נוחי דנקנר: "אני עובר תקופה מאתגרת, לא פשוטה, אך אתמודד"

שנה לא פשוטה עברה על בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי נוחי דנקנר. חברת ההשקעות נקלעה למצוקת מזומנים ונאלצה למכור נכסים ולבקש ממחזיקי האג"ח דחייה של תשלומי הריבית, ובסוף חודש נובמבר נחקר דנקנר ברשות ני"ע בחשד לתרמית בניירות ערך סביב הנפקת המניות של הקבוצה בפברואר האחרון. 

"אין ספק שהשנה האחרונה הייתה הקשה ביותר בחיי. השנה המאתגרת ביותר", מודה דנקנר בראיון לעיתון החדש "סופהשבוע". "אני עובר תקופה מאוד לא פשוטה, אבל יודע שאצליח להתמודד איתה. חלק מההוויה של קבוצה כמו אי.די.בי הינה המחזוריות השונה של עולם העסקים, הפיננסים והכלכלה. אתגרים עסקיים וניהוליים הם חלק בלתי נפרד מכך, ואנחנו צועדים בדרך הזאת כבר כמעט עשור".

דנקנר | צילום: טלי קצורין

דנקנר היה בעל השליטה באכסנייתי העיתונאית הקודמת. הוא עשה הכל כדי להציל את העיתון, אבל לא הצליח. הכישלון במעריב היה רק חלק משורה של בעיות וכישלונות עסקיים שזעזעו בשנה האחרונה את הקונצרן שבראשו הוא עומד, כולל השקעות בינלאומיות כושלות. הקשיים בקבוצה באים בימים של קשיים בכלכלת אירופה, עצירת יכולת מחזור החובות בעקבות המצב בבורסות, המחאה החברתית ורגולציית היתר. גם אלילת המזל לא האירה לדנקנר פנים בשנה האחרונה, ומזל, כידוע, הוא מרכיב חיוני בהצלחתו של כל גנרל ושל כל איש עסקים.

את הקשיים בקונצרן ליוותה גם מתקפה תקשורתית חסרת תקדים, מכוערת בחלקה, נגד הטייקונים בכלל ונגד דנקנר בפרט. בחלקה אמנם הייתה המתקפה מוצדקת – אלא שהיא יצאה מכלל פרופורציה. המכה האחרונה נחתה לפני ימים אחדים, אז פורסמו החשדות של רשות ניירות ערך, לפיהן ביצע דנקנר עבירות תרמית בניירות ערך, עת גייס הון ל-אי.די.בי בחודש פברואר השנה.
 
אבל למרות כל הקשיים בקונצרן, דנקנר מסרב לאבד אופטימיות. על אף שמרבית המשקיעים המוסדיים לוחצים להסדר חוב, בניגוד לעמדתו המפורשת של דנקנר, הוא מתעקש לפרוע את ההתחייבויות כסדרן. "בחודשים האחרונים הצלחנו לשפר משמעותית את הביצועים של החברות התפעוליות, והזרמנו ל-אי.די.בי יותר מ-40 מיליון שקל לתשלום למחזיקי אגרות החוב. עשינו את זה כנגד כל התחזיות של הספקנים והציניקנים. זה מתבטא בעלייה המשמעותית בשווי השוק של חברות הקבוצה", אומר דנקנר.

לצד מימוש נכסים, בדרכו לשיפור מצבה של הקבוצה השלים דנקנר מהלך של החלפת הצמרת הניהולית של החברות המובילות ב-אי.די.בי. איזי כהן החליף את שי טלמון בניהול כלל ביטוח, עוד לפני כן מונה איציק אברכהן לניהול שופרסל וניר שטרן החליף את עמוס שפירא המיתולוגי בניהול סלקום. בדוחות הכספיים לרבעון השלישי נעשה ניקיון פיננסי מסיבי של השקעות כושלות בארה"ב (ולא רק הפיאסקו בלאס וגאס) וגם בתחום חיפושי הנפט.

האם בכוונתך להמשיך לממש נכסים, כמו כלל ביטוח, לשיפור הנזילות?
"אני מאמין שאנו מתקרבים למצב שבו ערך הנכסים יאפשר לנו גמישות רבה יותר לבצע עסקאות במחירים אטרקטיביים. במקביל אני ממשיך בפעילות לגיוס משקיעים. זהו עיקרון ברזל אצלי, ללא יוצא מן הכלל. כך היה גם בהנפקה בפברואר השנה".

הקונצרן של דנקנר מנהל מגעים לקבלת מימון משני גופי השקעה בינלאומיים תמורת הקצאת מניות ב-אי.די.בי פיתוח או באחת החברות המובילות בקבוצה. בשבוע שעבר שב דנקנר מביקור עסקים בארגנטינה, אצל איש העסקים אדוארדו אלשטיין. לביקור נלווה עו"ד דוד חודק, יועצה המשפטי של קבוצת אי.די.בי. האווירה הייתה מצוינת. אלשטיין נוטה לממש עד סוף החודש את האופציה לרכישת נתח נוסף מגנדן, ויזרים לחברה – השולטת באי.די.בי – 100 מיליון דולר. בשיחות בין הצדדים הועלתה האפשרות שהמשקיע הארגנטינאי יצרף משקיעים נוספים, ואף יגדיל את השקעתו מעבר למה שתכנן מלכתחילה.

120 מיליון שקל מהסכום שיגויס ינותב ל-אי.די.בי אחזקות, למימון התחייבויותיה למחזיקי אגרות החוב. 60 מיליון שקל נוספים יוזרמו בהמשך הדרך. שלשום נחתם הסכם עם נציגי בעלי אגרות החוב, לפיו דנקנר מקבל פסק זמן של ארבעה חודשים וחצי לשיפור נזילות הקבוצה. פסק הזמן ינוצל לביצוע מספר מהלכים עסקיים, שיסייעו לשיפור הנזילות. ייתכן כי לאחר מכן ייחתם מתווה חדש לפריסת חובות הקונצרן.

נוחי דנקנר ואדוארדו אלשטיין | צילום: יח"צ

את מהלכיו העסקיים מבצע דנקנר בתיאום עם הבנקים. השבוע הוא נפגש עם מנכ"ל בנק הפועלים, ציון קינן, ומסר לו דיווח על ההתפתחויות האחרונות. בתחילת השבוע נפגש עו"ד דוד חודק עם מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק עמינח, ועדכן גם אותה בהתפתחויות.

כיצד אתה רואה את ההתפתחויות בכלכלה המקומית ב-2013 ואיך הם ישפיעו על עסקי הקבוצה?

"חלק מההוויה של קבוצה כמו אי.די.בי הינה המחזוריות השונה של עולם העסקים, הפיננסים והכלכלה. אתגרים עסקיים וניהוליים הם חלק בלתי נפרד מכך, ואנחנו צועדים בדרך הזאת כבר כמעט עשור.

"היעד המרכזי שלנו בימים אלה הוא לצלוח את התקופה המאתגרת בה אנו נמצאים בחודשים האחרונים. ביצענו שורת מהלכים להגדלת הנזילות, להתייעלות ולשיפור הביצועים. הדבר בא לידי ביטוי כבר בדוחות הרבעון השלישי של השנה, בהם ראינו שיפור משמעותי בביצועים ובשווי השוק של כל החברות התפעוליות המרכזיות שלנו – כלל ביטוח, סלקום, שופרסל, מכתשים אגן ונכסים ובניין. תהליכים אלה נמשכים ואני מקווה שהמגמה תתעצם".

הקבוצה מחזיקה ב-2.6% ממניות הבנק השוויצרי קרדיט סוויס. זו השקעה משמעותית. מה ההערכה שלך לגביה?

"שווי אחזקתנו בקרדיט סוויס עלה בחודשים האחרונים בהתאם לעליית מחיר המניה. אני מזכיר שהצהרנו בעבר על רצוננו לפעול בשווקים הגלובליים, דבר אשר גורר חשיפה לאותם שווקים – לטוב ולרע. אני מעריך שהעליות האחרונות בשווקים נובעות מכך שיותר אנשים מאמינים שההתאוששות של המערכת הפיננסית באירופה ובארה"ב תגיע מהר מכפי שצפו בעבר. עם זאת, אני מעריך שההתאוששות באירופה תהיה הדרגתית ויהיה צורך להתאזר בסבלנות".

על חקירת רשות ניירות ערך המתנהלת נגדו מסרב דנקנר להרחיב את הדיבור. "התחייבתי כלפי הרשות שלא להתייחס לתוכן הבדיקה, ולכן איני יכול לומר מאומה לגביה", הוא אומר. "אני עובר תקופה מאוד לא פשוטה, אבל אני יודע שאצליח להתמודד איתה, מהסיבה הפשוטה שכל חיי תמיד שמרתי מכל משמר על החוק ועל כל הכללים ועל הערכים שעליהם גדלתי והתחנכתי – ובראשם היושר וההגינות. כל מה שאני יכול לומר בשלב זה הוא שהרשות מבצעת את תפקידה ובודקת את הדברים לעומקם – ואני משוכנע שיוכח באופן הברור ביותר שלא נפל שום פגם חוקי ושלא היה שום דופי בהתנהלותי".

גם בכינוס דירקטוריון אי.די.בי, ביום שישי לפני שבועיים בדיוק, הבהיר דנקנר שלא עבר על החוק. "שמרתי על כל הכללים כדי להבטיח את תקינות ההנפקה והסברתי זאת לחוקרים באריכות ובפירוט", אמר לחברי הדירקטוריון. "אני משוכנע שהחומר שהעברתי ושייאסף יוכיח באופן הברור והחד משמעי ביותר שלא נפל שום פגם חוקי בהתנהגותי".

שמואל האוזר, יו"ר רשות ני"ע | צילום: חן חממה

דנקנר דוחה את האפשרות שהוא יאלץ לפנות את כיסא יו"ר הדירקטוריון כתוצאה מהחקירה. "לספקולציות על אפשרות החלפתו לא היה ואין שום שחר", אומרים בסביבתו.
על השאלה מה יעלה בגורל חקירת רשות ני"ע המתנהלת נגדו קשה מאוד להמר. נזכיר רק שדו"ח פעילות הרשות לשנת 2011 מגלה שלא כל חקירה מבשילה בסופו של דבר לכדי כתב אישום – ולא כל כתב אישום מסתיים בהרשעה.

הראיון מופיע בעיתון החדש "סופהשבוע" – לרכישת מנוי צלצלו 2423*


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן