Forbes Israel Logo

הפלופ של פייסבוק: מה זה אומר על הנפקות הטכנולוגיה הבאות?

הנפקת פייסבוק גורמת לכולם לנוע באי נוחות: זו הייתה אמורה להיות האמא של כל ההצעות, זאת שמוכיחה שעמק הסיליקון בועט ומוכן לתמוך באמריקה כולה. במקום, קיבלנו מניה שנסחרת כרגע בפער ניכר מתחת למחיר ההצעה, חקירה של הוועדה לניירות ערך, ותביעות הטוענות שהחברה והחתמים שלה הביאו לעיגון הציפיות בצורה לא הוגנת (או לפחות הפיצו את השמוע על ציפיות מונמכות בצורה לא הוגנת).

ישנה גם התפישה הממארת לפיה מישהו מבפנים – מארק צוקרברג, המממנים-יזמים העשירים המגבים אותו, וסוחרים עצמאיים מקושרים – מכרו הכל מוקדם בציפיה לנפילה. אולי זה נכון ואולי זה לא, אבל בכל מקרה זה נראה ממש רע. אבל אלו החדשות של אתמול. השאלה הגדולה היא האם פייסבוק הינה אינדיקטור או יוצא מן הכלל בבואנו ליצפות את ההצעות הטכנולוגיות, ומניות באופן כללי.

יש הרבה בשר לתיאוריית פייסבוק-כיוצאת-דופן. האם פייסבוק היא חברה טכנולוגית? כן, הרי הטכנולוגיה קובעת אם אנשים ישתמשו ברשת החברתית יותר או פחות. היא גם תניע את הצלחת הפרסום בפייסבוק. ועדיין- פייסבוק מפיקה את מרבית רווחיה פשוט ממכירת שטחי פרסום למודעות. באור זה, הרשת החברתית הזוהרת נראית קצת יותר כמו עיתון. אז אולי פייסבוק אומרת לנו יותר על עסקי המדיה מאשר היא אומרת על הנעה טכנולוגית. ובכל זאת (תיאוריית האינדיקטור שוב) – הדרישה לפרסום אמורה לרמז על טרנדים כלכליים נרחבים יותר.

ג'ייסון מיינרד, אנאליסט טכנולוגיה בוולס-פארגו, רואה סימנים של חולשה בהוצאות הטכנולוגיה. "הרבה בכירים אומרים לי שהם לא מאמינים בהתאששות. יש הרבה אי-ודאות באיזור הזה", הוא אומר. הוא שמע על כיווצים בגדלי עסקאות והארכות של מעגלי מסחר, ואלו שתי תופעות לא מבשרות טובות למי שמוכר שטחי פרסום או תוכנות.

ההצעה של פייסבוק נראית מאוד מיוחדת (ומעלה על נס את תיאוריית יוצא-הדופן שוב). החתמים חיממו את השטח בדרישה והעלו את מחיר ההשקה, מ-28$ ל-35$ פר מניה, ובסוף גם ל-38$. בינתיים, וזה באמת יוצא דופן, ענן העניין המקיף את החברה הודעה כי יכולתה להפיק רווחים ממצטרפים חדשים מצויה בהידרדרות. פייסבוק עשתה זאת בצורת תיקון S-1 ב-9 במאי.

זו לרגע לא הייתה הנפקה טיפוסית. בכל הסיפורים המפורטים על הבנקאים שנהרו לרשת החברתית, יש תחושה ברורה שצוקרברג וסמנכ"ל הכספים שלו דיוויד אברסמן קבעו את מצב העניינים, ולפיכך גם את המחיר מרקיע השחקים. זה תפקיד שבד"כ שמור לבנקאים של וול סטריט. הראיה הטובה ביותר לכך: אפילו שכר החתמים הרגיל עוגן, לפי הדיווחים ל-1.1%. כולם רצו נתח מההנפקה של פייסבוק בשביל יחסי הציבור היוקרתיים, אז אולי באמת תנאי העסקה לא היו בתחום השיפוט של וול סטריט.

ואולי זה החותם הכי משמעותי של פייסבוק על השוק שלפנינו בשנה הקרובה. "העסקאות שייצאו בהמשך השנה חתומחרו בצורה מאוד שמרנית בגלל פייסבוק", מסביר מארק צ'ייקין, פרשן פורבס המנהל את צ'ייקין מחקר בורסאי, מקור-דירוג וכלי למשקיעים. יש גם סימנים כי ההערכות, אפילו בתחום עסקי התוכנה, היו נדיבות מדי.

יש רשימה ארוכה של חברות טכנולוגיה שהשמועות אומרות כי הן מצפאות להנפיק את עצמן לציבור: מארין סופטוור, וורדקיי, מרקטו, טאבלו סופטוור, זואורה וקלאודרה הן אך מזער מן השמות. אלו הן חברות הגדלות במהירות, חלקן רווחיות – אך הן חסרות את כוח המשיכה המסחרי העצום שפייסבוק ציוותה לנו. באם ינהגו הבנקאים כפי שצ'ייקין צופה (והבכירים בחברות האלו יקשיבו), כל השחקנים החדשים האלה יוכלו להיות העסק האמיתי של 2012.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.