Forbes Israel Logo

העליון קבע: טיפ ייחשב כהכנסה של המלצר ולא של המסעדה

הכנסות המלצרים מטיפים ייחשבו כשכרם של המלצרים, ולא כהכנסתה של המסעדה המעסיקה אותם – כך קבע היום בית המשפט העליון, שדן בנושא בהרכב מורחב של שבעה שופטים.

פסק הדין ניתן בדיון נוסף שהגיש המוסד לביטוח לאומי בעקבות פסק דין של בית המשפט העליון בהרכב של שלושה שופטים. בפסק הדין הקודם חויב המוסד לביטוח לאומי בתשלום קצבת תלויים למשפחתו של מלצר שנהרג לאחר שניסה להציל צעירים שהחלו לטבוע בים. הקצבה חושבה לפי שכר הכולל את ההכנסה מטיפים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בפסק הדין קבע הנשיא אשר גרוניס כי יש לסווג את הכנסתו של מלצר מטיפים כשכר עבודה וכי יש להתחשב בהכנסה זו לצורך חישוב קצבת התלויים לה זכאים בני משפחתו של המלצר.


צילום: IngImage / ASAP

בדיון הנוסף התעוררה השאלה אם יש לסטות מהלכות קודמות שנקבעו, ולראות בטיפים הכנסה של המסעדה, שבגינה חייב המעביד בדיווח ובניכוי מס ותשלומי ביטוח לאומי. גרוניס קבע כי לא ראוי ליצור הסדר כולל חדש שיביא לרפורמה במעמדם של דמי התשר ובחובת הרישום שלהם. לדבריו, לכל הסדר כזה תהיינה השלכות שונות על שוק המסעדות בישראל. 

המשנה לנשיא, השופטת מרים נאור הייתה בדעת מיעוט, וסברה כי הכנסה מטיפים היא הכנסה של המסעדה, וכי ככל שהמסעדות מעוניינות לתגמל את המלצרים עבור ההכנסה מטיפים, עליהן לשלם למלצרים סכומים אלו כשכר עבודה. עמדה זו מבוססת על מאפייניו של התשר בענף המסעדנות בישראל, אשר הפך לנוהג מושרש ורווח, שאינו וולונטרי לחלוטין. 

בהחלטת רוב של ארבעה מול שלושה, קבעו השופטים כי שינוי התקנות הקיימות כיום הוא עניין של חקיקה, ולא נדרשת בו התערבות שיפוטית, והכריעו כי הטיפ, כאמור, ייחשב כהכנסתם של המלצרים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן