Forbes Israel Logo

דנקנר מציע: הזרמת 841 מיליון שקל לאי.די.בי פתוח

נוחי דנקנר לא מוותר. על פי מתווה חדש להסדר חוב שהגיש היום בעל השליטה למחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח, חברת אי.די.בי אחזקות, החברה האם תזרים לפתוח 841 מיליון שקל, כאשר 175 מיליון שקל יוזרמו באופן מיידי. באי.די.בי מסבירים כי הסכום יגיע מיתרת המזומנים הקיימת של החברה. 

בנוסף,במועד ביצוע ההסדר אידיבי אחזקות תעביר לבעלי החוב מניות של אידיבי פתוח, שיהוו במועד העברתן 54.12% מהונה המונפק של אידיבי פתוח.

על פי ההצעה, מניות אידיבי פתוח המועברות תהיינה נקיות וחופשיות מכל חוב, משכון, שעבוד, עיקול או עיכבון. אידיבי אחזקות ואידיבי פתוח יפעלו לרישומן למסחר של מניות אידיבי פתוח בבורסה עד למועד ביצוע ההסדר או בסמוך לאחריו.

באי.די.בי לא מפרטים מהיכן יגיע הכסף ורק אומרים: "אידיבי אחזקות תפעל לכך שבמועד ביצוע ההסדר יוזרם לה סך מצטבר של לפחות 500 מיליון שקל. בנוסף, אידיבי אחזקות תפעל לכך שלאחר מועד ביצוע ההסדר יוזרמו לה הסכומים הבאים: עד ליום 31.12.2013 יוזרם לחברה סכום מצטבר שלא יפחת ממאתיים מיליון שקל. עד ליום 31.3.2014 יוזרם לאידיבי אחזקות סכום מצטבר נוסף שלא יפחת ממאה מיליון שקל".

עוד אומרים בחברה: "אידיבי אחזקות תפעל בכדי שבמהלך התקופה שעד למועד ביצוע ההסדר, ובהתחשב בלוח הזמנים לקידום המהלכים המקדימים למימושה של תכנית זו, יועמדו לטובת החברה, במסגרת הסדר נאמנות (Escrow) בו היא תתקשר, סכומים מתוך ההזרמה הבסיסית. מנגנון הבטחת ההזרמה השנייה וההזרמה השלישית: להבטחת ביצוע ההזרמות העתידיות אידיבי אחזקות תפקיד במועד ביצוע ההסדר בידי נאמן (להלן: "הנאמן למניות פתוח") 10,650,879 מניות אידיבי פתוח שבבעלותה (שיהוו 18.495% ממניות אידיבי פתוח".

בתגובה להצעתו של דנקנר אמר אוהד אלוני מהארגון להגנה על חסכונות הציבור כי "יש רק שני אנשים שיכולים להדפיס כסף ולייצרו יש מאין, האחד זה נגיד בנק בישראל והשני אלו יצרני משחק המונופול. מאחר ומהראשון יש רק אחד והוא לא נוחי דנקנר, אפשר להבין מדוע הציבור איבד אמון בהצעות להסדר המסתכמות בהנדסה פיננסית או בניסיונות לבצע איגוח מחודש של נכסים שהם בעצם שייכים לציבור בעלי החוב. על כן, אין מנוס מחלוקת נכסי החברה בין בעלי החוב".

"נוחי דנקנר צריך היה לוותר על השליטה בחברה, אם הוא לא יכול להזרים כסף, שיפנה את המקום למי שיכול" – כך אמר הבוקר בראיון לגל"צ דן אבנון, מנכ"ל שותף בהרמטיק נאמנות, המייצג את מחזיקי האג"ח של חברת אי.די.בי פתוח.

"סברנו ביום חמישי שהנה, אנחנו מקבלים חוב של 700 מיליון שקל, ושהחברה תחזור להיות תקינה", סיפר אבנון, "אולם התברר לנו שהסיבות שאדוארדו אלשטיין עזב – קשורות לריב בין בעלי השליטה. אני רואה זאת כהתנהלות חמורה מאוד. החברה חייבת הזרמת מזומנים, אחרת לא תוכל לשלם את החוב, וזה נמצא באחריותם של בעלי השליטה בה".

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

"נציג שני מתווים להסדר חוב", סיפר אבנון, "העדיפות הראשונה היא למתווה המשותף של מחזיקי אי.די.בי פתוח ואי.די.בי אחזקות. בנוסף, נציג גם מתווה שהוא שלנו בלבד, אבל זוהי החלופה השניה המועדפת עלינו. אם ייכנס משקיע נוסף שיזרים כסף משמעותי נברך על כך. מעולם לא נפגשנו עם אלשטיין, אבל בירכנו על כך שהיה מוכן להכנס ולהשקיע. אנחנו רוצים פתרון לבעיה, לא להשתלט על החברה".

אייל רוזובסקי, עו"ד המייצג את מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח, אמר כי "עד עכשיו הערוץ של אלשטיין נראה כערוץ העיקרי שבו עובד נוחי דנקנר. אם יש לו ערוץ חלופי, אין לנו מושג על זה".

"נפרדנו מדנקנר ואלשטיין בתום סבב שיחות ממושך מאוד ביום חמישי. הם ביקשו הפסקה של כמה שעות, ובערב דנקנר חזר בלי אלשטיין והודיע לנו שאלשטיין כבר לא מעוניין בהשקעה", אמר לגל"צ יואב ערמוני, מנהל קרן הפנסיה גלעד וחבר בנציגות האג"ח של אי.די.בי אחזקות. "אני לא יודע אם יש שם אחר, והאמת, זה לא מה שמעניין אותי עכשיו. מה שמעניין הוא איך מתקדמים הלאה באמצעות אחד משני מתווים שעורכי הדין שלנו יגישו לבית המשפט".

דנקנר (מימין) עם אלשטיין | צילום: פול תמונות, טל שחר, ידיעות אחרונות

הבוקר פרסמה החברה הודעה לבורסה בה היא מודיעה כי אלשטיין התפטר באופן רשמי – 5 ימים לאחר שמונה. ביום חמישי בלילה נסוג אלשטיין מהכוונה לרכישת אי.די.בי. איש העסקים מארגנטינה העמיד את נוחי דנקנר במצב בעייתי שכן כל ההצעות האחרונות של דנקנר למשקיעים התבססו על הזרמות הון שאלשטיין היה אמור להביא. עם זאת, באי.די.בי ציינו כי יצליחו לעמוד בדד ליין של בית המשפט שפג הבוקר ולהעמיד מתווה ראוי להסדר חוב. 

בעקבות הנסיגה של אלשטיין, קראו אתמול נציגויות האג"ח של אי.די.בי להסברים לגבי ההתנהלות שהובילה לנסיגתו של אדוארדו אלשטיין. במכתב חריף ששלחו הנציגויות לחברה נאמר: "מזה זמן, מתקשים הנציגות והנאמנים להשלים עם דפוס הפעולה שעל פיו מתנהלת אי.די.בי פתוח, ולפיו פועלת החברה להגן בראש ובראשונה על האינטרס הצרים של בעל השליטה בחברה והעדפתם על פני טובת החברה ונושיה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.