Forbes Israel Logo

בריאות כהשקעה: מה צפוי לקרות בסקטור הבריאות בשנה הקרובה?

כבר כמעט עשור שמשקיעים נוהרים לעבר סקטור הבריאות בשל ביצועיו המרשימים ובשל הביקוש המתמשך למוצריו. עם זאת, התבטאויות המועמדים לנשיאות ארה"ב במערכת הבחירות האחרונה לגבי מחירי התרופות הכבידה על הסנטימנט כלפי חברות הבריאות. בשילוב עם רמת תמחור, שהיתה עד אז יחסית גבוהה, סקטור הבריאות סבל מביצועי חסר ב-2016 בהשוואה למדד העולמי. מה צפוי לנו קדימה? והאם הסקטור אטרקטיבי במבט לשנה הקרובה?

הכתבה מופיעה בגיליון אפריל של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645 או לחצו

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

עבר – הווה

סקטור הבריאות נחשב לסקטור דפנסיבי, דהיינו סקטור שנוטה להציג ביצועי יתר ביחס לשוק בתקופות של אי ודאות, האטה או מיתון כלכלי. בשל חשיבותם, מוצרי הבריאות מתאפיינים בביקוש קשיח, שמתבטא בדרישה גבוהה גם בתקופות פחות נוחות כלכלית לצרכן. בשונה מביגוד או רכבים, שבהם מחיר גבוה יכול להוביל לדחיית רכישה, על הבריאות שלנו אנחנו לא מתפשרים ולרוב גם לא חוסכים. ביקור אצל רופא יוביל למעבר, עוד באותו היום, לבית המרקחת הסמוך לרכישת התרופה המתאימה, בלי מחשבה מעמיקה על המחיר וללא יכולת להחליט לוותר על הרכישה. ולראיה, ההוצאה הלאומית על בריאות כאחוז מהתמ"ג נמצאת במגמת עלייה כבר שנים רבות ותמכה בביצועים העודפים של הסקטור בעשור האחרון.

בעוד שסקטור הבריאות העולמי הניב בעשור האחרון תשואה של כ-131%, המדד העולמי הכולל הניב באותה תקופת זמן תשואה של כ-61% "בלבד". כאמור, השנה החולפת היתה יוצאת דופן, כאשר המועמדים לנשיאות, ובמיוחד הילרי קלינטון, שמו את הזרקור על חברות הפארמה והרווחיות הגדולה שלהן ממחירי התרופות. פירמות אלו נאלצו להתמודד עם לחץ ציבורי הולך וגובר, שבא לידי ביטוי גם בלחצים גדולים יותר מצד הרגולטור, וגם מסנטימנט שלילי של המשקיעים, אשר ציפו מהממשל החדש בארה"ב להגביר עוד יותר את הלחץ הרגולטורי.

כל אלו הכבידו במיוחד על מניות הסקטור. חלקן הגדול של חברות הבריאות האמריקאיות במדד הבריאות העולמי (68% מהמדד) נתן את הטון ומשך את המדד כלפי מטה. לראיה, בשלושת החודשים שקדמו לבחירות ירד המדד ב-10.8%, כאשר מדד MSCI העולמי ירד בתקופה זו ב-0.8% בלבד. המעניין הוא, שגם בתקופה מאתגרת זו המשיכו החברות בענף לדווח על עלייה משמעותית ברווחים, שהיתה גבוהה באופן יחסי לשאר ענפי הכלכלה. כך שבסיכום שנת 2016 ירד סקטור הבריאות בסך הכל ב-6.3%, בעוד שמדדMSCI העולמי עלה ב-8.2%.

עתיד

להתפתחות הטכנולוגית הגוברת בשנים האחרונות תפקיד חשוב בפיתוח ענף הבריאות העולמי ובמתן מענה למחלות כרוניות. היצע התרופות החדשות והטיפולים החדשניים צפוי לגדול במהלך השנים הקרובות וייתן מענה טיפולי ותרופתי רחב יותר, שלא היה קיים בעבר בתחום הרפואה. כבר היום, למשל, קיימות תגליות פורצות דרך בנוגע למחלת האבולה ואפילו בנוגע למחלת האיידס. בתחום הגנום לדוגמה, מתבצעים כבר שנים ארוכות ניסויים רחבים במטרה לייצר תרופות מבוססות גנטיקה, שיוכלו לשנות חלק מה-DNA שלנו. חלק מחברות התרופות בתחום זה כבר הביאו מזמן תרופות לאישור ה-FDA, וסביר שחלקן אף ייכנס לשוק בשנים הקרובות. כניסה של תרופות מסוג זה משמעותה יכולת עתידית למניעת מחלות כרוניות, ואף סרטן, הנובעים מגנטיקה.

ההוצאה הלאומית על בריאות כאחוז מהתמ"ג נמצאת במגמת עלייה כבר שנים רבות | צילום: Fotolia

השקה של תרופות וטיפולים חדשניים נוספים, לצד מודעות גוברת של מטופלים, יובילו לתוחלת חיים ארוכה יותר בקרב האוכלוסייה העולמית ולגידול במספר הקשישים – צרכני הבריאות העיקריים. למעשה, התהליך הזה כבר קורה. פלח האוכלוסייה מעל גיל 60, שהיווה באמצע שנות ה-80 7% מהאוכלוסייה העולמית, מהווה כיום 12.7% ממנה, ועד 2050 צפוי להוות 21.6% מכלל האוכלוסייה בעולם. פלח האוכלוסייה העיקרי שצפוי לגדול הוא קבוצת הגילאים שמעל 65, אשר על פי נתוני הבנק העולמי, צפוי לגדול בין 2015 ל-2030 ב-34% באזורים המפותחים ובכ-80% במדינות המתפתחות.

שאר האוכלוסייה במדינות המפותחות צפויה להצטמק באותו פרק זמן ב-4.1% ולגדול ב-14% בקרב המדינות המתפתחות. הזדקנות האוכלוסייה במדינות המפותחות צפויה להגדיל באופן משמעותי את הביקוש לטיפולים רפואיים מאריכי חיים ומשמרי איכות חיים, כך שהביקוש לטכנולוגיות רפואיות מתקדמות יגדל

העולם המתפתח צפוי להמשיך ולהתבסס מבחינה כלכלית. בהתאם, הביקוש לשירותי בריאות כלליים ימשיך לגדול בהתמדה, שכן היום לאוכלוסיות רבות במדינות המתפתחות אין בכלל גישה לשירותי רפואה בסיסיים. הגידול הצפוי באוכלוסייה בכלל, ובקשישים בפרט, בקרב המדינות המתפתחות צפוי לתמוך לאורך זמן במיוחד בביקוש לשירותי בריאות בסיסיים – בעיקר תרופות בסיסיות.

לסיכום, הזדקנות האוכלוסייה והעלייה בתוחלת החיים, לצד ההתקדמות הטכנולוגית, צפויים לתמוך ברווחיות חברות הבריאות הן מצד הביקוש (יותר קשישים ויותר ביקוש לאיכות חיים) והן מצד ההיצע (התקדמות טכנולוגית, טיפולים ותרופות חדשים). כאשר אנו לוקחים בחשבון את הגורמים הבסיסיים אשר תומכים בסקטור הבריאות, לצד התמחור האטרקטיבי שלו, לאחר הירידות של השנה האחרונה (למעשה, סקטור הבריאות נחשב היום לזול ביותר בחמש השנים האחרונות), נראה כי הוא אחד המעניינים להשקעה ב-2017.

 

הדס רובינסון היא כלכלנית שוק ההון בפסגות בית השקעות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא, ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע. ט.ל.ח.

הכתבה מופיעה בגיליון אפריל של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645 או לחצו

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן