Forbes Israel Logo

הכנסת דנה בפיקוח על מחירי המזון: "דו"ח המבקר – כתב אישום נגד ראש הממשלה"

"נחוקק חוק לגבי סל קיום בכבוד", הבטיח היום יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) בתום דיון שנערך בנושא חוות הדעת של מבקר המדינה בנושא הפיקוח על מחירי המזון ומוצרי החלב. "ניתן גם למעוטי יכולת תזונה נכונה. נשלב את נציג הציבור בועדת המחירים, נחוקק את זה בחוק. דו"ח המבקר הוא כתב אישור חמור נגד ראש הממשלה ומשרדי הממשלה בנושא, הם היו צריכים לטפל בדברים האלה", אמר כהן.

"ישנה ריכוזיות מושחתת שהופכת את אזרחי ישראל לשבויים, כמו בבנק גם במרכולים", פתח כהן את הישיבה. נכון שגם עודף רגולציה עלול להשחית, אבל מצד שני יש כמה משפחות ששולטות במשק ואז אם נופל משהו – הכל יכול ליפול. חייבים לטפל בנושא הזה. נעמוד על המשמר ונטפל בריכוזיות במשק, ונעמוד על כך שגם עסק קטן יקבל אשראי כמו הטייקונים. הייתי רוצה לראות בדיון כזה גם את שר האוצר".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בישיבה השתתפו נציג משרד מבקר המדינה, המשנה למנכ"ל המשרד צבי ורטיקובסקי, נציגי ועדת המחירים של שר האוצר, אלון אטקין ומעין נשר, נציגי משרד הכלכלה, דוד שטיינמץ ורימונה חן, נציג משרד החקלאות אורי צוק בר, נציג המועצה הישראלית לצרכנות, אהוד פלג, וחברי הכנסת מיקי רוזנטל, שמעון אוחיון, יצחק וקנין ודב חנין. סגן שר האוצר, מיקי לוי (יש עתיד) אשר הוזמן לדיון לא הגיע אליו.

כהן הורה לנציג האוצר להכניס את תוכן הדיון לדיוני תקציב המדינה לשנת 2013, והזהיר כי אם לא יעשה כן יזמן את שר האוצר עצמו לדיון. חבר הכנסת מיקי רוזנטל (עבודה) טען כי נציגי האוצר "מורחים" את המטלות שהוטלו עליהם בתום הדיון הקודם בוועדה. "לא נאפשר את הדברים האלה יותר", הבטיח. "יש לפתוח בחקירה של נציבות שירות המדינה נגד מי שלא ביצע את תפקידו במסגרת הוועדה".

מנכ"ל המועצה לצרכנות, אהוד פלג, תקף גם הוא את נציגי האוצר: "שום דבר לא משתנה על המדף, רק כשהעם יוצא לרחובות זה מוריד את המחירים", טען פלג. "לא משתפים אותנו בדיונים. חוות הדעת אומרת שבוועדת המחירים בכלל לא בדקו את הדוחות הכספיים של אחת החברות. זה מקומם לשמוע. חוות הדעת של המבקר היא כתב אישום חמור, והנפגע הוא הצרכן. זה שהקוטג' יצא מפיקוח גרם לצרכן לנזק של 760 מיליון שקל. במבחן המדף הצרכן ממשיך לשלם".

"אם ניקח את כל המוצרים שיצאו מפיקוח מגיעים למיליארד שקל שהציבור שילם", הוסיף פלג. זה חטא בל יכופר. מי יחזיר לנו את הכסף הזה? נציג הצרכנים אפילו לא היה בוועדה. ההתעלמות מאיתנו היא החטא. הציבור לא צריך לצאת לרחובות כדי להוריד מחירים כמו בכיכר תחריר, בשביל זה יש מוסדות מדינה. זו אזלת יד משוועת. הציבור משלם על עבודתה הלקויה של ועדת המחירים. אנו דורשים צעדים מיידיים: להכיל את נציג ארגון הצרכנים בועדת המחירים; להחזיר מיידית לפיקוח את המוצרים שוועדת טרכטנברג הזכירה, ולקבוע בחוק את השיקולים לגבי הפיקוח".    

"אני לא יכול להפחית את המחירים כשאין לי תשתית מתאימה", התגוננו נציגי האוצר ומשרד החקלאות, אלון אטקין ואורי צוק-בר. "המחירים יירדו כשהתשומות יירדו. ב-2009 ירדו מחירי החלב, ואח"כ לא השתנו במשך שנתיים. עוד לפני המחאה המחירים שוב עלו. אנחנו בודקים בכל שנה את העלייה, ואם התשומות עולות או יורדות ביותר מ-3% מבצעים עידכון". 

ח"כ דב חנין (חד"ש) טען כי "אם ימשיכו בדרך זו לא נגיע לנקודות האמיתיות. משהו מאוד יסודי לא עבד כאן. יש בעיה יסודית בעבדותה של ועדת המחירים. יש כאן אידיאולוגיה מוטעית שהשוק יפתור את בעיותיו. פנו לשמוע את היצרנים אבל לא את הצרכנים. אין מנוס אלא לפתור את העניין בחקיקה של הכנסת: להבטיח קיומו של סל מוצרים בפיקוח, שיהיו מוצרי העוגן שיפוקחו ויורידו את המחירים של המוצרים הנוספים".   

מעיין נשר מאגף התקציבים באוצר הסכימה כי יש בעיה בשוק המזון: "הדברים האלה נבדקו במסגרת ועדת קדמי, שבדקה את הכשלים בשוק. הדו"ח קבע שיש בעיות קשות בתחרות. גם אנחנו מסכימים שהפתרון צריך לבוא בחקיקה בכנסת. ועדת טרכטנברג התייחסה לכשלים בנושא הפיקוח, וביקשה לבדוק שוב את מקטע היצרנים. ועדת המחירים אכן עשתה זאת ואני חושבת שאנחנו עתידים לראות שינויים במחירים בשוק המזון. יש שם המלצות לגבי כל המקטעים". 

סגן שר האוצר, מיקי לוי (במרכז). לא הגיע לדיון | צילום: מרק ישראל סלם

נציגת הרשות להגבלים עסקיים הזכירה את השינוי המוצע במצב שוק תחליפי חלב האם, כך שבבית החולים תינתן לכל ההורים הזכות לבחור באיזה תחליף חלב להשתמש, כאמצעי למאבק בריכוזיות: "אנחנו שוקלים להגביל גם את כמות בתי החולים שיכולים להשתמש בספק כלשהו", סיפרה.

החלק הראשון של חוות הדעת של המבקר, אשר פורסמה בספטמבר 2012, עוסק בפיקוח על מחירי המזון. המבקר העלה כי שוק המזון מאופיין בריכוזיות גבוהה ובכשלי שוק משמעותיים שיש בהם כדי לפגוע בצרכן. משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (תמ"ת) ומשרד האוצר לא ביצעו לדברי המבקר כראוי את תפקידם בפיקוח על מוצרי המזון שבאחריותם.

לטענתו הם לא פעלו לזיהוי מוצרים שיש להחיל עליהם פיקוח; לא פעלו באופן שיטתי בשעה שבחנו את האפשרות להסיר את הפיקוח; לא התייחסו לשיקולים חברתיים ובריאותיים בקבלת ההחלטות; לא פעלו לפי אמות המידה שקבע משרד התמ"ת לעדכון מחירי המוצרים שבפיקוח; ולא כללו בשיקוליהם את רווחת הצרכנים והאינטרסים שלהם. יתר על כן, מרגע שהורדה רמת הפיקוח על מחירו של מוצר, הם לא עקבו אחר מחירו ואחר התוצאות של הסרת הפיקוח.

חלקה השני של חוות הדעת עוסק בפיקוח על מחירי המוצרים בענף החלב, שהוא לדברי המבקר ענף כלכלי רב חשיבות אך ריכוזי ביותר. ערך הייצור של ענף החלב במונחי המחיר לצרכן הוא כ-9 מיליארד שקל בשנה. ההוצאה על מוצרי החלב הייתה ב-2009 כ-2.4% מסך ההוצאה החודשית הממוצעת לתצרוכת.

המבקר מצא כי משרד החקלאות ומשרד האוצר הובילו להורדת רמת הפיקוח על מחיריהם של תשעה מעשרת המוצרים שהיו בפיקוח ברמה גבוהה ללא ביסוס והנמקה מתאימים ובלי שבדקו בפירוט לגבי כל מוצר אם שוררים תנאי תחרות המאפשרים את הורדת רמת הפיקוח על מחירו, ואם המהלך אכן יתרום להגברת התחרות במשק ולהורדת מחירים. התוצאה לדברי המבקר הייתה עליית מחירים ניכרת של רוב המוצרים שרמת הפיקוח על מחיריהם הורדה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.