Forbes Israel Logo

המיליארדר הנדיב: הנורווגי שמעניק לינה חינם לפליטים בבתי המלון שלו

מאות אלפי הפליטים המציפים את אירופה בחודשים האחרונים מקווים ומתפללים לדבר אחד בלבד: שהרשויות יתנו להם להישאר במדינה שיגיעו אליה בסופו של המסע, וכי יוכלו להתחיל לבנות את חייהם מחדש במדינה מערבית משגשגת, ולהותיר מאחור את המזרח התיכון המדמם שממנו ברחו. אך עבור כמה אלפי פליטים אשר הגיעו עד לנורווגיה הרחוקה, המזל האיר פנים אפילו יותר. למעשה, לא מדובר במזל, אלא בפטר סטורדאלן, אחד האנשים העשירים והצבעוניים ביותר במדינה הסקנדינבית.

המיליארדר הנורווגי מחזיק בהון המוערך בכ-1.5 מיליארד דולר ונוסף לכך הוא מחזיק בתואר בעל רשת המלונות הגדולה בסקנדינביה "הבחירה הנורדית" (The Nordic Choice) שבה מועסקים למעלה מ-10,000 עובדים. כעת, החליט סטורדאלן לנצל את רשת המלונות הענקית כדי לסייע לאלפי הפליטים אשר הגיעו לשטח המדינה – והכריז כי יתרום 5,000 לילות בחינם לאירוח פליטים בחדרים השונים במלונות היוקרה שברשותו. במהלך השבועות האחרונים, מתברר, כבר הספיק סטורדאלן לארח 50 פליטים ב-35 חדרים במלון הצמוד לנמל התעופה הבינלאומי בבירה אוסלו.

"העולם עד כעת למשבר ההומניטארי הגדול ביותר ביבשת אירופה מאז ימי מלחמת העולם השנייה", הוא אומר. "זה בלתי אפשרי שלא להיות מושפע מהטרגדיה האנושית ומכל מה שמתרחש כעת במזרח התיכון".

פליטים בתחנת הרכבת בבודפשט בספטמבר | צילום: Rebecca Harms, ויקיפדיה

אופנועים, תופים ודוגמנית

את הונו האדיר בנה סטורדאלן במו ידיו לאורך השנים. הוא החל לעבוד כבר בגיל 10 במשרה חלקית בחנות המכולת של אביו. עם השנים נכנס לעסקי המלונאות, והקים את רשת המלונות המצליחה, שאותה קידם, כאמור, עד שהפכה לרשת הגדולה ביותר בסקנדינביה. אך לא רק עסקיו המוצלחים הפכו אותו לדמות מוכרת ואהודה: סטורדאלן נחשב לאחד האנשים הצבעוניים והמסקרנים ביותר במדינה. מי שתוהה מדוע, יכול להיזכר בשנת 2012, אז חנך המיליארדר מלון חדש בעלות 200 מיליון דולר במרכז העיר גוטנבורג בשוודיה. סטורדאלן נכנס לאולם בתוך כדור דיסקו ענקי שהשתלשל מן התקרה, כשהוא מתופף במרץ על מערכת תופים צבעונית. כמו כן הוא כבר הספיק להיכנס לאירועים כשהוא רכוב על אופנועים מאוירים בלהבות ולהתחתן עם הדוגמנית גאנהילד מלהאוס-טאבלויד, בחתונה אשר זכתה לכל סיקור אפשרי בתקשורת המקומית.

מאז נישואיהם, החל סטורדאלן לתרום סכומי כסף גדולים ליוזמות בתחום איכות הסביבה, ובני הזוג אף הצטרפו למסע מיוחד לקוטב הדרומי עם סגן נשיא ארה"ב לשעבר אל גור, אשר פעיל במיוחד בתחום הסביבתי. כעת, כאמור, החליט סטורדאלן לסייע גם בתחום חדש, שאיתו הנורווגים לא נדרשו להתמודד עד עתה.

"ההצעה שלי פורסמה כבר בחודש אפריל האחרון", הוא ממשיך, "אך הפכה רלוונטית רק לאחרונה, לאחר שקיבלתי שיחה ממנהל רשות ההגירה, שאמר לי כי יש להם קושי לספק מקום לינה ל-50 פליטים שהגיעו באותו הלילה". כעת מתכוון סטורדאלן להרחיב את המהלך גם למלונות נוספים.

פותח את הלב ואת הארנק. פטר סטורדאלן | צילום: Kjeil Ree, ויקיפדיה

לשאלה, האם הוא אינו חושש כי בין אותם פליטים הוא למעשה נותן מחסה גם לאנשי ארגון דאע"ש, הוא משיב כי הוא ואנשי הרשת פועלים בשיתוף פעולה מלא וצמוד עם המשטרה המקומית וכי דאגות אלה לא יעצרו בעדו מלסייע לפליטים. "מה האלטרנטיבה? שכולם ישנו ברחוב?", הוא שואל.

משאיר את הפוליטיקה בצד

בפועל, מספר הפליטים שמצליחים לחצות את היבשת כולה ולהגיע עד לנורווגיה הרחוקה עדיין נמוך. בעוד שלגרמניה הגיעו כבר עשרות אלפי פליטים, לנורווגיה הגיעו במהלך חודש אוגוסט בסך הכל 2,313 מבקשי מקלט. סטורדאלן מסרב לעסוק בשאלה האם מדינתו צריכה לקלוט כמויות גדולות של פליטים. "אני לא פוליטיקאי, זו החלטה שהפוליטיקאים יצטרכו לקבל", הוא טוען. "התחום היחיד שבו אני יכול לסייע לאותם אנשים שכבר הגיעו לכאן הוא מציאת מקום לינה, ואת זה אני עושה בשמחה".

זו אינה הפעם הראשונה שבה סטורדאלן פותח את שערי המלונות שברשותו כדי לסייע לפליטים במצוקה. בשנת 2004 הוא קלט משפחות לאחר אסון הצונאמי באוקיינוס ההודי, וכך גם לאחר הטייפון "הייאן" שפגע בפיליפינים בשנת 2013. כעת הוא מסייע גם לפליטי מלחמת האזרחים הסורים, אשר עשויים להגיע במספרים גדולים בהרבה. אמנם המיליארדר הצבעוני נחוש בדעתו לסייע לאותם פליטים (וכבר תרם כרבע מיליון דולר לפעילות ארגון UNICEF בסוריה), אך גם הוא יודע כי מדובר בפתרון נקודתי בלבד. "לכולם ברור שמדובר בפתרון זמני, וצריך גם פתרון קבוע לטווח הארוך", הוא מסביר. בינתיים, עשרות פליטים שהגיעו לנורווגיה בהחלט יכולים להודות על מזלם הטוב – ולהתחיל לתכנן את חייהם החדשים מחדרם החמים והנעים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.