חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

וורדפרס יוצאת נגד וויקס, שלא נשארת חייבת

בסוף השבוע האחרון התחוללה לה דרמה לא קטנה במרכזה חילופי האשמות בין מייסד וורדפרס, מאט מולנווג לבין וויקס הישראלית. הכל התחיל ביום שישי כאשר מולנווג האשים את פלטפורמת בניית האתרים הישראלית בכך שאפליקצית המובייל שהיא השיקה לאחרונה, היא העתקה ברורה ממוצר של וורדפרס; ״אם הייתי צריך להיות כנה, הייתי אומר שוויקס העתיקה מוורדפרס ללא מתן ייחוס, קרדיט או ציות לכללי הרישיון (GPL)״. לדבריו, לא רק שהאייקונים ושמות הקטגוריות מועתקים, אפילו הבאגים זהים.

מולנווג ציין כי לאחר שהתנסה באפליקציה החדשה של וויקס, הוא הרגיש לפתע תחושת דה ז׳ה וו. לטענתו, הסיבה לכך נבעה מסביבה שהיתה מוכרת לו מאחר ומדובר בעצם בוורדפרס. נזכיר כי וורדפרס היא מערכת לניהול תוכן חופשית הפועלת תחת רישיון קוד פתוח – GPL ותוספים המבוססים על תוכן או תוכנה מתוך וורדפרס, חייבים להיות מופצים גם הם באותם תנאים.

במקרה האחרון, וויקס מואשמת בכך שהיא לא מילאה אחרי תנאי הרישיון, והשתמשה בקוד מבלי לפרסם ייחוס לגבי מקורו. האפליקציה החדשה שלה, שמאפשרת למשתמשים לקבל עדכונים בזמן אמת, לנהל את החנות המקוונת שלהם או לשוחח עם המבקרים באתר, היא בכלל סגורה ולא מבוססת על קוד פתוח. לכן, מולנווג מפציר בוויקס לשחרר את האפליקציה תחת תנאי ה-GPK, ולשתף בקוד המקור ב-GitHub כדי שכולם יוכלו לבנות, לשפר וללמוד ממנה. או שלא – אם הם רוצים ׳לסגור את הדלת לחדשנות׳.

למחרת היום (ש׳), אבישי אבהרמי, מייסד ומנכ״ל וויקס החליט להגיב באמצעות פוסט שעלה בבלוג הרשמי של החברה. ״אתה טוען שלקחנו מקהילת הקוד הפתוח מבלי לתת בחזרה, אבל כמובן שזה לא נכון״. אבהרמי צירף לינק לרשימה הכוללת 224 פרויקטים בעמוד GitHub ציבורי, והדגיש כי ניתן לראות שהם לא התווספו רק אחרי האשמות, אלא כבר לפני מספר חודשים. ״לא בדקנו אם וורדפרס משתמשת בהם, אבל אתם יותר ממוזמנים לעשות זאת, כמה מהם די טובים״, כתב.

לאחר מכן מתייחס אברהמי להאשמות הנוגעות להעתקה של האפליקציה. ״כן, השתמשנו בספריית הקוד הפתוח של וורדפרס עבור חלק קטן מהיישומים שלנו (אבל זה כל הרעיון של קוד פתוח, נכון?), אבל כל מה ששיפרנו שם או שינינו, פירסמנו בחזרה״.

העניינים מתחילים להסתבך כאשר אבהרמי מציין בהערת אגב, שהחלק שבו הם השתמשו, בכלל פותח על ידי מישהו אחר ושונה על ידי וורדפרס.

וויקס. צרות בקוד פתוח | מקור: וויקס

העלילה מסתבכת

אבהרמי מפנה בפוסט שלו אל פוסט נוסף שכתב טל קול, מפתח Full Stack שהצטרף אל וויקס לאחר שהסטארטאפ ׳Appixia׳ שפיתח נרכש על ידה תמורת 10 מיליון דולר. קול חוזר מספר חודשים אחורה ומספר שהכל התחיל ביוני 2016, כאשר רק החל הפיתוח על האפליקציה החדשה. צוות הפיתוח חיפש אחר רכיב טקסט עשיר כדי להשתמש בו, מכיוון שזה שבו הם משתמשים בגרסת ה-Web (שלא קשורה לוורדפרס) לא מתאימה למובייל. לאחר מכן, במסגרת כנס React (הספריה שעליה האפליקציה מבוססת), קול פגש נציגים של Automattic (החברה שמאחורי וורדפרס) והתייעץ איתם. לטענתו, הם הציעו לו לבדוק את רכיב הטקסט העשיר שהם פיתחו, המבוסס כמובן על קוד פתוח.

מאחר שרכיב הטקסט העשיר שלהם אינו תומך ב-React Native, קול הציע לשתף איתם פעולה ולעזור ליצור רכיב שכן יתמוך, והם התלהבו מההצעה. מיד לאחר שהוא חזר ארצה מהכנס הוא והצוות שלו התחילו לעבוד על המוצר החדש ופיתחו קוד משלהם, אותו הם דאגו לפרסם עם הקרדיט המתאים. קול בעצמו צייץ מחשבון הטוויטר שלו קישור לרכיב ואף תייג את וורדפרס, אך היא לא הגיבה. כעת, 4.5 חודשים לאחר מכן, מנכ״ל וורדפרס מאשים את וויקס בהעתקה של קוד מבלי מתן קרדיט.

אמ;לק

אתם עוד איתנו? במילים פשוטות מה שקרה הוא שהמפתח המקורי של הקוד פרסם אותו ברישיון MIT. וורדפרס לקחו אותו, ערכו בו שינויים ושחררו אותו ברישיון GPL, משהו שמותר להם לעשות לפי תנאי הרישיון של MIT. וויקס לקחו את הקוד של Automattic והוציאו אותו שוב ברישיון MIT, מה שבעצם נוגד את תנאי רישיון ה-GPL. לכן, במידה ווויקס עשו שימוש בקוד הזה, מדובר בהפרה של תנאי הרישיון. בסופו של דבר, הטענות של שני הצדדים בהחלט מוצדקות, אך אין ספק שהעניינים קצת יצאו מפרופורציה. מאוד יכול להיות שסה״כ מדובר בטעות תמימה של גורם בחברה שלא הבין כמו שצריך את שרשור הרישיונות.

עו"ד יהונתן קלינגר, פעיל למען זכויות אדם בעולם הדיגיטלי וחברה חופשית, התייחס לפרשה ואמר: ״אני לא בטוח שוויקס הפרו את הרישיון במקרה הזה. כעיקרון, רישיון ה-GPL קובע שכל תוכנה שמטעימה רכיבי GPL בתוכה צריכה להיות משוחררת גם תחת ה-GPL. במקרה שלנו לא ברור אם עורך הטקסט שהוטמע הוא חלק בלתי נפרד מהתוכנה של וויקס או לא. אם הוא חלק בלתי נפרד אז וויקס יצטרכו לשחרר את כל הקוד ולא רק את הקוד של עורך הטקסט. אם הוא חלק נפרד, אז מספיק שישחררו רק את הקוד של עורך הטקסט עצמו. זו שאלה שבדרך כלל המענה עליה לוקח עשרות שעות עבודה של עורכי דין, ושבסיומה התשובה לא תמיד חד משמעית. במקרה הזה, ככל הנראה, יש עוד עניין, והוא שעורך הטקסט שוחרר גם תחת רשיון נוסף״.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

עם Bixi תוכלו לשלוט בכל מכשיר בעזרת תנועות ידיים

לעבוד בהיי-טק: 10 משרות חדשות ומומלצות

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן