סיי צ'יז: כדאי שתתחילו לחייך, או שתצטערו על זה בעתיד

התבוננו בתמונותיכם במספרי המחזור של התיכון או החטיבה בה למדתם. מה הן מגלות לכם? מסתבר שהרבה יותר מאשר האם הייתם חנונים או מלכי הכיתה. פסיכולוגים טוענים שניתן לחזות כמה תהיו מאושרים, האם נישואיכם יאריכו ימים ואפילו כמה זמן תחיו רק מהבעת פניכם באותן תמונות.

המחקר האחרון העוסק בתחום מגיע מהפרופסור לפסיכולוגיה מתיו הרטנשטיין מאוניברסיטת דהפו באינדיאנה, שחקר תמונות מחזור ותמונות ילדות ומצא קשר בין סוג החיוך של אנשים והסבירות שיתגרשו בעתיד. המחקר פורסם לראשונה ב-2009, אך זכה לתשומת לב מחודשת לאחרונה עם פרסום ספרו של הרטנשטיין "המסגיר: הרמזים הקטנים שמגלים אמיתות גדולות על מי שאנחנו".

"לאלה שחייכו הכי פחות, יש סיכוי גבוה פי 5 להתגרש בשלב כלשהו בחייהם, לעומת אלה שחייכו הכי הרבה", מספר הרטנשטיין. איך ניתן בכלל לבצע תחזיות כל כך מרחיקת לכת? מסתבר שהכל תלוי בעוצמת החיוך שלכם, או עד כמה הוא רחב.

אך גירושים הם לא הדבר היחיד שניתן לחזות בצורה זו: ארנסט אייבל ומיכאל קרוגר מאוניברסיטת ווין סטייט, בחנו 230 תמונות של שחקני בייסבול שהתפרסמו בחוברת ב-1952 וחילקו אותן לשלוש קטגוריות: ללא חיוך, חיוך חלקי, וחיוך מפה לפה, על מנת להעריך את האינטנסיביות של חיוביות השחקן. לאחר מכן השוו את הנתונים לגיל הפטירה (בהוצאת פקטורים שונים שהיו יכולים להשפיע על בריאות השחקנים) וגילו לתדהמתם שאלה שחייכו חיוך מלא מתו בממוצע פי 2 פחות מידי שנה מאשר שתי הקבוצות האחרות.

איך קובעים מהו חיוך חלקי ומהו חיוך מלא?

מסתבר שכאשר אנחנו מחייכים אנו מפעילים שני סוגי שרירים בפנינו: את שרירי הלחיים המושכים את קצות הפה כלפי מעלה, ואת השרירים הטבעתיים מסביב לעיניים שמעניקים לנו את הבעת החיוך. בעוד שאת שריר הלחיים ניתן להפעיל באופן רצוני ולזייף חיוך גם כשאנחנו לא באמת רוצים לחייך, השרירים מסביב לעיניים יפעלו רק כאשר אנו באמת שמחים, וכך העיניים הם אלה שחושפות את האמת מאחורי החיוך ומאפשרות לחלק תמונות לחיוך חלקי ומזויף ולחיוך למלא מכל הלב. כיום התפתחה החלוקה למדד שלם הכולל כ-3,000 הבעות פנים הנוצרות משילוב של שימוש בשרירים שונים.


הכל נמצא בחיוך. תמונות ספר מחזור | צילום: מתוך ויקיפדיה

המחקר הידוע ביותר המתיימר לקשור בין החיוך בתמונות הילדות ובין עתידנו, נערך באוניברסיטת ברקלי ב-2001. החוקרים ניתחו ספר מחזור עם תמונות נשים, לפי מדד הבעות הפנים, והשוו אותו עם נתונים שנאספו עליהן במהלך 30 שנה. הם מצאו שהנשים שהראו בתמונות שצולמו בגיל 21 שמחה גדולה יותר, נהנו מבריאות רבה יותר, נישואים מאושרים יותר והביעו שביעות רצון רבה יותר באופן כללי לגבי חייהן. "החיוך שלנו והבעות הפנים הם סימנים אמינים למדי", מסבירה אחת החוקרות. "חיוך חם אומר שסביר מאוד שהאדם מחויב ומתעניין באחרים, ובאופן כללי מרגיש טוב ביחס לחיים".

אז זה הזמן להוציא את ספר המחזור מהארון ולבדוק עד כמה היה רחב החיוך שלכם בתמונות, והאם גם אתם יכולים לאשר את הקשר שמציעים המחקרים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן