מתיחות בקרב מחזיקי האג"ח: "חתמו על העסקה מאחורי גבנו"

שוק ההון ידע את אחד מסופי השבוע היותר דרמטיים שלו בשנים האחרונות. גם מי שאינו מתעניין כלל בנעשה במגזר הפיננסי, לא יכול היה שלא לשמוע על החדשות המרעישות ועל האפשרות כי אחת מהפירמידות הגדולות במשק עשויה להגיע לקיצה.

בעוד בהנהלת אי.די.בי ידעו על המגעים המתנהלים בין הנציגויות, גם שם הופתעו מההסדר אליו הגיעו הצדדים, הסכם שמשמעותו היא למעשה השתלטות על 100% ממניות החברה ולקיחת מושכות הקונצרן מידיו של נוחי דנקנר. "העירו אותי בבוקר ואמרו לי ההסדר בהפתעה מחולטת", אמר אתמול דנקנר לפורבס.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מחזיקי האג"ח קיבלו גם הם את הפצצה בשישי בבוקר בהפתעה גמורה, והדעות חלוקות. בשיחות פנימיות הביעו רבים מהם התנגדות להסדר החוב שגובש, אשר יחייבם ל"תספורת", בתמורה לשליטה בחברה. על פי חלק מהם ההסדר גובש ללא ידיעתם, ו"מאחורי גבם". מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות, אשר הגיעו כבר להסדר חוב עם ראשי החברה, טענו כי ההסכם הוא "בניגוד גמור לאינטרסים שלנו". שם האשימו את יו"ר קרן יורק ג'רמי בלנק בכך שהוא מעוניין לגזור קופון מהיר בצורה קרה ואכזרית על חשבונם.


חגי בדש. "החבירה אל ג'רמי בלנק ואליו תמוהה" | צילום: יח"צ

"למעשה אין לי כל אמון בנציגי אי.די.בי פתוח, אשר דואגים אך ורק לגורל כספם", כתב אחד ממחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות. "ההסדר עם דנקנר ואלשטיין, גם אם יישומו מתעכב, עדיף עשרות מונים על הקנוניה שהתרחשה לה עם אור בוקר".

מחזיקי אג"ח מצד אי.די.בי אחזקות אומרים בשיחות עם פורבס כי החבירה אל ג'רמי בלנק וחגי בדש תמוהה בעיניהם, שכן הרצונות והאינטרסים של הצדדים שונים בתכלית.

מצד שני, מברכים מחזיקי אג"ח אחרים של אי.די.בי אחזקות על ההסדר: "היה צריך לעשות את זה מזמן", אומר אגם המחזיק באיגרות חוב בשווי עשרות אלפי שקלים. "ההסדר אליו הגיעו הנציגות יחד עם החברה נטה באופן מובהק לטובת דנקנר, ששמר על השליטה מבלי לשלם על כך מחיר כבד". מחזיקי אג"ח של אחזקות שתומכים בהסכם אומרים בשיחות סגורות כי הם מאמינים שהחבירה לנציגות של פתוח פותחת דלת למהלך חדש שיכול להטיב עם החוב אותו הם שואפים לקבל.

נציג הפרטיים: ההסדר נחתם על ידי נציגות חסרת לגיטימציה

חלק ממחזיקי האג"ח תקפו לא רק את הנציגויות, אלא גם את נציג התארגנות המחזיקים הפרטיים, אוהד אלוני. "קיבלנו את הביקורת בהבנה ובאהבה", כותב אלוני בחזרה אל המשקיעים. "אנו מבינים שרבים מכם מבולבלים וחוששים".

אלוני תוקף את נציגות אחזקות, הכוללת את קרן הפנסיה גלעד ואת בית ההשקעות אקסלנס, שהגיעה לידי ההסדר. למעשה טוען אלוני כי מדובר בנציגות שכבר לא מייצגת אף אחד, שכן היא כוללת רק גוף אחד (גלעד) שנבחר על ידי כלל המצביעים (אקסלנס צורפה על ידי הנאמנים בעוד הראל ופסגות שנבחרו כבר אינן חלק מהנציגות בגלל ניגודי אינטרסים).

"ההסדר נחתם על ידי נציגות חסרת לגיטימציה", כותב אלוני למשקיעים הפרטיים.  "אנחנו נקח את הסוגיה הזאת לבית המשפט". אלוני תוקף בעיקר את הסעיף בין נציגות אחזקות לנציגות פתוח בו הן מתחייבות לאקסלוסיביות אחת לשניה כך שאחת מהן לא תקיים הדברות עם החברה. "אנחנו לא נשען אחורה ונתן לקרב הענקים להתוחלל לפנינו, אנחנו נדאג לכספי הציבור".

מנציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי לא נמסרה תגובה עד למועד הפרסום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן