Forbes Israel Logo

הלך לעולמו המיליארדר מואיז ספרא: לשעבר מבעלי הבנק הבינלאומי

מואיז ספרא, מיליארדר יהודי ברזיאלי, נפטר ביום ראשון מסיבוכים של מחלת הפרקינסון כשהוא בן 79. המיליארדר אושפז בבית החולים 'אלברט איינשטיין' שבסאו פאולו, אשר משפחת ספרא נמנית בין מייסדיו ואף הוקם אודיטוריום בבית החולים הקרוי על שמו של המנוח.

מואיז נולד למשפחת בנקאים יהודית עשריה בעיר חאלב שבסוריה. הוא מכר את אחזקותיו בבנק הברזילאי 'בנקו ספרא' יחד עם מניות נוספות מבנקים אחרים של המשפחה בניו יורק, לוקסנבורג ומדינות אחרות לאחיו, המיליארדר ג'וזף ספרא, ב-2006 תמורת סכום של 2 מיליארד דולר. אחיהם של ג'וזף ומואיז, אדמונד שנפטר ב-1999 בפיגוע הצתה מסתורי בפנטהאוז שלו במונטה קרלו, היה בעל הון נפרד של מיליארדי דולרים, אשר את רובו הוריש לאשתו, לילי ספרא.

משפחת ספרא דורגה לאחרונה על ידי פורבס כמשפחה השנייה העשירה ביותר בברזיל, עם הון משולב המוערך במעל 20 מיליארד דולר. ההון של מואיז מסתכם ב2.4 מיליארד דולר, בהתאם לרשימת היהודים העשירים ביותר בעולם של פורבס בה הוא דורג במקום 53. כמו כן הוא מדורג במקום ה-835 ברשימת האישים העשירים ביותר בעולם האחרונה של פורבס. שורשיהם הסוריים של המשפחה מעלים אנקדוטה מעניית – כך משפחת ספרא מדורגת כאחת מהמשפחות היהודיות העשירות בעולם אך גם כאחת מהמשפחות הערביות העשירות בעולם על ידי פורבס מזרח התיכון. 

מקור ההיסטוריה הבנקאית של המשפחה היה בסחר שיירות בין חאלב, אלכסנדריה וקונסטנטינופול בתקופת האימפריה העות'מאנית. לאחר מלחמת העולם הראשונה משפחת ספרא העתיקה את מקומה לביירות, מאחר והעיר הייתה ביתה של קהילה יהודית משגשגת. בעקבות הקמתה של מדינת ישראל ב1948 החלו פרעות רבות נגד הקהילה היהודית בביירות וכתוצאה מכך עברה משפחת ספרא לברזיל ב-1955, שם החלו לעבוד במימון אשראי דוקומנטרי בסאו פאולו.

צילום: אוניברסיטת תל אביב

ב-1956 המשפחה פיצלה את העסקים שלה, אדמונד התמקם בז'נבה והקים בנק פרטי, הבנק לפיתוח הסחר, בעוד אחיו בחרו להישאר בברזיל. אדמונד ייסד גם את הבנק הרפובליקני הלאומי של ניו יורק ב-1966, אותו הוא מכר ל-HSBC ב-1999 יחד עם חברת האחזקות 'ספרא רפובליק, תמורת 10.3 מיליארד דולר.

בעבר המשפחה הייתה בעלת הבנק הבינלאומי, עד שבשלב מסוים החליט ג'וזף ספרא שאין האחזקה של הבנק הבינלאומי משרתת את האינטרסים של הפעילות הבנקאית, והוא מכר את הבנק. במהלך השנתיים האחרונות נעשו אליו פניות לחזור לעסקי הבנקאות הישראלית ולרכוש את גרעין השליטה בבנק לאומי, אבל ללא תוצאות. למרות פרישתה מעסקים בישראל, משפחת ספרא ידועה כאחת התורמות הגדולות בישראל. אדמונד ורעייתו הקימו את קרן אדמונד ספרא שתרמה לשיקום בתי כנסת ולפקולטות באוניברסיטאות, כולל האוניברסיטה העברית.

מואיזה עלה לחדשות בשנה שעברה כאשר נכנס לשותפות עם מיליארדר הנדל"ן הסיני, ז'אנג שין, על מנת לרכוש 40 אחוז מבניין ג'נרל מוטורס במנהטן. העסקה העניקה לנכס שווי של 3.4 מיליארד דולר, ולפי הדיווחים שני המיליארדרים שילמו 700 מיליון דולר במזומן ולקחו את החובות לחיקם. ספרא שילם גם 810 מיליון דולר ב-2012 עבור בניין משרדים בניו יורק, הנבנה עבור יהודי סוריה באפר איסט סייד במנהטן, אשר יישא את שמו.

מואיז הותיר אחריו את אשתו, צ'לה כהן ספרא, ואת חמשת ילדיהם: יעקב עזורי, אדמונדו, אסתר ואולגה. הלוויתו נערכה בצהריי יום ראשון בבית קברות יהודי בסאו פאולו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.