האמריקאי.
"הוא לא עוצב מתוך מחשבה על השוק האמריקאי כלל" אומר מארק גיליס, דובר פולקסווגן. "פרטים כמו הימצאות חלון אחורי ושאר תקנות מיושנות מונעים מאיתנו מלשווק אותו במדינה".

למען האמת, לפי הביצועים של המכונית, כלל לא בטוח שהקהל האמריקאי היה מתלהב לרכוש את המכונית החדשנית. לא מדובר במכונית מהירה (תקרת המהירות היא 160 קמ"ש) או במאיצה גדולה (מאפס ל-100 תוך 12 שניות). מנוע הטורבו דיזל והסייעים החשמליים מספקים בסך הכל 68 כוחות סוס לרכב – לא נתון מרשים במיוחד.

אך את כל אלו אי אפשר לגלות ממבט בלבד. הדלתות הנפתחות כלפי מעלה, חלקו האחורי של הרכב אשר נראה כאילו נלקח מסרט מדע בדיוני או המגן המיוחד מסביב לגלגלים – יוצרים חזית מרשימה למדי. הרכב נראה כמו חללית קטנה.

420 קילומטר ב-5 ליטר דיזל | צילום: רויטרס

אמנם המכונית לא תשבור שיאי מהירות כלשהם, אך היא בהחלט מרשימה בתחום החיסכון באנרגיה – שכן היא יכולה לעבור לא פחות מ-420 קילומטר באמצעות גלון אחד (כ-5 ליטר) של דיזל. בארה"ב, פירוש הדבר שניתן לנהוג מניו-יורק לוושינגטון הבירה באמצעות דיזל בעלות של 5 דולר בלבד. 

מדובר ביעד מרכזי עליו החליט ראש קבוצת פולקסווגן בעצמו, כאשר הנחה את צוות המהנדסים המיוחד לייצר מכונית אשר תעבור 100 מייל (כ-160 ק"מ) באמצעות ליטר אחד של גז. בכדי לעמוד במשימה, צוות המהנדסים ייצר מכונית קלה במיוחד, (משקלה כ-795 ק"ג) וצרה מאוד, בזכות עיצוב מיוחד אשר ממקם את מושב הנוסע מעט מאחורי מושב הנהג. וכמו שהזכיר גילי, ל-XL1 אין חלון אחורי או מראות צד. את אלו מחליפה מערכת מתוחכמת של מצלמות ומסך המקרין את המתרחש על לוח השעונים.

בינתיים, בפולקסוואגן הודיעו כי ייצרו 250 יחידות של המכונית המתקדמת, אותן ישווקו למדינות אירופה. לדברי גילי, קונים "עמידים יחסית" מאירופה הם קהל היעד אליו מכוונת החברה, "כאלו אשר יהיו מעוניינים ברכב יעיל וחסכוני במיוחד". אלו יוכלו לרכוש את ה-XL1 עבור 145,000 דולר כבר בהמשך השנה. האם הקהל האירופאי הבורגני אכן ירים את כפפת הנהיגה שלו? בפולקסווגן מקווים מאוד שכן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן