Forbes Israel Logo

כיצד המותגים הגדולים בעולם משווקים את הקריסמס לסינים?

החדשות על כך שאוניברסיטאות בסין אוסרות לציין את הקריסמס בשטחן כדי להימנע מהשפעת תרבות המערב "המנוונת", היו יכולות לשטות בקוראים ולגרום להם לחשוב שסין האתאיסטית היא הגרינץ' הגדול בעולם. אלא שבמציאות, היא הכל חוץ מזה.

חג המולד הפך למאורע מבוסס היטב בקרב הצרכנים הסיניים צמאי הפסטיבלים, שממלא עבורם יפה את החלל שבין טירוף הקניות המפורסם של יום הרווקים הסיני לבין הופעתם של הפנסים האדומים, פסלי הכלבים ובובות הענק המתנפחות בערב ראש שנת הירח הסינית החדשה, המתקרב ובא.

הקריסמס חדר עמוק אל הרחוב (והכיס) הסיני | צילום: Shutterstock

על אף שחג המולד הוא עדיין יום עבודה בסין, ערים רבות אימצו לקרבן את פסטיבלי החג. שדרות מרכזיות וקניונים הוארו בקישוטים נוצצים רבים, המשרתים היטב גם את החיבה של הצרכנים המקומיים לאורות מנצנצים וניאון. בסופי השבוע, שווקי קריסמס בסגנון אירופי ממלאים את השטחים הציבוריים בערים הגדולות ביותר במדינה, כשמשנה לשנה מספרם של תושבי החוץ האירופאיים מתכווץ לעומת מספר המקומיים שמסתובבים בהם, לוגמים יין מתובל, ממנהגי החג במרכז אירופה.

שנגחאי באופן ספציפי תעלה כנראה על ערים מערביות רבות עם המסיבות החגיגיות שלה לכבוד החג. ובכל זאת, מה שמייחד אותה במיוחד היא העובדה שהקישוטים מוקמים בעיקר על ידי מותגים, ולא הרשויות המקומיות או אנשים פרטיים. עבור מותגים רבים, חג המולד מספק הזדמנות נהדרת למקם את עצמם בתור מותגים בינלאומיים, מודרניים ומהנים – מאפיינים שבדרך כלל מושכים את בני דור המילניום הסיניים, שרבים בעולם העסקים מחזרים אחריהם – כמו גם הזדמנויות רבות לצילומי סלפי עם המותג.

הקישוטים הממומנים מסחרית עולים בקנה אחד עם האסוציאציה הכללית של הצרכנים הסיניים לגבי עונת חג המולד; כזו של הנחות בקניות וקידומים ממותגים שמספקים הזדמנות להעביר זמן עם חברים, ופחות עם המשפחה, כפי שמקובל במערב. למרות שיש 100 מיליון נוצרים בסין – יותר מכל חברי המפלגה הקומוניסטית הכל יכולה גם יחד – הם שומרים על פי רוב על פרופיל נמוך ואין מקום להשוואה בינם לבין כמיליארד משתמשי WeChat במדינה, המופצצים בקידומי קריסמס במהלך חודש דצמבר.

הקריסמס המסחרי של סין

בכל מקום שיש בו הזדמנות למסחר בסין, יופיעו גם מובילי דעת הקהל. החודש, רבים מהם נראו מנסים לשווק את רוח החג העולצת. דוגמא טובה היא בלוגרית האופנה Li Beika, המוכרת כמקדמת של רכבי מיני קופר, שקידמה קמפיין חג של סברובסקי ל-1.3 מיליון העוקבים שלה ב-WeChat, ומובילה בהענקת טיפים לגבי ההיסטוריה, המסורת והקישוטים של החג. זוהי אסטרטגיה מוסווית שמטרתה לקדם את המהדורה המוגבלת של 60 מארזי חג של סברובסקי, שעוצבו בסגנון לוח שנה ונמכרו במהירות רבה ברשת החברתית.

גם Mimeng, מובילת דעת קהל נוספת, צעדה במסלול דומה, כשפרסמה ל-1.4 מיליון המעריצים שלה ב- WeChat אחד עשר רעיונות למתנות שגברים יוכלו לתת לחברות שלהם כמתנות לחג, המקדמים מותגים זרים כמו Tiffany, Michael Kors, Fuji Film, Hermes, Kate Spade, Phillips ו-Givenchy, המפתים את הקוראים בהבטחות לליפסטיקים בחינם שיוענקו למחבר התגובה שתגרוף את הכי הרבה פופולאריות (חלקן הגיעו ליותר מ-10,000 לייקים).

ובכל זאת, אלו לא רק מותגים מערביים שגורפים מזומנים במסגרת החגיגות הללו. מותגים סיניים משתמשים ביותר ויותר קידומים ממוקדי קריסמס על מנת לחזק את הרושם שהם לא רק מותגים מסורתיים שממוקדים בקהל המקומי, אלא חברות מודרניות ועולמיות, המחבקות את כל מה שהוא בינלאומי. המועדף עליי הוא אחד מהמותגים הלוהטים ביותר בסין היום, DJI, שמוכר כ-70% מהרחפנים בעולם. בכל פינה בחנויות המקוונות שלו, על שלטי החוצות שלו ואפילו בפרסומות שעל קירותיהן הפנימיים של מעליות, אפשר לראות את מרכולתו של המותג, מוצגת תחת מעטה של קישוטי חג מולד, והבטחות למבצעי חג.

הצרכנים מחבקים

על אף שסין עדיין רחוקה מטירוף חג המולד בסגנון סרטים כמו " National Lampoon's Christmas Vacation", נדמה שהרוח המסחרית בכל זאת דבקה בה. ניתוח של האתר China Skinny לגבי המכירות המקוונות במדינה מצא כי הסינים כבר קנו 600 אלף עצי חג מולד ו-3 מיליון קישוטים, רק מבין 20,000 המוצרים הייעודיים לחג המולד שמוצעים בפלטפורמת הקניון המקוון של אליבאבא.

מתוך הסרט National Lampoon's Christmas Vacation | צילום: ויקיפדיה, יוטיוב

החנות הענקית החדשה של סטארבקס בשנחאי ראתה טורים ארוכים של צרכני קפאין מושבעים שהמתינו שעות בשביל לקנות את פולי הקפה האיכותיים של המותג בטעם אגוז צנובר ושוקולד לבן, משקאות חג אחרים וחבילות שי ממותגות ייעודיות לחג המולד.

כמו דברים רבים אחרים בסין, חג המולד הפך לאירוע מרתק לתצפת עליו, ולא רק במובן המסחרי, אלא גם כי הוא מסמל עד כמה החברה הסינית, שנחשבה לסגורה בעבר, הולכת והופכת ליותר ויותר פתוחה ומתלהבת מסגנון החיים המערבי וממגמות זרות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן