Forbes Israel Logo

ההימור הנכון: כך הפך מארק שיינברג, בנו של מהגר ישראלי למיליארדר

אחת מהעסקאות הכי מסוכנות, שנויות במחלקות ומסקרנות בהיסטוריית תעשיית ההימורים, עומדת להיסגר. PokerStars, חברת משחקי הפוקר אונליין הגדולה בעולם, הסכימה למכור עצמה תמורת 4.9 מיליארד דולר ל- Amaya Gaming, חברה ציבורית קטנה לסיפוק ציוד עבור מהמרים.

העסקה היא הסוף של סיפור יוצא מן הכלל שהחל כאשר ישי שיינברג, ישראלי קנדי לשעבר מתכנת מחשבים מ-IBM, ייסד בטורנטו את חברת PYR Software ובעקבותיה החל בנו מארק לבנות את PokerStars המבוססת על הטכנולוגיה של PYR. באמצעות הרצון והאומץ של השניים, פוקרסטארס כבשה את שוק עולם הימורי האונליין בדיוק כשהחלו שנות ה"פוקר בום" בהן משחק הפוקר הפך לפופולארי ביותר ברחבי העולם. כיום משמש מארק כמנכ"ל Rational Group, המנהלת את המותג PokerStars ומחזיק ב-75% ממנה.

בדומה לחברות גדולות אחרות בשוק האונליין פוקר, PokerStars, התרחבה במהירות בשנות ה"פוקר בום" באמריקה, שהמריאו כאשר חשבון משתמש לא ידוע אשר השתמש בשם: "כריס יוצר הכסף" הפך למיליונר וסנסציה עולמית בין לילה כתוצאה מזכייה באליפות העולם בפוקר ב-2003. המיליונר החדש דאז זכה במקום באליפות הפוקר העולמית על ידי זכייה בטורניר האונליין של PokerStars.

כעת הבעיה היחידה היא שמשרד המשפטים האמריקאי נקט עמדה כי משחקי האונליין פוקר מפרים את החוק האמריקאי. למרות הצהרת משרד המשפטים, חברת PokerStars המשיכה לפעול בשטח ארה"ב, והדגישה חוות דעת משפטיות של עורכי דין אמריקאיים מרכזיים שטענו שהחברה אינה מפרה שום חוק. במהרה השתלטה PokerStars , יחד עם חברת Full Tilt poker, על השוק האמריקאי, שהוא שוק ההימורים האינטרנטי הגדול בעולם.

אך ב-2011 תובעים פאדרליים במנהטן החלו בצעדים מאסיביים נגד תעשיית האונליין פוקר בארה"ב, הם שמו כמטרה את שיינברג, תבעו את PokerStars וסיימו את פעילותה של החברה בארה"ב בטענה שהפעילה עסק לא חוקי של הימורים. צעדים אלו חשפו את חלושתה הפיננסית של חברת Full Tilt poker שקרסה תחת העומס של מה שכונה בידי היועץ המשפטי לממשלת ארה"ב "הונאת פונזי". ב-2012, הגיעה PokerStars להסכם עם התובעים הפאדרליים בשווי 730 מיליון, שהקיף גם את נכסי חברת Full Tilt poker ולפיו הוסכם כי לא התבצעה עבירה ולא נעשה מעשה לא חוקי ע"י החברה. החברה לא הודתה בהפרת החוק וישי שיינברג שנגדו הוגש כתב אישום בנושא, הכחיש את הטענות ולא הגיע לעולם לארה"ב לעמוד בפני בית משפט.

בנוסף, מארק שיינברג הגיע להסכם ב-2013 עם הרשויות האמריקאיות לביטול תביעה אזרחית כנגדו, ללא הודאה על ביצוע עבירה וכיום לא עומדות כנגדו תביעות משפטיות.

צילום: shutterstock

במצב הנוכחי, בו השוק האמריקאי הוא אינו פקטור ושהמתחרים העיקריים שלה נעלמו, שולטת PokerStars בשוק האונליין פוקר ברחבי העולם. החברה דיווחה על הכנסות של מעל מיליארד דולר בשנה האחרונה ורווח בשווי 420 מיליון דולר לפני ריבית, מס והפחתות. אך המאמצים של החברה לשוב ולהיכנס לשוק האמריקאי הכה חיוני, התגלו כאגוז קשה לפיצוח. חטיבת אכיפת משחקי ההימורים של ניו ג'רזי השעתה את סקירת בקשת PokerStars לרישיון הימורים מקוון, למשך שנתיים בטענת שיוך החברה לישי שיינברג, אשר בפניו עומד כתב אישום בנושא (על אף שהוא עצמו כאמרו, מכחיש את טענות התביעה). באותו הזמן בקליפורניה, מספר בעלי אינטרסים בנושא מעוניינים לסגור את הדלת בפני חברות כמו PokerStars, מה שגרם לחברה לאבד את המומנטום בשוק החשוב ביותר של משחקי ההימורים באינטרנט. כך שההחלטה של שיינברג למכור, מתחילה להיראות הגיונית.

מארק שיינברג לא יישאר בשום תפקיד בחברה לאחר שהעסקה תסגר. בהצהרת ההודעה על העסקה חברת Amaya אמרה כי היא מאמינה ש"העזקה תזרז את כניסתה של PokerStars לשווקים מוסדרים, בהם לחברתנו יש כבר טבעית רגל, ובייחוד בארצות הברית".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן