Forbes Israel Logo

הכדור הוא עגול: איך שינתה ליגת הכדורגל את החיים באפגניסטן?

אין ספורט שיכול לאחד סביבו אנשים כמו הכדורגל. משכונות העוני בברזיל לאצטדיונים באירופה, הכדורגל מגשר על מחלוקות פוליטיות, כלכליות ותרבותיות. עבור האהודים הנלהבים ביותר הכדורגל מגדיר את חייהם, זהותם והסיבה למי שהם.

באפגניסטן תחת שלטון הטאליבן כל סוגי הספורט נאסרו. המקומות שבהם האפגנים חיפשו תקווה הפכו לסמל של דיכוי ופחד. האצטדיון של קאבול, בו נהגו תעירים אפגנים לשחק כדורגל שימש עבור הטאליבן למקום בו מבצעים הוצאות להורג פומביות. היום הרבה השתנה באפגניסטן. כבישים, גשרים וסכרים צצו ברחבי הארץ והאפגנים היו עדים לחילוף משטרי שקט ראשון בהיסטוריה של מדינתם. שש שנים נוספו לתוחלת החיים האפגנית הממוצעת בפחות יותר מעשור.

התקשורת האפגנית חוותה גם היא צמיחה יוצאת דופן. בשנת 2001 למדינה הייתה תחנה אחת בטלוויזיה ותחנה אחת ברדיו וכמעט כל צורות הבידור הוצאו מחוץ לחוק. נכון להיום כ-100 ערוצי טלוויזיה ופי 2 תחנות רדיו משודרים ביותר מ-70% מהבתים במדינה. ממופעי כישרונות הכוללים זמרות ועד לעימותים פוליטיים חיים בטלוויזיה – פלטפורמות התקשורת הללו שינו את פני אפגניסטן.

נבחרת כדורגל של נשים באפגניסטן | צילום: thinkstock

קבוצת מובי פתחה את הערוץ הראשון שלה באפגניסטן ב-2003 ומאז השתלטה על השוק עם 3 ערוצי טלוויזיה ו-2 תחנות רדיו ונתח קהל העולה על 70% מאזרחי המדינה.
שנתיים לאחר נפילת הטאליבן קבוצת מובי הביאה לראשונה את הקול הנשי לשידור, ושנתיים לאחר מכן הם השיקו את תוכנית הריאליטי הראשונה באפגניסטן – "הכוכב האפגני" בה נבחר הזמר או הזמרת הטובים במדינה. קבוצת מובי אתגרה את הנורמות החברתיות בשנית ושידרה הופעות נשים בטלוויזיה הלאומית. אלו היו רגעי קו פרשת המים המרכזיים למדינה במסלול שלה אל עבר היציאה מהתקופה האפלה – ההסתערות של קבוצת מובי אל שוק הכדורגל הייתה חלק מהמהפכה התרבותית.

נישואים לא סבירים

כדורגל הוא הספורט הפופולרי ביותר באפגניסטן. אבל עבור קבוצת מובי הרעיון להקים פריים ליג אפגנית הייתה יותר אפשרות להציג פלטפורמה חדשה לשינוי מאשר עסק. זו הייתה הזדמנות להראות לעם האפגני והעולם שהם יכולים להיות מוגדרים על ידי דברים אחרים מלבד התקשורת המערבית.

למרות מאמציה של התאחדות הכדורגל האפגנית לפתח את ענף הספורט, הוא סבל ממחסור במימון ותשומת לב. קבוצת מובי פנתה להתאחדות עם הרעיון ליצור ליגה ועם ההבטחה לכיסוי מתמשך וחשיפה שתאפשר לליגה לשרוד – התגובה הייתה תמיכה בפה אחד. יחד הם הרכיבו את החזון והעקרונות לאופן שבו הליגה תתפתח – שכללו הקפדה על חוקי פיפ"א. בנוסף הם הגדירו מספר אידיאלים חברתיים שהליגה עצמה והמשתתפים בה יהיו מחויבים לעמוד בהם. ביניהם נכללו מריטוקרטיה, הגינות ורצון לשיפור חברתי. וכך הליגה נוסדה ב-2012.

במים העמוקים

זה דבר אחד לארגן משחק כדורגל אחד, ודבר אחר לגמרי להציג ליגה חדשה לגמרי למדינה הפגועה מאלימות הנמצאת בתהליך של בנייה מחדש. יזמים יכולים להיות נאיביים ועקשנים ובאותו הזמן, יזמי קבוצת מובי ידעו מספיק בכדי להמשיך לנוע קדימה אך לא הבינו את גודל האתגר. חלק מהאתגרים הללו כללו יצירת שמונה נבחרות לאומיות, גיוס שחקנים, מאמינים ואנשי צוות – שלא לדבר על הבאת אוהדים לאצטדיון שמראהו גרם סבל לרבים מהעם האפגני.

נבחרת הכדורגל האפגנית אחרי זכייה | צילום: ויקיפדיה

הם פנו לאתגר חיפוש השחקנים כאתגר תוכנית ריאליטי – צוות ההפקה נסע ברחבי המדינה והגיע גם לאזורים המסוכנים ביותר במדינה. היו חששות לגבי איך הם יתקבלו ע"י קבוצות שונות ומנהיגי שבטים. אך כעדות לכוחו של הספורט – אפילו באזורים בהם המנהיגים היו מהטליבאן ניתנה גישה לצוות ההפקה כאות להבעת תמיכה ביוזמתם. בעבר לאפגנים כמעט ולא היה קול קולקטיבי. בבניית הקבוצות הקהל התבקש להצביע בעברו השחקנים האהובים עליהם באמצעות הודעת טקסט – פלטפורמת מובייל בהישג יד ואנונימית. נשים וגברים, צעירים ומבוגרים לכולם היה יד בהיווצרות הליגה.

עדים להיסטוריה בהתממשותה

כלל דאגה לגבי התמיכה של הקהל האפגני בליגה התחלף במהרה בחשש לאיבוד השליטה על מספר האוהדים הצומח. במשחק הפתיחה בקאבול לאצטדיון שיכול להכיל עד 5,000 אוהדים הגיעו עשרת אלפים. ההשקה של הליגה האפגנית נהנתה מהסיקור התקשורתי הנרחב ביותר שתחרות ספורט באפגניסטן זכתה לו אי פעם.

הליגה האפגנית נכנסת כעת לשנתה הרביעית, עם צפיית שיא של כ-13.5 מיליון אנשים, לפחות מחצית מאוכלוסיית המדינה. הלידה יצרה יותר מ-3,000 מקומות עבודה והובילה לשינוי שלא נראה כמותו שהתבטא בשידור החי של ליגת הנשים לכדורגל. ב-2013 הנבחרת האפגנית הלאומית זכתה באליפות הכדורגל של דרום אסיה כשגברה על נבחרת הודו ועוררה חגיגה של שבוע בכל רחבי המדינה. נבחרת אפגניסטן קפצה 46 מקומות בדירוג פיפ"א – הישג חסר תקדים.

בשנה שעברה הליגה השיקה סדרת מרפאות כדורגל לנוער, לשם מגיעים יותר מ-3,000 בנים ובנות. מאמני ושחקני הליגה לא עוסקים רק באימוני כושר וכדורגל, הם מבלים זמן רב בחונכות של נערים ונערות ומלמדים אותם על החשיבות של בית הספר, הימנעות מסמים והתייחסות בכבוד לכל בני האדם ללא הבדל אתני. ארגוני סיוע ופיתוח מניפו את ההצלחה של הליגה לקידום הדמוקרטיה, השלום ושיוון האישה ובריאותה.

ליגת הכדורגל האפגנית הצליחה איפה שכל כך הרבה אחרים כשלו – היא מאחדת האת הארץ סביב תשוקה אחת משותפת. ב-2014 השיקה הליגה את קמפיין "קול אחד, אפגניסטן אחת" – אוהדים שרו את הסיסמא במשחקים והפיצו אותה ברשת החברתית. מעונה לעונה ליגת הכדורגל גורמת לשינוי חיובי בנורמות החברתיות, מאתגרת רעיונות מושרשים ומציגה חדשים – ובו בזמן מבדרת אומה שלמה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן